Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bang & olufsen anlegg lydstyrke

Startet av castortroy, tirsdag 02. februar 2021, klokken 09:15

« forrige - neste »

castortroy

Hvis bilen står parkert og jeg spiller en sang, føler jeg lyden er veldig høy og kraftig. Hvis jeg spiller samme sang mens bilen kjører er lyden lavere og mindre kraftig selv på høyere volum. Har dette noe med innstillinger å gjøre?

storeulv

Mulig dette har med hastighetsavhengig volumstyring å gjøre. Jeg husker ikke hvor i menyene dette settes, men det er en innstilling for dette.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

castortroy

Jeg synes den føles veldig lik. Skal den settes til venstre eller høyre for høyere lyd?

daktari

Sitat fra: castortroy på tirsdag 02. februar 2021, klokken 10:39
Jeg synes den føles veldig lik. Skal den settes til venstre eller høyre for høyere lyd?
Høyre for høyere lyd, da justeres lyden automatisk opp med farten.
Det vil også være slik at i med ekstra støy rundt så drukner mye av godlyden i støy uansett.
Det er verdt å justere nøye på B&O, men da blir det riktig bra. jeg valgte til slutt 3d lav eller av, diskant 0, mellom/bass +2/3, sub -6
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

castortroy

Er vel noe med at bilens støy i fart demper lyden. Merker også jeg fort venner meg til den høye lyden og fort får dotter i ørene. Det er da jeg føler lyden er lav. Hadde tesla model 3 før og den var hadde sanger som låt bedre på sitt anlegg, mens e tron sitt anlegg høres bedre ut på andre igjen.

storeulv

Sitat fra: daktari på tirsdag 02. februar 2021, klokken 11:39
Sitat fra: castortroy på tirsdag 02. februar 2021, klokken 10:39
Jeg synes den føles veldig lik. Skal den settes til venstre eller høyre for høyere lyd?
Høyre for høyere lyd, da justeres lyden automatisk opp med farten.
Det vil også være slik at i med ekstra støy rundt så drukner mye av godlyden i støy uansett.
Det er verdt å justere nøye på B&O, men da blir det riktig bra. jeg valgte til slutt 3d lav eller av, diskant 0, mellom/bass +2/3, sub -6

Merk at innstillingen nok vil variere med smak og ikke minst med hvilkentype musikk man hører mest på ;)

For øvrig: 3D har jeg slått helt av da jeg opplevde det som om lyden ble mer skingrende (eller mer vreng, om man vil) med det påslått.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Orbit

Lyd og Bilde har en test med anbefalte innstillinger etter deres smak. Bruker selv dette oppsettet, og liker det bedre enn standardinnstillingene (selv om det ikke er mye justeringer de la til):
https://www.lydogbilde.no/test/biler/audi-e-tron-med-bang-olufsen-premium-sound-system/
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Lyd og bilde brukte følgende: 
SitatDet første vi gjorde var å redusere nivået på 3D- og surroundkanalene ganske kraftig. De små høyttalerne i A- og D-stolpene gir tendens til litt skarp lydkarakter hvis de drives for hardt. Vi justerte disse kun noen få knepp opp fra minimum, for å bidre med litt ekstra romklang.
Fokus ble satt til Alle eller Bak, litt avhengig av musikkstil. Dette ga best utnyttelse av alle høyttalerne i kupeen,mens front ga et litt for flatt lydbilde i våre ører.
Fader og Balanse lot vi være i grunninnstilling.
Bass og Diskant tonekontroller lot vi også være grunninnstilling.
Subwoofer ble justert opp ganske mye (ca 2/3 opp avhengig av musikkstil)

I mine ører ble dette en graut av bass fra bagasjerommet. Totalt fraværende mellomtone. Å finne den rette balansen mellom bass og sub er cluet for skikkelig god lyd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Enig...var så lenge siden at jeg glemte at jeg avvek fra L&B sitt oppsett og skrudde ned subwoofer til normalnivå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Lyd&bilde sitt opplegg funker bra på veldig lavt volum. Men på middels volum og opp, hvor du vil ha litt skikkelig feeling, da funker et annet bedre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA