Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: 2021 Refresh - verditap og moms  (Lest 1177 ganger)

Questerre

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 6
    • Vis profil
2021 Refresh - verditap og moms
« på: Mandag 01. Februar 2021, klokken 23:29 »
Jeg har bestilt Model S refresh, og tenker at med en pris på 850k før avgifter/levering så bør det muligens kunne være en bil med ok verditap de neste 3-5 årene. Jokeren er kronekursen.

Refresh har noen attributter jeg tviler på at blir vanlig/rimelig de neste 3-5 årene for en familiebil (les bagasjerom) samt at Tesla kontinuerlig oppdaterer software. Rekkevidde, akselerasjon og datakraft i MCU3 (og muligens ladehastighet) virker som elementer som vil være konkurransedyktige basis annenhåndsverdien også om 3-5 år.

Videre har AP, SV og SP uttalt at de ønsker moms på elbiler, og nåværende regjering har så langt jeg har fått med meg heller ikke vært villig til å bekrefte at de støtter momsfritak i 2022. Med levering mot slutten av 2021 kan man muligens ende opp med kjøp rett før innføring av moms.

Alternativer som E-Tron til 850k er jeg mer skeptisk til pga rekkevidde, og tenker at Model S refresh vil være et bedre økonomisk kjøp. Noen andre som har gjort seg opp noen tanker om det økonomiske rundt valg av en refresh?

Hvis noen har sett statistikk på verditap av tidligere versjoner av Model S så hadde jeg satt pris på en link.

Contango

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1338
    • Vis profil
Sv: 2021 Refresh - verditap og moms
« Svar #1 på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 00:14 »
Hvis noen har sett statistikk på verditap av tidligere versjoner av Model S så hadde jeg satt pris på en link.
Krevende oppgave for prisene har variert voldsomt. Kjøpte en S75D som falt med  150’ på ett år fordi Tesla reduserte prisen kraftig. De som kjøpte 100D etter intro av Raven hadde derimot nesten ikke verdifall første året. Jeg tror du skal legge til grunn at refresh ikke er noe billig kjøp dersom mva ikke kommer. Det tilsier også USA priser som er vesentlig lavere enn her.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9348
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: 2021 Refresh - verditap og moms
« Svar #2 på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 07:25 »
Tror jeg ville regnet med ca normalt verditap. Mva blir vel gradvis, dvs på beløp over 600k f.eks. Da gir det ikke så stort utslag.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2954
    • Vis profil
Sv: 2021 Refresh - verditap og moms
« Svar #3 på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 08:32 »
Håper ikke Tesla venter med valutta-justering til etter nyttår. Kanskje de tror det er et smart grep, og at vi nordmenn vil gå "mann-av-huse" for å ungå MVA.
Jeg tror desverre, at det kan bli litt mva, slik at man kan få flytte litt tall i statsbudsjettet, og samtidig "ta disse rikingene" som handler disse dyre elbilene.
Tesla Model S75D MCU2 FSD HW3 "Født"August-2018
Elbil og miljø-svineri : https://youtu.be/mk-LnUYEXuM?t=98

Sandvika

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 876
    • Vis profil
Sv: 2021 Refresh - verditap og moms
« Svar #4 på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 08:50 »
Det jeg ville sett på her er differansen mellom US pris og NO pris. Per nå er den nærmere 200.000,-.
Dette er unormalt, og kan være endel av en strategisk prisingstrategi for å justere ned etterspørsel etter nye modeller til bilene faktisk begynner å bli tilgjengelig og lager av eksisterende modeller er redusert.
 
Tenker derfor at din største risiko, uavhengig av mva og kurs, vil være at tidlig i 2022, når de ivrigste innovatørene har fått sine biler både i USA og Norge så er det stor risiko for at Tesla vil utligne denne differanse. Resultatet kan da fort være en betydelig prisreduksjon.   

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2954
    • Vis profil
Sv: 2021 Refresh - verditap og moms
« Svar #5 på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 09:29 »
Risikoen slik jeg ser det, er at det blir vanskelig å få en veldig god pris i år, og neste år.  ;)
Tesla Model S75D MCU2 FSD HW3 "Født"August-2018
Elbil og miljø-svineri : https://youtu.be/mk-LnUYEXuM?t=98

Questerre

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 6
    • Vis profil
Sv: 2021 Refresh - verditap og moms
« Svar #6 på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 11:06 »
Det jeg ville sett på her er differansen mellom US pris og NO pris. Per nå er den nærmere 200.000,-.
Dette er unormalt, og kan være endel av en strategisk prisingstrategi for å justere ned etterspørsel etter nye modeller til bilene faktisk begynner å bli tilgjengelig og lager av eksisterende modeller er redusert.
 
Tenker derfor at din største risiko, uavhengig av mva og kurs, vil være at tidlig i 2022, når de ivrigste innovatørene har fått sine biler både i USA og Norge så er det stor risiko for at Tesla vil utligne denne differanse. Resultatet kan da fort være en betydelig prisreduksjon.

Tror den reelle prisdifferansen for en basismodell Model S er et godt stykke under 200k. Med dagens valutakurs på 8.57 er prisen 830k i Norge og 685k i USA. For å sammenligne må du legge til 1k for 2 år ekstra inkludert premium connectivity i Norge, trolig over 9k i ekstra kostnad for 1 år/20km garanti (I USA koster extended warranty fra 4 til 6 år USD 2100, som tilsvarer NOK 9k for ett år. Reell kostnad i Norge er nok en god del høyere.) og rundt 18k i fraktkostnader (noen som har reell stat på kostnad for Tesla?) fra USA til Norge. Dermed blir sammenligning 830k mot 713k, som gir et påslag på 117k. Det gir en prisdifferansen på ca 15%.

Det er også verdt å merke seg at de fleste stater i USA har sales tax, med et snitt på ca 7.4% så kundene i USA betaler reelt sett ikke så mye mindre enn oss. Konkurransen for Tesla er også betydelig høyere mot ICE enn her i Norge ettersom ICE biler har høye avgifter her, mens i USA er det ikke tilsvarende avgifter så Tesla er relativt sett mye dyrere.

Enig i at Tesla har rom til å redusere margin i Norge, men spørsmålet er vel heller om tilbud/etterspørsel medfører at de ser behov for å redusere marginen. Sånn sett kan innføring av moms på elbil medføre at Tesla setter ned pris hvis myndighetene ikke samtidig også øker avgifter på ICE tilsvarende.

arvid44

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 84
    • Vis profil
Sv: 2021 Refresh - verditap og moms
« Svar #7 på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 13:11 »
Jeg ønsker å bytte fra 2017 MS75D til nye
MS LR , men gjør ikke det før ny MS selges
til rundt 720’ish.  Vet ikke hvor lenge
jeg må vente til prisen er riktig, så mulig jeg må ta ut en «ventepølse» inntil videre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

overskyet

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 124
    • Vis profil
Sv: 2021 Refresh - verditap og moms
« Svar #8 på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 13:34 »
Jeg ønsker å bytte fra 2017 MS75D til nye
MS LR , men gjør ikke det før ny MS selges
til rundt 720’ish.  Vet ikke hvor lenge
jeg må vente til prisen er riktig, så mulig jeg må ta ut en «ventepølse» inntil videre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror du kommer til å bli skuffet hvis du skal vente.

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5504
    • Vis profil
Sv: 2021 Refresh - verditap og moms
« Svar #9 på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 14:25 »
Det enkleste er vel å titte litt på finn.no og se på bruktprisene. S90D fra 2017 koster nå ca 500.000 (de som blir solgt). Dette var biler til ca 900.000 nye i 2017.

Er det grunn til å tro at refresh S skal holde bedre på bruktverdien når det nå skal komme en 3-4 konkurrenter til på markedet?

Dagens priser har en høyere dollarkurs enn gjeldende, men det kan gå begge veier.

Jokeren kan være m.v.a., men dette er høyst usikkert. Mange partier har leflet med tanken om mva. 25% høyere pris vil gjøre nye biler usalgbare. Dette taler for et kjøp uansett pris, men også usikkerhet her. (Rent teknisk; vil et mva.-forslag  kunne tre i kraft før  sommeren 2022? da man må lage en forskriftsendring, sende på høring i 12 uker, bearbeide osv. Vedtak i statsråd april/mai 2022 kanskje? Eller holder det å flagge dette i st.prp 1 2022? Men det er jo dagens regjering som legger grunnlaget for statsbudsjettet, så ved regjeringskifte er det begrenset hvilke krumspring man kan ta med bare 1 måned etter skiftet.)
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

arvid44

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 84
    • Vis profil
Sv: 2021 Refresh - verditap og moms
« Svar #10 på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 14:32 »
Jeg ønsker å bytte fra 2017 MS75D til nye
MS LR , men gjør ikke det før ny MS selges
til rundt 720’ish.  Vet ikke hvor lenge
jeg må vente til prisen er riktig, så mulig jeg må ta ut en «ventepølse» inntil videre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror du kommer til å bli skuffet hvis du skal vente.
Mulig jeg blir skuffet, men kan jo håpe på at $ kursen går ned i forhold til Nok om en stund.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jon65

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 315
    • Vis profil
Sv: 2021 Refresh - verditap og moms
« Svar #11 på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 18:05 »
Det enkleste er vel å titte litt på finn.no og se på bruktprisene. S90D fra 2017 koster nå ca 500.000 (de som blir solgt). Dette var biler til ca 900.000 nye i 2017.

Dette er jo også omtrent akkurat samme prosentvis nedskrivning som er vanlig å regne på biler ellers (fossilbiler) så er jo sikkert et greit utgangspunkt.

Før eller siden kommer det vel til å bli innført mva og høyere nybilpriser vil jo bidra til å holde bruktprisene oppe. Men det er jo også en haug andre faktorer som sikkert kan påvirke vel så mye som valutakurser, andre konkurrerende modeller, generell utvikling av nye modeller, den økonomiske situasjonen i Norge osv.