Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hydrogen i tunge kjøretøy. - Har det noen fremtid?

Startet av automat, mandag 01. februar 2021, klokken 17:13

« forrige - neste »

automat

Scania har bestemt seg for å satse på batterier fremfor hydrogen. De begrunner det med at hydrogen har 3 ganger høyere forbruk av fornybar energi sammenlignet med batteri, høyere vedlikeholdskostnader, og den raske utviklingen på batterier.

Neppe lystig lesing for hydrogentilhengere.
https://cleantechnica.com/2021/01/30/scania-ditches-fuel-cell-trucks-to-focus-on-full-electric/

https://www.scania.com/group/en/home/newsroom/news/2021/Scanias-commitment-to-battery-electric-vehicles.html




Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sjokomelk

Scania er ett av merkene i VAG-gruppen, og de satser stort på batterier. Så det er vel ikke så unaturlig at de satser på både personbiler og lastebiler.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jlan

Det virker ganske sannsynlig at batterier blir hoved-energibærer i mange områder. Hvor raskt det går i Norge er vel litt avhengig av om det blir et satsingsområde, eller om vi fortsatt skal basere oss på billige østeuropeiske biler. 

Uansett vil det vil nok bli behov for en eller annen form for backup for en god del av kjøretøyene. Diesel kan gjerne brukes som backup inntil videre, men etterhvert blir det gjerne behov for 100% nullutslipp, og da må en vel inn med noe hydrogenbasert.

Da er det 4 karbonfrie alternativer som skiller seg ut: Komprimert hydrogen, nedkjølt hydrogen i væskeform, ammoniakk eller LOHC(Liquid organic hydrogen carriers).  Det siste kan være basert på forskjellige hydrokarboner, men har gjerne den åpenbare fordelen at det kan oppbevares på en vanlig tank over lang tid, uten noen spesielle tiltak. Ulempen er at det blir et restprodukt som må returneres, og det vil kreve en viss kvalitetssikring, for å unngå at feil stoffer havner på returtanken.

Så er det jo de karbonholdige e-fuel alternativene, for eksempel metanol. Det er jo rimelig enkelt å håndtere, men krever alså en eller annen form for CO2 fangst for å være "grønt".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

automat

Er det noen forskjell i energieffektivitet og vedlikeholdsbehov for disse fire hydrogenalternativene?

Hvis det er behov for backup, er det ikke bedre å satse på biodiesel / syntetisk diesel, der man kan bruke eksiterende infrastruktur. Fremfor å måtte bygge alt på nytt?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

Denne oppgaven gjelder sjøtransport, men endel av det er relevant for tungtransport på land:
https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2623195

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

automat

På hvilken måte har hydrogen som drivstoff til sjøtransport relevans for veitransport? Det er ganske mange forutsetninger som er annerledes?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Er det ikke mye enklere å bruke biodiesel?

Fylles og brukes av eksisterende infrastruktur og er også carbon neutralt
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: elektrolux på mandag 01. februar 2021, klokken 22:43
Er det ikke mye enklere å bruke biodiesel?

Fylles og brukes av eksisterende infrastruktur og er også carbon neutralt

Klarer man å produsere nok biodiesel uten at det går ut over matproduksjon?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq


jlan

Sitat fra: automat på mandag 01. februar 2021, klokken 20:01
På hvilken måte har hydrogen som drivstoff til sjøtransport relevans for veitransport? Det er ganske mange forutsetninger som er annerledes?
Ja, men spørsmålet var bl.a. energieffektivitet. Og da mener jeg denne rapporten er relevant. Selv om konklusjonen ikke er dekkende,  så vil jo de fysiske egenskapene for de forskjellige alternativene være de samme. Dessuten har det en viss betydning hva som velges for båter som anløper norske havner. Det er for eksempel ganske mange fiskebåter, og mange av dem vil antagelig trenge en backup i tillegg til batterier.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jlan på mandag 01. februar 2021, klokken 18:06Uansett vil det vil nok bli behov for en eller annen form for backup for en god del av kjøretøyene. Diesel kan gjerne brukes som backup inntil videre, men etterhvert blir det gjerne behov for 100% nullutslipp, og da må en vel inn med noe hydrogenbasert.
Hvorfor tenker du det er behov for backup? I tilfelle strømbrudd?

Jeg tenker hydrogen har ingen fremtid på veigående kjøretøy. Tenker man heller ender på 99-100% batteri. Muligens vil det være ønskelig å bruke biodrivstoff eller syntetiske hydrokarboner i noen spesialiserte kjøretøy. Da tenker jeg hovedsaklig på f.eks brannbiler. Slike fornybare hydrokarboner er ikke helt uten ulemper, men volumet vil være forsvinnende lite, så ulempene vil ikke ha særlig stor betydning.

Forresten ble det nettopp observert en ny Semi prototype. Muligens en "release candidate", som i så fall altså vil ha samme design som kundebilene. https://www.teslarati.com/tesla-semi-new-prototype-pictures/

Leveransene starter senere i år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

#11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 02. februar 2021, klokken 11:02
Hvorfor tenker du det er behov for backup? I tilfelle strømbrudd?
Jeg tror også en stor andel blir elektrisk. Men ja, "tunge kjøretøy" er et vidt begrep. Det kan være strømbrudd, fryse- og kjøle transport som blir stående fast pga. stengte veier, anleggsmaskiner på øde steder osv. . Vi må jo også ta i betraktning at Norge i stor grad skal betjenes av østeuropeeiske lastebiler som skal kjøre i hele Europa og halve Russland. Det kan jo være et marked for å toppe de opp med h-fuel før de kjører ut av Norge.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror utviklingen vil ikke være veldig langt bak i resten av Europa. Østeuropeerne må skaffe seg helelektriske lastebiler for å klare å følge med. Jeg tror altså de går rett fra diesel til batteri, uten noen slags mellomløsning.

Utfordringer med kjølecontainere og stengte veier ser jeg ikke på som noe stort problem. En kjølecontainer bør kunne forsynes med strøm i 4-8 døgn fra et batteri på 1000 kWh, og det vil alltid være muligheter for omkjøring, eller å snu og kjøre til en lader. Med 800 km rekkevidde skal det mye til for å gå tom for valgmuligheter.

Anleggsmaskiner kan trenge alternativer, men jeg har mer tro på biodrivstoff og syntetiske drivstoff. Dette er en liten brøkdel av dieselforbuket i Norge, så det er ikke spesielt vanskelig å erstatte. I dag er det 24,5% innblandet biodrivstoff i bensin og diesel, altså om 95% av energiforbruket elektrifiseres kan man faktisk redusere bruken av biodrivstoff med omkring fire femtedeler. Og så kan de resterende 5% forbrenningsmotorer benytte rent biodrivstoff.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

Vi får se hva som blir politisk akseptabelt.  Jeg tror utviklingen mot elektrisk vegtransport kan gå raskere hvis det tillates hybridløsninger (eller kall det gjerne nødaggeregat).  Slik vegnettet er nå kan det være langt mellom steder der en kan snu en semitrailer vinterstid. Og hvis en kjører batteriet optimalt, så er det ikke alltid en har så lang rekkevidde ut over den planlagte.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

automat

Sitat fra: jlan på tirsdag 02. februar 2021, klokken 17:03
Vi får se hva som blir politisk akseptabelt.  Jeg tror utviklingen mot elektrisk vegtransport kan gå raskere hvis det tillates hybridløsninger (eller kall det gjerne nødaggeregat).  Slik vegnettet er nå kan det være langt mellom steder der en kan snu en semitrailer vinterstid. Og hvis en kjører batteriet optimalt, så er det ikke alltid en har så lang rekkevidde ut over den planlagte.
Jeg sliter litt med å se fordelen med hydrogen til slik bruk. Bl.a fordi det vil kreve utbygging av dyr fylleinfrastuktur. Da er det vel bedre å beholde diesel til ladehybrid/nødaggregat. Så få man heller redusere fossilinholdet i dieselen etterhvert.

Det eneste stedet jeg kan se for meg at hydrogen kan få en rolle ved landbasert transport, er å forsyne ladestasjoner i områder med lite strøm. Men det vil jo være en fast installasjon (mer eller mindre).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA