Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hydrogen i tunge kjøretøy. - Har det noen fremtid?

Startet av automat, mandag 01. februar 2021, klokken 17:13

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det bygges enkelte skip som kan gå på ammoniakk.


I Argentina er det et prosjekt med planer om å bygge ut en elektolyserør med en kapasitet på 3Gw, og en produksjon på 1,7 millioner tonn grønn ammoniak årligt, med eksport til Europa:
https://maritimefinance.eu/enormt-ammoniakprojekt-i-argentina/

RJK

Amoniakk som drivstoff har noen klare ulemper/farer, som man bør være temmelig klar over. Det er derfor først og fremst for frakteskip uten andre passasjerer enn det mannskapet som trengs for å drifte skipet til havs.

Bl.a. virker det som det fremdeles er noen områder som må forskes på mer, f.eks. utslipp av kald gass som møter fuktig luft, og hvordan dette påvirker spredning. Amoniakk binder seg raskt til vann, og det kan oppstå tåke med amoniakk i denne tåken, så hvilken effekt dette har for hvordan den aprees i luft, er visstnok ennå "et åpent forskningstema" jmf. dette SINTEF-blogg-innlegget:

https://blogg.sintef.no/energi/ammoniakk-fra-rengjoringsmiddel-til-maritimt-drivstoff/

Artikkelen er fra 29. juni-23, men sist redigert 10.desember-24.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA