Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I media

Startet av jlan, mandag 06. desember 2021, klokken 10:52

« forrige - neste »

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

#1
https://www.h-avis.no/sok?query=el+lastebil+fire+millioner
Betalingsmur.
Sitat
Vassbakk & Stol kjøpte el-lastebil til fire millioner:

– Tilbakemeldingene er at den har fungert overraskende bra på den type interntransport og kort kjøring. Den bruker ikke noe strøm når den står i ro og venter. Men med en gang en skal kjøre langt ut av byen for å levere eller hente masse, kan den ikke benyttes, forklarer han.

Ytreland opplyser at den elektriske lastebilen kostet over fire millioner kroner, noe som er mer enn det dobbelte av et dieseldrevet kjøretøy av samme type. I tillegg kommer kostnader på rundt én million kroner for hurtiglader.

– Hvorfor velger dere å investere så mye penger i en lastebil som samtidig begrenser bruksområdene såpass mye?

– Fordi «det grønne skiftet» forventer det. Vi har byggherrer som beskriver dette, og honorerer det til en viss grad i anbud. Vi har sagt at vi skal være med å svare på det som byggherre og politikere forventer.
https://www.volvotrucks.no/no-no/trucks/trucks/volvo-fe/volvo-fe-electric.html
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Magne St

Verdalskalk først i Norge med 66 tonns elektrisk Scania!

For å få med kronologien, så måtte denne postast.

https://www.bygg.no/verdalskalk-forst-i-norge-med-66-tonns-elektrisk-scania/1513349!/
Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

Magne St

Strømkø for å sette opp hurtigladere

Utrullinga av el–lastebiler er i full gang. Men mange må stå i kø for å få satt opp ladere.
Ventetiden på el kan være opptil 10 år.

https://www.nrk.no/trondelag/stromko-for-a-sette-opp-hurtigladere-i-verdal-1.16563586
Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

Magne St

Trekkvogn med god rekkevidde.

For å unngå å komma i strid med kjøre og kviletidsreglane, samt å unngå høg pris på hurtiglading frå tredjepart.  Så blei det stor batterikapasitet i staden.

https://elbil.no/klarer-elbilen-din-60-mil-med-nesten-50-tonn-pa-slep/
Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

Electric cars in Norway

Sitat fra: Magne St på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:43Trekkvogn med god rekkevidde.

For å unngå å komma i strid med kjøre og kviletidsreglane, samt å unngå høg pris på hurtiglading frå tredjepart.  Så blei det stor batterikapasitet i staden.

https://elbil.no/klarer-elbilen-din-60-mil-med-nesten-50-tonn-pa-slep/
Magne :+1:  Takk for lenken. 1000 kWt, da snakker vi. Kongebil! 

Magne St

Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA