Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinkelse ved akselerasjon.

Startet av rmi, mandag 01. februar 2021, klokken 13:31

« forrige - neste »

rmi

Hei,

jeg var for litt siden og prøvekjørte en ny i3, og jeg ble veldig skuffet over en forsinkelse eller treghet eller hva en skal kalle det ved akselerasjon, litt som turboforsinkelse ved lavt turtall, og når jeg så forsøkte å endre kjøremodus til sport, så var det ikke noe sånt. Forsinkelsen er ikke stor, men godt merkbar for min del, og skal jo ikke være der med el-motor.

I følge selgeren må en ha i3s for å få kjøremodus sport, får en ikke dette om en velger sportspakke som tilvalg på vanlig i3? Er forsinkelsen der på i3s også?

bromm

Prøvekjørt i 10 minusgrader ?

Da bør du vente til batteri-beskyttelsen blir avslått (les: mildere vær)

turfsurf

#2
i3 har fått en litt mykere start enn den hadde de første par årene, men noe forsinkelse skal det ikke være. Kaldt batteri er som bromm skriver en mulig årsak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SveinJ

Sitat fra: rmi på mandag 01. februar 2021, klokken 13:31
Hei,

jeg var for litt siden og prøvekjørte en ny i3, og jeg ble veldig skuffet over en forsinkelse eller treghet eller hva en skal kalle det ved akselerasjon, litt som turboforsinkelse ved lavt turtall, og når jeg så forsøkte å endre kjøremodus til sport, så var det ikke noe sånt. Forsinkelsen er ikke stor, men godt merkbar for min del, og skal jo ikke være der med el-motor.

I følge selgeren må en ha i3s for å få kjøremodus sport, får en ikke dette om en velger sportspakke som tilvalg på vanlig i3? Er forsinkelsen der på i3s også?

Hva er egentlig problemet med det? Redd for ikke å miste lappen fort nok? ;-)
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

JorgenM

Du ser det vel på de "blokkene" under speedometer om det er begrensninger i aks pga kulde.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

rmi

Jeg skulle selvsagt tatt med at når jeg prøvekjørte var det 7-8 plussgrader, og mulig jeg ikke prøvekjørte langt nok til å varme opp bil/batteri, men likevel, jeg hadde forventet bedre respons...

Kjører til daglig en Mini Countryman hybrid, og ved "tvungen" el så er den umiddelbare responsen fra 88hk merkbart mye bedre enn det var i i3, selv med kald bil og batteri.

Noen som vet om det er det samme med i3s?

JorgenM

Høres veldig feil ut. De første metrene ut fra lyskryss er i3 raskere enn (i alle fall forrige generasjon) M3.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Klykken

I3 var kvikkere i 2014 enn den er nå med nyere SW. De har gjort den litt mer gubbete og for de fleste trygg og forutsigbar.

Av de to elbilene jeg har gir Tesla momentan akselerasjon i takt med hvor mye du trykker ned pedalen, mens i3 har ørlite forsinkelse - ja det er merkbart, men nei det gjør ingenting for min del.

Prøv flere elbiler hvis dette er viktig for deg. F.eks Tesla Model 3 SR+.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på tirsdag 02. februar 2021, klokken 08:29
I3 var kvikkere i 2014 enn den er nå med nyere SW. De har gjort den litt mer gubbete og for de fleste trygg og forutsigbar.

Det ble vel først og fremst gjort for å beskytte akslinger og slikt på bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Sitat fra: Klykken på tirsdag 02. februar 2021, klokken 08:29
Av de to elbilene jeg har gir Tesla momentan akselerasjon i takt med hvor mye du trykker ned pedalen, mens i3 har ørlite forsinkelse

Jeg opplever det på samme måte. På i3 kan du sparke litt i pedalen uten at bilen hopper. Det er snarere en oppramping enn en forsinkelse, om det gir mening. Jeg ser ikke bort fra at f.eks. Leaf og e-Golf er kjappere de første tiendedelene elns. Men i3 tar det raskt igjen på høyere effekt og lavere vekt. Den går jo som en rakett sammenlignet med en tradisjonell bil. Trenger ikke store luka i trafikken for å smette inn. Det er (nesten) alltid krefter til overs i folkelige hastigheter. Responsen er rask nok til at når jeg kjører over ei fartsdump og får trykket pedalen litt inn pga. bevegelse i bilen når framhjula går opp, så føles det som om den steiler litt innen bakhjula treffer dumpa.
Alle elbiler har en kunstig forsinkelse i en eller annen grad. Den iboende responsen i elektronikk og elektromotor er mye raskere enn ønskelig. Uten forsinkelse og oppramsing ville komponenter rives i filler. Se tidlige Tesla mod. S ...
En stempelmotor kan modulere gasspådraget og spille melodier, om de er responsive. En elektromotor kan modulere tonene i tillegg.

https://youtu.be/XRXwWbo_mX0

https://youtu.be/kyV6eopQBRM

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA