Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av hjemmelader til Leaf

Startet av sverre88, mandag 01. februar 2021, klokken 10:55

« forrige - neste »

sverre88

Jeg skal gå til innkjøp av en hjemmelader til min 2014 Leaf. Den kan lade på både 3 og 6kw.
Planen er å bytte ut bilen om ca 2 år til en ny elbil, så ønsker meg en hjemmelader som holder i noen år, og som ikke har fast kabel.
Er usikker på om jeg skal gå for en helt enkel type som folkeladeren, eller en mer avansert type som easee.
I dag lader jeg bare med den medfølgende laderen i stikkontakt, og da lader bilen opp til 100% ila natten.
Har det noe for seg å legge inn stor sikring for hurtigere lading, eller holder det med 16A?
Har enfase og 63A hovedsikring.

Noensom har noen smarte tanker rundt dette, og kan hjelpe meg med valget?

Vollis47

16A vil nok holde, men for å være bedre klargjort for fremtiden med mer kjøring, vil jeg anbefale 32A og lastbalansering mot hovedsikring.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Wisd0m

Legg opp til 32 A lading. Forskjellen er latterlig lav. Hadde valgt Easee over folkeladeren av samme grunn. Du skal sikkert ha installasjonen i mange år, så gjør det skikkelig første gang og bli ferdig med det.

Asbjornel

Det er også nyttig med ekstra effekt dersom man etterhvert får to elbiler, eller at man har besøk og ønsker å fylle på flere biler i løpet av en ferieuke/besøkshelg. Selv om bilene står lenge på natta, er det greit om en av dem er noenlunde fylt så man rekker å bytte på dem før man legger seg.

Wisd0m

Sitat fra: Asbjornel på tirsdag 02. februar 2021, klokken 16:40
Det er også nyttig med ekstra effekt dersom man etterhvert får to elbiler, eller at man har besøk og ønsker å fylle på flere biler i løpet av en ferieuke/besøkshelg. Selv om bilene står lenge på natta, er det greit om en av dem er noenlunde fylt så man rekker å bytte på dem før man legger seg.
Det er absolutt sant. Går man til anskaffelse av bil nummer to kan man klare seg med en boks hvis man har kjapp lader. Og merkostnaden ligger vel sikkert på en tusenlapp eller to. Altså det samme som en 2-3 bensintanker. Og investeringen har du i sikkert 30 år (iallfall kabelanlegget).

Moas

Sitat fra: sverre88 på mandag 01. februar 2021, klokken 10:55
Planen er å bytte ut bilen om ca 2 år til en ny elbil, så ønsker meg en hjemmelader som holder i noen år, og som ikke har fast kabel.
Hvorfor ikke fast kabel?
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

elektrolux

#6
Lurt å ikke ha fast kabel når en har en bil med type 1 ladeinntak.

Vi foreslår enten QUBev til 4990.- eller Easee som koster 7490.- hos oss. ( sjekk rundt om for enda bedre pris ) Begge vil lade din eksisterende Leaf med inntil 6,6 kW
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Sitat fra: sverre88 på mandag 01. februar 2021, klokken 10:55
Jeg skal gå til innkjøp av en hjemmelader til min 2014 Leaf. Den kan lade på både 3 og 6kw.
Planen er å bytte ut bilen om ca 2 år til en ny elbil, så ønsker meg en hjemmelader som holder i noen år, og som ikke har fast kabel.
Er usikker på om jeg skal gå for en helt enkel type som folkeladeren, eller en mer avansert type som easee.

Vi kjøpte smartlader (Easee) og byttet til Tibber for å kunne styre strømforbruket.
Når strømmen koster over 2,-/kWh tidligere i uken synes jeg det var veldig greit. Det er også åpenbart at prisvariasjonen i løpet av døgnet kommer til å øke fremover, så det er nok lurt å kjøpe en smartlader.

Sitat fra: sverre88 på mandag 01. februar 2021, klokken 10:55
I dag lader jeg bare med den medfølgende laderen i stikkontakt, og da lader bilen opp til 100% ila natten.
Har det noe for seg å legge inn stor sikring for hurtigere lading, eller holder det med 16A?
Har enfase og 63A hovedsikring.

Vi lader både en 2012 Leaf (med ~30% batteritap) og en Model X (100D) på en-fase 16A (to ladebokser, på hver sin kurs) og det fungerer overraskende bra i praksis.

Det kan bli dyrt å legge en 32A-kurs til lader - spesielt hvis du samtidig oppgraderer sikringsskapet... Få et pris-estimat fra en elektriker, så tipper jeg valget blir enkelt.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

sverre88

Jeg ønsker ikke fast kabel da leafen har type 1, regner med neste bil har type 2.
Har fått pris på 12 850 kr ferdig montert easee på 32a kurs. Tror jeg går for det!

elektrolux

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:11
Det er også åpenbart at prisvariasjonen i løpet av døgnet kommer til å øke fremover, så det er nok lurt å kjøpe en smartlader.

Det er ikke like åpenbart at prisvariasjonene over døgnet vil øke framover for meg. Heller tvert om ettersom flere og flere lader nattestid, og monterer tidsur på VVB flyttes jo privat forbruk over på natta.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Wisd0m

Sitat fra: sverre88 på onsdag 03. februar 2021, klokken 11:09
Jeg ønsker ikke fast kabel da leafen har type 1, regner med neste bil har type 2.
Har fått pris på 12 850 kr ferdig montert easee på 32a kurs. Tror jeg går for det!
Det var en rimelig installasjon.  Ikke noe å lure på :)

Thomas Parsli

Sitat fra: sverre88 på onsdag 03. februar 2021, klokken 11:09
Har fått pris på 12 850 kr ferdig montert easee på 32a kurs. Tror jeg går for det!

Det var en bra pris, faktisk billigere enn medlemstilbudet: https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/

Jeg ville gått for det, fortsatt at elektriker har vært på befaring før du fikk prisen.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Moas

Sitat fra: elektrolux på onsdag 03. februar 2021, klokken 08:42
Lurt å ikke ha fast kabel når en har en bil med type 1 ladeinntak.
Finnes billige overganger o.l. løsninger for dette. Har brukt selv slikt i årevis med utmerkede resultater.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Homecast

#13
Sitat fra: Moas på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:04
Sitat fra: elektrolux på onsdag 03. februar 2021, klokken 08:42
Lurt å ikke ha fast kabel når en har en bil med type 1 ladeinntak.
Finnes billige overganger o.l. løsninger for dette. Har brukt selv slikt i årevis med utmerkede resultater.

Er ikke i henhold til standarden med slike adaptere.

Er ikke tillatt å bruke adaptere slik som dette i henhold til standarden for ladestasjoner 61851-1 under kapittel 10
Eneste unntak er dersom produsent av ladestasjonen går god for produktet som et system. (noe forenklet skrevet) er også et unntak i forhold til bilprodusentene som for eksempel tesla sin chademo adapter / CCS adapter osv.

Men absolutt ikke noe å anbefale
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA