Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få av deksel under IMIEV? Skal isolere varmeapparatet

Startet av Arild Nilsen, søndag 31. januar 2021, klokken 20:35

« forrige - neste »

Arild Nilsen

Hei.

Jeg monterte inn en kina dieselbrenner for noen år siden, men måtte kaset den ut i dag. Andre vinteren glødepluggen svikter på det aller kaldeste, og denne gangen gidder jeg ikke bytte igjen. Kostet bra mye penger å kjøpe en ny og få den sendt fra "østlandet"

Nå er ny luft/luft brenner bestilt, og den skal settes inn i bagasjerommet. Luftslanger vil bli trukket frem i kupeen. Må ha meg en detektor for kullos, noen som har noen tips hvor jeg finner dette?
Tipper det holder med en 2,5 kvadrat ledning fra + på batteriet - de trekker jo 20 A disse brennerne.

Mens jeg venter så tenkte jeg å isolere slanger og varmeapparat, men måtte gi opp å få av plastdekselet som sitter under bilden. Det er to fester jeg ikke får av. Resten var skruer m skiver og 3 plastplugger - easy peasy, men to av festene ser ut som plast skruer, men ingenting biter på de, og jeg knuste plasten på de. Da dukket det opp noe metall inni, og det ser nesten ut som om disse to er gjengefester for skruer som er skrudd i fra innsiden. Får ikke dette til å stemme, da må de gå igjennom batteripakken, og det rimer ikke.

Før jeg klemmer til og slår dritten i stykker tenkte jeg å spørre om noen har tatt av denne platen og om de i tilfelle hadde noen problemer eller om det er noe spesielt med to av festene?

Etter 4 timers jobbing i minus 15 grader så kjente jeg at dette nok er lureste tilnærmingen til problemet, og håper at noen har vært borti dette. Ikke all verden av plass under bilen når den stå på bukker, og gulvet er kaldt......., jo kortere tid jeg bruker på dette jo bedre.


Jon65

Hos meg var det to vanlige 8-kant bolter skjult bak hvert sitt lille plastdeksel. Men da jeg vippet av plastdekselet var det enkelt å skru ut boltene. I motsetning til alle de andre som var rustne var disse helt fine. Akkurat her var plasten forsterket med en stålskive mener jeg å huske. Kan det være de samme? Jeg hadde iallefall ingen spesielle problemer med å få av mine to deksler/plater.

ACCEPTUS

Dette er vanlig 10mm maskinskruer som har plast hode, plasten knekker og du sitter igjen med stålet, ta en meisel eller skruejern og slå med en hammer på siden av skruen i rett rotasjonsretning til du får ett hakk, og fortsett så løsner den til slutt. Kast den og erstatt med vanlig skrue.

Arild Nilsen

Hei -takker for svar.
Det ante meg at det kunne være noe slikt.
Da blir det ut i kulda og ligge under bilen med 5 cm klaring og meisle - elsker det  :o

Jon65

Da har nok noen allerede erstattet mine med maskinskruer med stål hode.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA