Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som ventet på levering av Model S i mars

Startet av OleJA, søndag 31. januar 2021, klokken 16:48

« forrige - neste »

kirky

LR samme natt som det åpnet opp. Stod september ganske lenge men nå er det fjernet hos meg for 1 uke siden ca.

Noen som vet om de på Delivery kan endre interiørfarge for meg uten å komme bak i køen igjen? Står en warning om at man kan havne bak i køen om man går inn og leker med endringer uten å bekrefte.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

daktari

Ved bestilling nå står det Q1 22 hos Tesla dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

offpist

Model S LR har gått opp 50 000 kr i grunnpris nå ser jeg. Så sånn sett har vi som var tidlig ute 70 000 kr rabatt.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

JorEl

For noen dager siden skulle jeg legge ut denne videoen, der man snakker om $5000 mer for SogX LR.
Jeg sjekket prisene i USA og Norge, men så ingenting av disse $5000/50 000Nkr. La den derfor ikke ut.
Men nå viser det seg at påstanden stemmer, og jeg bryter med min mislykkede selvsensurering :)
https://youtu.be/PXbgLdUpa5U?t=16
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

offpist

Joda, prisen økte 5000 dollar for 3-4 dager siden. Men da jeg sjekket den norske siden var det ikke noe nytt der. Så det må ha skjedd nylig, oppdaget det i går. 

Det er vel resultat av at etterspørselen er større enn hva de greier å levere, kombinert med økte råvarepriser.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Motorwatt

SitatDet er vel resultat av at etterspørselen er større enn hva de greier å levere.
Hvorfor skal egentlig større etterspørsel øke prisen? Setter de opp prisen for å stoppe kunder i å kjøpe? Må vel være bedre å øke leveringstiden, og heller bygge opp ordrereserven.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

alda

Tror fakriskt inte de vill sälja så många S/X.... Fokus är på stora salgsvolymer av 3/Y.
Tack och hej leverpastej Tesla för min del....
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Muffinman

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 17. juli 2021, klokken 18:22
SitatDet er vel resultat av at etterspørselen er større enn hva de greier å levere.
Hvorfor skal egentlig større etterspørsel øke prisen? .
Nå er vel forholdet mellom tilbud og etterspørsel en av de aller mest kjente mekanismene innen markedsøkonomien? Det er nærmest en naturlov at pris øker om etterspørselen øker med mindre tilbudet økes tilsvarende. Prisjusteringer er en effektiv måte å regulere etterspørselen opp mot for eksempel produksjonskapasitet. Målet er alltid å maksimere profitten, og det ligger komplekse analyser bak slikt.

Motorwatt

Mulig det er en generell regel, men ikke ofte jeg ser det i bilmarkedet. Ett eksempel: For noen år siden da e-Golf var hot, økte leveringstiden dramatisk. Helt opp til 10 måneder, men prisen var den samme hele tiden. Noen som har kjennskap til om KIA/Hyundai brukte denne resepten da de hadde lang leveringstid?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Kan jo være mye som ligger bak der. For det første kjenner vi ikke strategien til selskapet. Skulle de tjene penger på e-Golfen? Jeg er ikke veldig sikker på det. Var målet å selge et visst antall biler for å innkassere en eller annen miljøcredit slik at de fikk fortsette å tjene penger på de øvrige forurensende bilene? Hadde de en mer langsiktig strategi for å bidra til teknologiskifte? Var e-Golfene et ledd i å omstille forsyningskjedene knyttet til produksjonen rundt om (noe som kanskje er den aller største hindringen for å snu om raskt, produsentene er gjerne låst i avtaler og gamle suppy chains i mange år frem i tid)?

Poenget er vel at ting som regel er uhyre mer komplekst enn det kan se ut til på overflaten, og vi vet ingen ting om hva som ligger bak :)

Li-Ion

Bare happy med at jeg for en gangs skyld ser ut til å ha bestilt Model S på «rett» tidspunkt :)

Første gang i 2013 kom 4x4 året etter, så byttet jeg til 85D i 2016... og så kom ny front/refresh 1 mnd. etterpå... så i 2018 med ny 75D... så kom MCU2 noen uker etter min var ferdig produsert..

Nå får vi bare se hva som skjer med nr. 4 i rekken 🤣🤣
Rakk akkurat å bestille før prisoppgang i alle fall 😎
Teslaeier siden 2013 :)

fonberg

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 17. juli 2021, klokken 18:22
SitatDet er vel resultat av at etterspørselen er større enn hva de greier å levere.
Hvorfor skal egentlig større etterspørsel øke prisen? Setter de opp prisen for å stoppe kunder i å kjøpe? Må vel være bedre å øke leveringstiden, og heller bygge opp ordrereserven.

Tesla er nok mer opptatt av jevn strøm av penger i kassa enn av å bygge opp ordrereserven. De ønsker derfor å rute flest mulig kunder over på sammenlignbare* modeller med kort leveringstid, de neste to-tre kvartalene ser det ut til å være Y. *Sammenlignbar når det gjelder innvendig plass/kapasitet/praktiske løsninger, noe som nok gjør den til et reelt alternativ til S for mange.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Motorwatt

Det kan iallfall være en mere plausibel forklaring.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Da stemmer trådens tittel, men pluss ett år....
https://electrek.co/2021/07/27/tesla-pushes-estimated-delivery-dates-for-both-model-s-trims/

Tesla pushes estimated delivery dates for both Model S trims

Tesla has updated its website configurator for the upcoming Model S, to reflect delivery delays on both the Long Range and Plaid trims for new customers. The Long Range Model S especially faces a massive delay, now estimated to arrive in February or March of 2022.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

offpist

På de norske sidene står det enda "Q1 2022" ser jeg, regner med man må ta det med en stor klype salt.
Men ja, det begynner å bli drøyt lang ventetid.

Og på min konto står det bare "Vi kontakter deg når leveringsdatoen nærmer seg...."
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA