Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som ventet på levering av Model S i mars

Startet av OleJA, søndag 31. januar 2021, klokken 16:48

« forrige - neste »

JorEl

#45
Sitat fra: kodax på tirsdag 02. februar 2021, klokken 14:36
Sitat fra: JorEl på tirsdag 02. februar 2021, klokken 12:52
...et løfte om at en Tesla skulle koste omtrent det samme over alt.  :police:
Jeg finner et "mål" de hadde for 9 år siden blogget av en tidligere vise-sjef. Har du noe mer konkret om et løfte/noe mer bindende, og gjerne av nyere dato? (PS: det sies ikke noe om samme pris, derimot samme profitt.)
SitatTesla has taken a very straightforward, transparent approach to European pricing. Our goal is to make the same level of profit per car no matter where it is ultimately delivered around the world. We do not think it is right to seek higher profits from customers in some countries just because other companies do. The reason our European prices are higher is simply to cover additional transport costs, import duties and minor business expenses that vary by country. Another important difference is that US prices take into account a $7500 federal tax credit and do not include VAT/sales tax, which results in a 20% increase in some countries.
https://www.tesla.com/no_NO/blog/model-s-european-pricing?redirect=no
Der tok du meg gitt. Jeg har nok bare gulpet opp igjen det andre vise har sagt. Skal derfor slutte å mase om valutta. Men det kan jo være andre finner noe :)

Edit: Skal søke litt mer enn denne fra Quora(?) men her tror man Teslaprisen kan bli bedre..Det er tross alt det viktigste ;D
The exchange rate, transport costs and the relatively high EU tariffs on autos are the biggest factors for the higher costs. This is why Tesla is building a new factory in Germany. Tesla vehicles produced there will bypass these issues and be significantly cheaper for EU customers to purchase once the factory is built.

Edit2: Her er en bittelitt nyere enn 9år. Tesla sitt designstudio i Kina. Fair price.
https://www.tesla.com/blog/fair-price


Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

offpist

Ser enkelte gir utrykk for at tesla har "avviklet" Model S og at det nå er snakk om en helt ny bil.
Der er jeg ikke enig, de har gjort forbedringer noe de kontinuerlig gjør med sine modeller.
Og felles for alle endringene er at de aldri varsler dette på forhånd.

Nå har det gått 8 dager siden refresh ble annonsert og min ordre står uendret.
Merker meg også at de ikke har noen inventory biler igjen.... kun 3 demo biler.

Tenker dette ordner seg.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

OleJA

Sitat fra: offpist på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:51
......
Nå har det gått 8 dager siden refresh ble annonsert og min ordre står uendret.
Merker meg også at de ikke har noen inventory biler igjen.... kun 3 demo biler.
.......

Kan også føye til at på 'Min Tesla'-konto så står det ikke lenger estimert levering mars.
Så plottet om at det skal finnes lagerbiler, eller ny forsyning av gamle biler, er ganske usannsynlig etterhvert.

Dank

Det står i en annen tråd at 2 båter er på vei og flere kommer.
https://elbilforum.no/index.php?topic=54502.msg956283#msg956283

De har sikker noen Model S av eldre typer til de som ønsker å ta ut bil ihht inngåtte avtaler.
For de som ikke gjør det, har tesla nok en plan for innenfor de juridiske rammene.

Enig med offpist at det kommer til å ordne seg på en eller annen måte.
De som har bestilling inne, får bare vente å se hva Tesla har å tilby når det nærmer seg mars da.

Ikke lett å gjette seg frem hva som kommer til å skje. Historien har lært oss at Tesla kan være uforutsigbart.
Som forbruker, så håper jeg at alle får de nye bilene, dvs. ny LR til gammel pris og Performance til Plaid til samme pris. Men prisforskjellene er såpass store at dette kommer neppe til å skje...

2023 Model S Plaid
2024 i4M50

Amoss

Sitat fra: offpist på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:51
Ser enkelte gir utrykk for at tesla har "avviklet" Model S og at det nå er snakk om en helt ny bil.
Der er jeg ikke enig, de har gjort forbedringer noe de kontinuerlig gjør med sine modeller.

Nå har jeg ikke sett noen som har påstått at Model S er avviklet, men at de har avviklet den utgaven som ble bestilt, og har erstattet denne med en ny utgave med andre spesifikasjoner, annet interiør og ikke minst en helt annen pris.
Model S 85D

kirky

Elon sa vel helt konkret på inverstormøtet etter launchen at det eneste de ville tilby var $2000 rabatt om noen ville hoppe på den nye bilen. Policy rett fra kilden der altså.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

daktari

Sitathar tesla nok en plan for innenfor de juridiske rammene
juridisk har man en reservasjonsavtale, ingen kontrakt. Og Tesla skriver i vilkårene at de kan endre produktet eller kansellere uten vederlag.

Praktisk sett så ble vel siste Model S og X produsert rett før de ga fabrikken juleferie. Vanskelig å tro at alle de bilene ble solgt i romjula.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sandvika

Sitat fra: OleJA på torsdag 04. februar 2021, klokken 11:07
Sitat fra: offpist på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:51
......
Nå har det gått 8 dager siden refresh ble annonsert og min ordre står uendret.
Merker meg også at de ikke har noen inventory biler igjen.... kun 3 demo biler.
.......

Kan også føye til at på 'Min Tesla'-konto så står det ikke lenger estimert levering mars.
Så plottet om at det skal finnes lagerbiler, eller ny forsyning av gamle biler, er ganske usannsynlig etterhvert.
Akkurt det resonementet henger jo ikke på greip. Inventory du refererer til er jo overskuddsbiler, ikke de bilene de allerede har solgt. Hvorfor skulle delivery for ny modell for de som bestiller nå settes til September om det er nye biler på vei løpende? Det du kan håpe på er at Tesla har for få gamle biler i forhold til antall som de tror endrer bestilling så de på den måten er nødt til å gi deg ny. :)

offpist

#53
Ser det er helt tomt for både inventory og demo biler for Model S nå.
Sjekket Nederland, Sverige, Danmark og Tyskland, blankt over hele linja.

Biler bygd for USA markedet er ikke EU speck så de vil ikke bli dirigert hit.
Jeg tipper at de bilene de laget i oktober og november ble laget for USA markedet da det er kortest vei fra fabrikk til kunde. Biler er ferskvare så når de skal gjøre refresh er de ikke tjent med å ha bilene 6-8 uker på en båt.

Det er ganske vanlig at avbestilte biler, eller "overskudd" havner ut som inventory lenge før bilen kommer til Norge.  Tesla har nok ganske grei oversikt over hvilke biler som er på vei og ment for det norske markedet.
Men så er det å finne noen som vil dele denne infoen... ;)

Forøvrig, hva med Model Y jeg bestilte for over et år siden med låst pris.
Burde den også få prisøkning fordi Tesla har gjort forbedringer og prisøkning i mellomtiden? Nei så klart ikke.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Vaduz

Sammenligningen blir litt søkt da nesten alt er nytt på model s og nesten ingenting har endret seg på model Y. Men det finnes jo mange svært pent brukte og nesten nye model s på Finn som du kan kjøpe?

Sandvika

La oss gjøre dette enkelt...
Hva ville du gjort om DU var Tesla? Ville du dumpet biler med «gammel» spec. som inventory med ytterligere rabatt og så gitt gratis oppgradering verdt 150k til de som faktisk har kjøpt «gammel» spec? 

Hvorfor skulle inventory beholdningen bety noe? Inventory er overskuddsbiler på lager som man ønsker å selge til redusert pris. At det ikke er inventory biler nå betyr, om noe, at disse skal utleveres til de som har kjøpt nevnte spesifikasjon. Husk det at inventory biler også er nye biler. Om Tesla utleverer biler som har vært lagret i 2-4 mnd så gjør de ingenting som hverken er juridisk galt eller det minste uetisk.

Skulle de mot formodning ha for få biler med gammel spec i bakhånd så kan du  kanskje ha flaks, men for å forhindre at det  skaper presedens og ingen vil ta i mot bilene sine så får du nok ikke vite dette før bilen er betalt.

Mer sannsynlig utfall er at de har masse biler på lager som gjør tilgjengelig etterhvert som de får avbestillinger...

offpist

En bekjent av meg kontaktet sin kontaktperson inne hos Tesla i dag med forespørsel om hva som nå vil skje med hans bestilling (som ble lagt inn før jul). Og svaret var ganske kort, men budskapet var at bilen kommer i september, samtidig som de som bestiller i dag.

Ja, jeg veit at det var ganske diffust og mange svar er uavklart men det er i det minste noe.. ;)
Det jeg leser er at det blir ikke noen 2020 modell utlevering i mars om ikke annet.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Sandvika

Sitat fra: offpist på mandag 08. februar 2021, klokken 14:16
En bekjent av meg kontaktet sin kontaktperson inne hos Tesla i dag med forespørsel om hva som nå vil skje med hans bestilling (som ble lagt inn før jul). Og svaret var ganske kort, men budskapet var at bilen kommer i september, samtidig som de som bestiller i dag.

Ja, jeg veit at det var ganske diffust og mange svar er uavklart men det er i det minste noe.. ;)
Det jeg leser er at det blir ikke noen 2020 modell utlevering i mars om ikke annet.
Kult om det stemmer, men litt kjipt for de som trenger bil om 4uker?

OleJA

Da ble jeg oppringt av en Tesla representant ang min mars leveranse av Model S igår ettermiddag.
- Det blir definitivt ingen leveranse i mars, september ble antydet som ny dato for leveranse av en 'refresh'
- Ble tilbudt en rabatt tilsvarende 2.000 US$ på 'refresh', som da i realiteten er en prisøkning på ~80.000NOK i forhold til avtalt pris.

Fikk gitt uttrykk for at jeg ikke var veldig fornøyd med dette. Var midt oppe i noe annet akkurat da, så avtalte at han skulle ringe tilbake idag, noe som selvfølgelig ikke skjedde.


tornaldo

Så hvis du hadde fått levert det du bestilte, til den prisen dere hadde avtalt, så hadde du vært fornøyd?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA