Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som ventet på levering av Model S i mars

Startet av OleJA, søndag 31. januar 2021, klokken 16:48

« forrige - neste »

OleJA

Starter en ny tråd for oss som hadde bestil ny Model S med forventet levering i mars. Mars står ikke lenger som forventet leveringstidspunkt, og det er (som vanlig) ingen informasjon fra Tesla på hva som skjer: Når kan vi forvente levering, og hva tenker de å levere oss? (Yoke og diverse andre features på ny Model S diskuterer vi ikke her, det er det andre tråder for.)

Hvordan tenker dere å håndtere situasjonen som nå har oppstått, og hvilken informasjon kommer etterhvert fra Tesla?

Ser i tråden 'Ny Model S leveres først i Mars', at en har fått beskjed om at det kommer et lass med 'gamle' Model S som skal være tilstrekkelig til å fylle mars leveransene. Er dette noe vi tror på når produksjonen ble lagt ned for 5 uker siden? Er det i det hele tatt aktuelt å ta imot en gammel utgave av Model S nå når vi vet det kommer en oppdatering?

For min egen del så bestilte jeg Model S LR+ i oktober. Har en P85 som er på høy tid å skifte ut, og prisen i oktober på 736K for en LR+ fremstod som en god deal. Har også bestilling inne på Model Y som lenge var planlagt som erstatter for P85, men redusert pris på Model S gjorde at denne fremstod som et bedre alternativ. Kortere leveringstid var også en faktor.

Blir det nå slikt at det dukker opp et lass med gamle Model S i mars, så får jeg jo forsåvidt akkurat det jeg har bestilt, til avtalt pris. Har jeg da grunn til å være misfornøyd? Ja, jeg vil hevde at prisen da er langt mindre attraktiv siden en får en utgått model, med forventet høyere verditap. Vil trolig avbestille dersom dette skjer, og heller se om samme bilen dukker opp som inventory med redusert pris - Må ikke absolutt ha refresh, alt blir en stor oppgradering fra min 2013 model, men prisen må være 'riktig'

Finner jeg det rimelig at Tesla tilbyr oss levering av Model S refresh istedenfor til kontraktsfestet pris? Ja faktisk, levering vil trolig bli betydelig utsatt i forhold til i Mars, september står vel pr dd som leveringstidspunkt for nybestilinger. Det vil isåfall bety levering nesten et år etter at jeg bestilte, og en oppgradering er da en passende kompensasjon. Joda vi får isåfall en bil med listepris 100K over det vi bestilte, men dette er en 'fiktiv' prisøkning satt fordi mange er villige til å betale dette. Bortsett fra litt høyere kvalitet på interiør, en ny grafikkmodul i MCU, noen flere høytalere, og et par ventiler i AC, så er det ikke ny 'tech' i bilen verdt 100K. Trolig er det tom fjernet ca 10% av battericellene for å gi plass til bedre kjøling, så produsjonskostnaden for Tesla kan like gjerne være redusert. Legg til at prisen i Norge skulle vært ca 685K dersom en legger nåværende vekslingskurs til grunn. Synes jeg da at det er greit om Tesla 'oppgraderer' meg til ny pris 829K, og ca et års ventetid? NEI!

Hva tenker dere andre som er i tilsvarende situasjon?, og ikke minst hvilke beskjeder kommer etterhvert fra Tesla vedrørende dette?

Contango

Her spår jeg en lang og underholdende tråd. Henter popcornet....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tjafsaren

Sitat fra: Contango på søndag 31. januar 2021, klokken 17:17
Her spår jeg en lang og underholdende tråd. Henter popcornet....
Ditto, forventer høy popcornfaktor og rare/virkelighetsfjerne meninger

JorEl

Kan det være at dere får 20kkr i avslag? (Edit; linken er nederst)

Pricing is frustrating some buyers
Late last year, Tesla started pushing deliveries of new Model S and Model X into 2021.

We also reported that Tesla shut down the production lines in Fremont in late December to upgrade them for the new version of the Model S and Model X.

However, during that time, Tesla kept taking orders for Model S and Model X with the old price as low as $69,420.

The problem is that Tesla never had any intention to deliver these vehicles at that price.

Now Tesla buyers who had Model S and Model X on order prior to the refresh are told that they need to pay the new price, which is about $10,000 more expensive.

They would be getting a better vehicle, but the update has some polarizing features, like the new steering wheel without a stalk.

It's not possible for buyers who order with deposits on Model S and Model X to get the original price with or without the previous design that was displayed when they place their orders.

A source familiar with the matter said that there are many customers in this situation.

During Tesla's earnings conference call this week, CEO Elon Musk believed that it wouldn't be a problem:
"We will be actually be raising the price of Model S for this new model. The new model will be $10,000 more, so hopefully people aren't too upset if they bought the old model last month, but this one is $10,000 more. So yeah, we think it's probably the best car of any kind at any price available in the world today."

To appease owners who are frustrated with their Model S order placed before the refresh was announced this week, Tesla has authorized to offer a $2,000 price adjustment, and the price of the FSD remains the same as it was when the order was placed.
https://electrek.co/2021/01/29/tesla-model-s-x-sales-spiking-buyers-not-happy-pricing/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Mulig jeg misforstår, men Tesla har altså ikke biler å levere til avtalt pris? Så her blir dealen; betal mer enn avtalt, hvis ikke får du ikke bilen din?

tornaldo

Sitat fra: OleJA på søndag 31. januar 2021, klokken 16:48
Blir det nå slikt at det dukker opp et lass med gamle Model S i mars, så får jeg jo forsåvidt akkurat det jeg har bestilt, til avtalt pris. Har jeg da grunn til å være misfornøyd? Ja,.......

Nei
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

OleJA

Sitat fra: Muffinman på søndag 31. januar 2021, klokken 18:54
Mulig jeg misforstår, men Tesla har altså ikke biler å levere til avtalt pris? Så her blir dealen; betal mer enn avtalt, hvis ikke får du ikke bilen din?
Det er jo fullstendig mangel på informasjon fra Tesla sin side, så hva de har og ikke har, er ikke godt å si. 'My Tesla' konto viser fremdeles pre-refresh bil, samt avtalt pris, men hvor skal evt disse bilene komme fra - produksjonen er jo avsluttet?

US kunder med eksisterende bestilling har fått beskjed om at de må betale ca 10.000US$  for å få refresh, hva som skjer i Norge/EU er enda uklart.

Sandvika

All den tid Tesla nå setter beregnet levering i September er det å tro på julenissen å tro at man får ny modell til Europa med det første, ihvertfall ikke for de som har bestilt pre-facelift.

De har sannsynligvis produsert til lager lenge før de gjorde shut-down. De vet også av erfaring at en del av bilene som ble solgt for levering i Europa pre-facelift kommer til å bli avbestilt. For å forhindre at for mange avbestiller har de tunet priset +100.000kr.

Sett i forhold til prising i USA (hvor den nye modellen koster 624kNOK! vs. 844kNOK i Norge)  så er det opplagt at Tesla i Europa på denne måten sitter å tuner etterspørselen.

Boge

Sitat fra: Sandvika på søndag 31. januar 2021, klokken 19:28
Sett i forhold til prising i USA (hvor den nye modellen koster 624kNOK! vs. 844kNOK i Norge)  så er det opplagt at Tesla i Europa på denne måten sitter å tuner etterspørselen.

Hvordan beregner du egentlig 624k ? Long Range koster vel $78.490 + $1.200 på levering.
Hvit M3 LR AWD 2019 mod. Levert Fredag 13 sept. 2019.

OleJA

Sitat fra: Boge på søndag 31. januar 2021, klokken 19:48
Sitat fra: Sandvika på søndag 31. januar 2021, klokken 19:28
Sett i forhold til prising i USA (hvor den nye modellen koster 624kNOK! vs. 844kNOK i Norge)  så er det opplagt at Tesla i Europa på denne måten sitter å tuner etterspørselen.

Hvordan beregner du egentlig 624k ? Long Range koster vel $78.490 + $1.200 på levering.

Har nok sett på 'pris med besparelser'. Koster vel 79.990,- I USA som blir 685k - Fremdeles vesentlig rimeligere enn selv den mest rabaterte pre-refresh prisen i Norge, som vel var hovedpoenget her?

Boge

Tesla har nok lagt inn en betydelig valutamargin siden levering ikke er før september.
Hvit M3 LR AWD 2019 mod. Levert Fredag 13 sept. 2019.

JorEl

Stjeler fra min egen link "upstairs": To appease owners who are frustrated with their Model S order placed before the refresh was announced this week, Tesla has authorized to offer a $2,000 price adjustment, and the price of the FSD remains the same as it was when the order was placed.

Høres ikke som du er fornøyd med $2000 i avslag OleJA. Husker de som brøt kontrakten hos Møller ang E-tron bestillinger, måtte betale 8% av kjøpesum..Vet ikke om Møller presset det igjennom.

Selv så forventer jeg at Tesla er "snillest" med de som la inn bestilling, slik som du har gjort OleJA. Men tror det kan bli vanskelig å presse Tesla på goodwill. Ta det du får, og håp at andre syter minst like bra som deg ;) Kanskje siste ord ikke er sagt fra Tesla, det er jo en stund til levering for oss i Norge.
Om du kan få "gratis fargevalg på bilen" eller "gratis farge i interiøret" så er jo det litt?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

#12
Sitat fra: Muffinman på søndag 31. januar 2021, klokken 18:54
Mulig jeg misforstår, men Tesla har altså ikke biler å levere til avtalt pris? Så her blir dealen; betal mer enn avtalt, hvis ikke får du ikke bilen din?
Per nå er det vel sånn at det er en gjeng som spekulerte i at det ville komme en refresh, og derfor bestilte gammel modell til gammel pris. Tesla har enda ikke sagt at de ikke vil få bilen de bestilte til avtalt pris, så det er vel bare spekulasjoner enn så lenge - og det virker ganske åpenbart at en del har som baktanke å skulle få ny modell til gammel pris.

Personlig hadde jeg ikke tatt ut gammel modell nå, selv om prisen er grei i forhold til den nye. Og for egen del så kommer jeg nok til å vente med å eventuelt bestille ny X til den har vært på markedet litt. Lei av alle småfeil..

OleJA

#13
@JorEl Kommer nok på ingen måte til å være fornøyd med et avslag på $2.000,- nei. Det vil i praksis være et påslag på $8.000,-

OleJA

@geear: Dette kan vel like gjerne snus på hodet: Tesla har i flere år benektet at de noen gang kommer til å gjøre en refresh, kun kontinuerlige forbedringer. De har valgt en bevist strategi for å holde kundene misinformert, og lar kundene ta alle praktiske og økonomiske ulempene når det nå faktisk kom en oppgradering.

For ordens skyld så bestilte jeg 5-6 uker før nyheten om stans i produksjonen ble kjent, og spekulasjonene om refresh tok av.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA