Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som ventet på levering av Model S i mars

Startet av OleJA, søndag 31. januar 2021, klokken 16:48

« forrige - neste »

Joachim@sancon.no

Sitter selv med en TMS 2020, og lurer veldig på hva jeg skal gjøre. Bruktprisene er fremdeles veldig gode kan det se ut til, og kan se ut til at min nye LR sommer i bestilling får mva.

Så spørsmålet er vel om mva på LR vil gjøre den såpass mye dyrere enn dagens LR priser, at prisene ikke påvirkes så mye.

Jeg kjører svært lite bil på vinteren, så den blir for det meste bare stående, da vi bruker andre bilen til småærend.

Problemet er jo at om jeg skal kjøpe meg en ventebil, så er jo de andre brukte elbilene også ganske overpriset om dagen. Mener å huske at en M3 SR kostet noe rundt 380? De ligger på godt over 400 for 2 år gamle biler nå......

Contango

Er jo vanskelig å selge hvis man trenger bilen selvf. Jeg ser at det er veldig forskjell på funksjonelle biler som dekker folks behov og eksvs Jaguar som ligger i randsonen av funksjonalitet. Ja, Jaguar har steget i pris men er veldig tungsolgt og ligger tildels veldig lenge på Finn. Polestar, 3 og Y (og sikkert tyske merker også) er veldig lettsolgte. S er/blir mer i Jaguar kategorien - tror jeg. Hadde vært litt tryggere på S hvis jeg forstod prisingsstrategien til Tesla. De prioriterer volum i Norge uvanlig høyt synes jeg, og jeg lurer virkelig på hva prisen på S LR blir.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

alda

Sitat fra: Contango på søndag 07. august 2022, klokken 10:47
Jeg stresser ikke med å bytte ordre fra LR til Plaid. Er i det hele tatt i tvil om S er det vi skal ha nå. Vel og bra at Tesla oppgraderer bilene sine underveis, men det er grenser for hva man kan gjøre med et så gammelt design og S/X volumene er for lave til at det lønner seg å endre veldig mye. Liker ikke drivaksel problemene med S, dårlige vindusviskere, ukomfortabelt baksete med trange bakdører, dørhåndtakene som aldri blir driftssikre nok, pluss at bilen er for bred for byforhold og parkeringshus i Norge generelt. På toppen kommer ergonomi problemene med yoke, og styring av vindusviskere, blinklys og gir. Ja, den er litt mer komfortabel enn Y og har litt bedre seter. Men for en som er temmelig funksjonorientert er den ikke et åpenbart valg lenger - på tross av kroken som endelig har kommet. Synes den nå er mer en bil for spesielt interesserte og med et sannsynlig verditap tilbake der det var (og mere til) før modellen ble temporært borte. Y har blitt progressivt bedre og bedre med en kvalitet (i hvert fra Kina) som går i sirkel rundt Fremont. Passer meg helt fint at Plaid kommer først og at andre høster erfaringene. Får se hva vi gjør etterhvert, men hadde jeg måttet velge nå hadde ordren blitt kansellert.
Hadde vi hatt 2019 S'en ennå hadde jeg lagt den ut på Finn nå. Prisingen på de nyere brukte S'ene må etterhvert merke nyintroduksjonen. Spesielt når nyprisene har gått motsatt vei av forventningene. Blir uansett interessant å se hva LR prisen blir.
Bra sagt, tror många tänker som du.
S Plaid blir en kul bil som kommer väcka en del uppmerksamhet för de som har den, men tror oxå det blir en bil för en väldigt liten kundgrupp med speciella intressen.
Den kostar trots allt gott över 2ggr så mycket som TMS när den lanserades och blev en succe.

Dessutom finns det andra alterntiv nu, som inte fanns på den tiden.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Motorwatt

Mulig dette er regnet på tidligere i denne tråden, men her er min utregning: Model S er ca. 25% rimeligere enn Plaid i USA. Overført til Norge blir prisen på TMS 897.000.- hvis de følger samme kalkulering. Dette er før nyttår.

Etter nyttår blir dette 996.250.- ink. ny MVA.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Motorwatt på mandag 08. august 2022, klokken 15:44
Mulig dette er regnet på tidligere i denne tråden, men her er min utregning: Model S er ca. 25% rimeligere enn Plaid i USA. Overført til Norge blir prisen på TMS 897.000.- hvis de følger samme kalkulering. Dette er før nyttår.

Etter nyttår blir dette 996.250.- ink. ny MVA.

Da burde vel muligens en TMS 2020 modell ikke falle så mye i pris etter nyttår tenker jeg. Ser ut til at markedet er villig til å gi rundt 720-730 for LR om km lav. Det blir da ca 270.000 I avslag I forhold til ny pris..

Spørs om jeg bare beholder bilen da.. Er jo ikke noe gærnt sånn sett, og rekkevidden er jo mer enn bra nok.. Kjørte Drøbak til Trondheim i går og hadde 15% igjen når jeg kom frem. Husker på første 85d 2015 så måtte jeg ha to ladestopp på hhv Alvdal og Elverum.

Contango

Sitat fra: Motorwatt på mandag 08. august 2022, klokken 15:44
Mulig dette er regnet på tidligere i denne tråden, men her er min utregning: Model S er ca. 25% rimeligere enn Plaid i USA. Overført til Norge blir prisen på TMS 897.000.- hvis de følger samme kalkulering. Dette er før nyttår.

Etter nyttår blir dette 996.250.- ink. ny MVA.
Interessant vurdering 👍
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Joachim@sancon.no

Noen som husker hva siste pris på Tesla sin norske side på LR var? Mener på den gikk om med 50k to ganger etter at jeg la inn reservasjon på 829.000.

alda

Sitat fra: Motorwatt på mandag 08. august 2022, klokken 15:44
Mulig dette er regnet på tidligere i denne tråden, men her er min utregning: Model S er ca. 25% rimeligere enn Plaid i USA. Overført til Norge blir prisen på TMS 897.000.- hvis de følger samme kalkulering. Dette er før nyttår.

Etter nyttår blir dette 996.250.- ink. ny MVA.
Tror du bommar kraftigt här, var inte sista priset på LR TMS 1,1M innan Tesla tog bort det?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Motorwatt

SitatTror du bommar kraftigt här, var inte sista priset på LR TMS 1,1M innan Tesla tog bort det?
Jammen det er jo nesten det samme som en Plaid koster i Norge i dag?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

alda

Sitat fra: Motorwatt på mandag 08. august 2022, klokken 22:37
SitatTror du bommar kraftigt här, var inte sista priset på LR TMS 1,1M innan Tesla tog bort det?
Jammen det er jo nesten det samme som en Plaid koster i Norge i dag?
Husker kanske fel, det var TMX som kosta 1,1m, LR TMS låg väl på 980':
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jakQ3z/tesla-setter-opp-prisen-paa-model-3-model-s-og-model-x
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Motorwatt

Så må man også ta i betraktning at Plaid koster ca. 100K mindre i Norge enn i USA.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Cobos

Sitat fra: Motorwatt på mandag 08. august 2022, klokken 22:46
Så må man også ta i betraktning at Plaid koster ca. 100K mindre i Norge enn i USA.
Det er også uten skatt som tross alt er 5-12%.
Min S LR kostet 960 000 før den ble oppgradert til en Plaid. Kan sjekke hva grunnprisen er når jeg kommer hjem. Det er med noen få oppgraderinger.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

khh

Angående priser: I slutten av januar 2021 var prisen på "refreshed" Tesla Model S Long Range 844 232 kr. inkl. leverings- og registreringavgift og vrakpant (uten ekstrautstyr). I oktober 2021 var prisen økt med 150 000 kr. til 994 232 kr. Blir interessant å se hva prisen blir eks. mva. når den igjen er mulig å bestille.

Noen som har tilsvarende priser fra 2021 for Plaid?

offpist

841 832 kr kommer jeg frem til.
-20 000 kr for de som allerede hadde en bestilling inne da Refresh ble annonsert.
Med dagens dollarkurs koster en LR 1 030 370 kr i USA, pluss leveringsomkostningene.

Rart de har satt prisen på Plaid såpass lavt i Europa, og jeg er spent på hvor mange de faktisk greier å levere før nyttår.

Selv tenker jeg å beholde min LR ordre, selv om det nå blir mva på toppen.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Solheim

S med Eu skiltholder sett utenfor fremont, så ting er på gang.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA