Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som ventet på levering av Model S i mars

Startet av OleJA, søndag 31. januar 2021, klokken 16:48

« forrige - neste »

Motorwatt

Så du synes det er flaut å si at du har hatt e-Golf, og at bare biler som er "bedre" enn den bør være med? 😣
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Tuxedo



turfsurf

Ser ut som om de får lik ladeport som 3/Y. Plass til CCS
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Contango

Noen med litt mer teknisk innsikt enn meg som har kommentarer på Munro's teardown av Plaid? For egen del synes jeg det er vanskelig å trekke konklusjoner når de blir så detaljorienterte uten å sette funnene mer i perspektiv og uten mer overordnete vurderinger.
Hvis jeg skal tolke, så synes det som om de har ryddet enda mer opp, forenklet komponentsammensetningen (og kuttet antallet komponenter) og økt styrken i strukturen på bilen. Men hvor mye bedre enn 2020 modellen er denne utgaven driftsmessig og kvalitetsmessig? Noen som har fulgt med på erfaringer fra eierne i USA?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

sjokomelk

"Alt" av mekanikk og elektronikk på bilen er nytt. Det er bare karosseriet som er likt 2012-2020-modellene. Så det er egentlig en helt ny bil innvendig, men som har med seg utseendet til den gamle.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

daktari

Sitat fra: Contango på torsdag 10. februar 2022, klokken 12:16
Noen med litt mer teknisk innsikt enn meg som har kommentarer på Munro's teardown av Plaid? For egen del synes jeg det er vanskelig å trekke konklusjoner når de blir så detaljorienterte uten å sette funnene mer i perspektiv og uten mer overordnete vurderinger.
Hvis jeg skal tolke, så synes det som om de har ryddet enda mer opp, forenklet komponentsammensetningen (og kuttet antallet komponenter) og økt styrken i strukturen på bilen. Men hvor mye bedre enn 2020 modellen er denne utgaven driftsmessig og kvalitetsmessig? Noen som har fulgt med på erfaringer fra eierne i USA?
Jeg har ikke kompetanse til å si noe smart. Men det er mye som fremstår som smart, så er det en del snåle saker; bl.a. noen hacks knyttet til å sette sammen de formstøpt delene i chassis, en kjempelang ledning på batteripakken, stål ligger på alu i chassis.

Ellers løftet han frem cross-brace som hadde festet på se komponenter, men det så vi jo bl a. først i ID.4 der han sa at overhodet ikke skjønte poenget hvorfor de hadde gjort det sånn.

Så var det vel en 3%forbedring av energitetthet/kg i batteripakken som er veldig bra, og enda bedre 10% vektnedgang på laderen.

De skryter jo masse av octovalve men de med 3ere og Yer sliter med stabiliteten. Så Munro ser jo kun på produksjon. Han er fornøyd med 4 skruer som er litt kortere... om det funker IRL, det er det andre som må se på.
De har et annet system for å montere fremre drivlinje nå, men det er vel mange Plaid-eiere som har plager med  vibrasjoner foran.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


Contango

5 mndr med Plaid. Ganske OK oppsummering av erfaringene med bilen. Vesentlig mer støydempet enn forrige utgave, fremdeles knirking i interiøret, veldig god skjerm (med noen få irritasjonsmomenter), happy med yoke og knappestyring - bortsett fra hornet. Girskiftene fungerer greit og han lever godt med å bytte mellom "konvensjonell" Y og S'en. Og selvfølgelig fornøyd med kreftene.
https://youtu.be/lw2BpTOB7mA
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

TeslaK

Er vibrasjonene det samme som er på alle Model S Performace og Model X?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

daktari

Sitat fra: TeslaK på tirsdag 01. mars 2022, klokken 19:30
Er vibrasjonene det samme som er på alle Model S Performace og Model X?
Nei, tror det er noe nytt. En helt annen konstruksjon på ny modell. Men vibrasjonene kommer tidligere. De løser det kanskje før biler kommer til Europa.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


offpist

Kult at de har oppdatert nettsidene med både tilt-skjerm og nye front lykter.

Men levering av S og X til Europa lar vente på seg.
Kanskje rekker det å bli mars for 3. gang siden denne tråden ble opprettet før det kommer biler.. ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

alda

Där kom förslag till ny avgiftsordning för elbilar from. 2023... För köpare av ny TMS är regnestykket enkelt: Legg på full moms og dra av 125' = vad du måste betala för bilen....
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA