Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som ventet på levering av Model S i mars

Startet av OleJA, søndag 31. januar 2021, klokken 16:48

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Spørs om den kommer overhodet til EU. Men komponent-mangelen er ganske ille og treffer hardt rundt omkring. Kina er vel i praksis ganske nedstengt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Knut Erling Øen

Kan være mange grunner, men sannsynligvis tilstrekkelig etterspørsel i USA ift produksjonskapasitet (som mulig er noe begrenset pga komponentmangel). Dersom allerede reserverte biler først kommer til EU høsten 2022 snakker vi kanskje 2023 for ev nye bestillinger. Det er langt frem. I det ligger en valutarisiko og det er heller ikke utenkelig at Plaid innen den tid vil bli "Plaid+" med 4680 batterier - og til en helt annen pris...
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2019. Plaid Sort bestilt 27. jan 2021

offpist

Nye baklykter og hva som kan se ut som større ladeport observert..
Gir mening at de tar grep rundt dette med bestilling og pris samtidig som det begynner å lekke detaljer for Europa modellen.  Krysser fingrene for nye frontlykter og hengerfeste også.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Contango

Under skallet er det en aldrende bil. Yoke, aksellerasjon og stor skjerm hjelper ikke på en umoderne og komplisert konstruksjon. Og prisen er alt for høy - også den jeg har i min ordre. Tviler veldig sterkt på at jeg kommer til å ta den ut - om bilen noen gang kommer hit. 
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Veggen

Tvert om, under skallet er det meste nytt.
Men enig at den begynner å bli for dyr.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Contango

Sitat fra: Veggen på fredag 10. desember 2021, klokken 22:56
Tvert om, under skallet er det meste nytt.
Men enig at den begynner å bli for dyr.
Jeg snakker om selve bilkonstruksjonen. Det er de samme trange dørene bak, baksetene ser like lave ut. Samme dørhåndtak. Understellet på min tidligere P Raven tålte ikke kreftene. Er det nye drivaksler og hjuloppheng på denne? Nye vindusviskere? Vindusspylervæske det går an å fylle på uten å være akrobat? Etter å ha sett bilder av tilstanden til ikke så gamle S'er under frunken, er jeg sterkt i tvil om det er mulig for den konstruksjonen å noensinne bli bra.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

MrBacardi

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

daktari

Sitat fra: Contango på fredag 10. desember 2021, klokken 23:42
Sitat fra: Veggen på fredag 10. desember 2021, klokken 22:56
Tvert om, under skallet er det meste nytt.
Men enig at den begynner å bli for dyr.
Jeg snakker om selve bilkonstruksjonen. Det er de samme trange dørene bak, baksetene ser like lave ut. Samme dørhåndtak. Understellet på min tidligere P Raven tålte ikke kreftene. Er det nye drivaksler og hjuloppheng på denne? Nye vindusviskere? Vindusspylervæske det går an å fylle på uten å være akrobat? Etter å ha sett bilder av tilstanden til ikke så gamle S'er under frunken, er jeg sterkt i tvil om det er mulig for den konstruksjonen å noensinne bli bra.
Er den ikke bredere, ergo nytt hjuloppheng?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Video som viser forskjeller mellom LR-refresh og Plaid. Noen av dere "mekanikkere" blir nødt å vurdere :) Kort video, vent til slutt :+1:
https://youtu.be/x27iLgc5_yM
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Veggen

Det er mye nytt også i hjuloppheng, egentlig en ny bil under skallet.
Sjekk ut f.eks videoene til Ingineerix:
https://www.youtube.com/c/Ingineerix/videos

Contango

Plaid har selvfølgelig annet hjuloppheng bak. Ganske sikker på at LR er som før men bredere hjul. Er mye blest om Plaid og lite om LR men fant denne https://youtu.be/B3DTQT0i754. Annerledes under panseret med mindre(?) frunk og bedre spylevæske påfylling. Blir veldig overrasket om det er endringer på LR som ikke allerede er godt informert om.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

offpist

Sitat fra: Contango på søndag 12. desember 2021, klokken 00:39
Plaid har selvfølgelig annet hjuloppheng bak. Ganske sikker på at LR er som før men bredere hjul. Er mye blest om Plaid og lite om LR men fant denne https://youtu.be/B3DTQT0i754. Annerledes under panseret med mindre(?) frunk og bedre spylevæske påfylling. Blir veldig overrasket om det er endringer på LR som ikke allerede er godt informert om.

Motoren i LR er også ny, selv om den er singel og ikke dobbel.
Så rimelig sikker på at LR har tilnærmet samme understell som Plaid.

Det har jo vært slik før også.. S75D har samme understell deler som P100DL bortsett fra dempere og noen småting.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA