Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som ventet på levering av Model S i mars

Startet av OleJA, søndag 31. januar 2021, klokken 16:48

« forrige - neste »

offpist

Greit å vite ja.
Men fra 2023 blir det nesten garantert og da for hele kjøpesummen om jeg har forstått det riktig.
Med mindre Norge på nytt søker om unntak fra MVA regelen for elbiler.

Så da er det bare å "hamstre" dyre elbiler i 2022 folkens.. ;)
Plaid til både bestemor og barnebarn.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

HKS

Sitat fra: Motorwatt på mandag 08. november 2021, klokken 13:00
Fra Statsbudsjettet:

Støre-regjeringen opprettholder momsfritak også for de dyreste elbilene i sitt budsjettforslag,
Regjeringen har ikke flertall, så la oss se hva som skjer etter de har forhandlet med SV.
Tesla Model 3 Long Range

Amoss

Sitat fra: HKS på mandag 08. november 2021, klokken 14:06
Sitat fra: Motorwatt på mandag 08. november 2021, klokken 13:00
Fra Statsbudsjettet:

Støre-regjeringen opprettholder momsfritak også for de dyreste elbilene i sitt budsjettforslag,
Regjeringen har ikke flertall, så la oss se hva som skjer etter de har forhandlet med SV.

Sant nok. Men denne delvise MVA løsningen var jo ønsket også av regjeringspartiene, så når de nå har valgt å utsette dette er nok det rimelig sikkert pga praktiske og/eller legale problemer med løsningen de gikk til valg på (som jeg tidligere har "spådd"). Så tviler på at støttepartiet/...ene klarer å rokke på dette i denne omgangen.

Spørsmålet er hvilke løsninger de ser for seg når de har fått tid på seg til å løse dem...
Full MVA?
Full MVA der man får tilbake ett beløp (subsidie) som tilsvarer MVA opp til ett visst beløp?
(Minner om at dette var løsningen den borgerlige regjeringen falt ned på da de skulle prøve noe tilsvarende for en del år siden)
Noe annet?
Model S 85D

TeslaK

Må nesten legge inn bestilling på Plaid nå da, hvis man skal få den før 2023😅
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Solheim

Det som er så merkelig er at vekslingskursen på S og X er ekstrem høy i forhold til de andre modellene. De ligger en halv Model 3 SR i overpris kun på valutakurs. USDNOK ligger for øyeblikket på 8,48. ::)



ModellUS PrisNO PrisVekslingskurs
S P130k1300k10
S LR95k980k10,3
3 SR45k370k8,2
3 LR51k450k8,8
3 P59k500k8,5
Y LR58k535k9,2
Y LR63k590k9,4

JorEl

Flott tabell Solheim :+1:
Anbefalte, i går, 3SR+ til en kar som ville ha en ny bil til kona. Hun var klar til å bytte ut sin urgamle leaf.
Men egentlig vanskelig å gjøre det rette, siden kun Tesla vet hvordan de vil prise bilene fremover.
Personlig er jeg i ventemodus, til Tesla produserer mer enn etterspørselen. Har lyst å selge min S75D, 2018, når den nærmer seg 5år, men ikke før Berlin og Texas fabrikkene er godt i gang. Dette håper jeg vil skje innen 1-2år :) S LR refresh er min favoritt, men kjøper ingenting før, de økonomiske planetene står på rekke, i min favør. ;D

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: Solheim på tirsdag 09. november 2021, klokken 11:10
Det som er så merkelig er at vekslingskursen på S og X er ekstrem høy i forhold til de andre modellene. De ligger en halv Model 3 SR i overpris kun på valutakurs. USDNOK ligger for øyeblikket på 8,48. ::)

Det er jo ikke så merkelig. S og X produseres kun i USA og må nødvendigvis ha en relasjon til kostnadene og etterspørsel der. 3 og Y for Europa er jo nå kun knyttet til Kina.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Solheim

#187
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. november 2021, klokken 14:03
Sitat fra: Solheim på tirsdag 09. november 2021, klokken 11:10
Det som er så merkelig er at vekslingskursen på S og X er ekstrem høy i forhold til de andre modellene. De ligger en halv Model 3 SR i overpris kun på valutakurs. USDNOK ligger for øyeblikket på 8,48. ::)

Det er jo ikke så merkelig. S og X produseres kun i USA og må nødvendigvis ha en relasjon til kostnadene og etterspørsel der. 3 og Y for Europa er jo nå kun knyttet til Kina.

Det er ganske merkelig jo, når S Plaid ligger 80k SEK dyrere over grensen når den i tillegg har moms på 25%. Dersom prisen hadde reflektert kostnadene og etterspørselen der borte som du sier burde den jo i utganspunktet vært priset høyere i USD, ikke tatt det over vekslingskursen.

Etter de flytta 3 fra US til Kina så har vell prisen fortsatt vært uendret, med unntak av SR.

ToWalkOrDrive

Kanskje dette er en av grunnene til at Model S og andre lar vente på seg (egentlig om Semi, men fortsatt):
https://insideevs.com/news/547800/tesla-additional-evs-volume-constraints/
Tesla Model Y                         2021-

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

offpist

Personlig er jeg mer giret på "Plaid's active aero spoiler" fremfor dyre carbon bremser.
Den spoileren ser vill ut.. ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Dette blir bare bedre og bedre.. ;)
For oss som har bestilt altså.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

alda

I USA kan du få en Plaid S innan årsskiftet om du beställer nu....  :o
Du kan ikke vise dette vedlegget.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

offpist

Har ganske høye forventninger til at de kommer med forbedringer og endringer for Europa modellen nå.
Hvis ikke hadde de bare slengt på en Type-2 kontakt med adapter for CCS også tut og kjør.

Det må være noen viktige og kritiske endringer siden de holder igjen lanseringen, eller hva tror dere?
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA