Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som ventet på levering av Model S i mars

Startet av OleJA, søndag 31. januar 2021, klokken 16:48

« forrige - neste »

Contango

Jeg synes det må være grunn til å klage på underholdningsverdien i denne tråden. Sammenlignet med nabotråden i Y forumet (https://elbilforum.no/index.php?topic=54757.msg956043#new) hvor TS tar på seg offerrollen for bla amerikanske gruvearbeidere er denne tråden rett og slett tam. Det å betale en tusing for en opsjon til å motta en ny bil til fastpris noen måneder fremover forplikter selvfølgelig bilfabrikanten til mye mer enn den inngåtte kontrakten når de selv har påført kjøper det psykologiske stresset det er å presentere en enda nyere bil. Selv vil jeg mene at dette grenser til sjikane, og at tråden her i mye større grad bør få dette frem. Her er det mat for aviser og advokater, og tråden burde i mye større grad fremme krav som står i forhold til den psykologisk belastningen og traumene som har oppstått som følge av skuffelsene Tesla har påført TS her. Min innstilling vil være at de som har støttet opp under Tesla med sin tusing i depositum for en 2020 modell og nå står, bokstavelig talt, på bar bakke bør få en Plaid+ vederlagsfritt som plaster på såret.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

tornaldo

Sitat fra: OleJA på mandag 01. februar 2021, klokken 18:16
Helt enig i at de juridiske sidene av saken bør være helt klar, og har vel heller aldri stilt noen spørsmål vedrørende det.

Registrerer også at det store flertallet, dvs dere som ikke er i samme situasjon som offpist og meg, synes det er helt ok oppførsel fra Tesla å fortsette å selge en utgående model som de ikke har hatt noen planer om å levere til avtalt pris. (Ok, forutsetter at de ikke har et hemmelig lager av gamle modeller stående).

Får bare konstatere at vi er uenige i at det er greit å holde kundene for narr på denne måten.

Minner også om at jeg i første post først og fremst etterlyste synspunkt fra andre som var i samme situasjon som meg. Takk til @offpist som kom med et meget saklig innlegg.

Ja her er det bare å legge seg flat nesten alle som en. At man våger seg frempå med et innlegg, selv om en ikke støtter deg, ei heller er i din definerte målgruppe for deltagelse i tråden. Huff, verden er urettferdig.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

kodax

Sitat fra: OleJA på mandag 01. februar 2021, klokken 18:16...ok oppførsel fra Tesla å fortsette å selge en utgående model som de ikke har hatt noen planer om å levere til avtalt pris. (Ok, forutsetter at de ikke har et hemmelig lager av gamle modeller stående)...
Det er med dette tråden fiser litt ut; det er jo altså ikke sagt fra Tesla at dere ikke får bilene deres. Musk har sagt noe som kan tolkes mange veier, og Electrec har tatt feil mange ganger om så mangt, så det å klage på noe som der ma ikke vet hva som blir utfallet blir litt pussig.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Sandvika


Sitat fra: OleJA på mandag 01. februar 2021, klokken 18:16...ok oppførsel fra Tesla å fortsette å selge en utgående model som de ikke har hatt noen planer om å levere til avtalt pris. (Ok, forutsetter at de ikke har et hemmelig lager av gamle modeller stående)...
-Har Tesla sagt at du ikke får bilen du har bestilt til prisen dere har avtalt?
-"Hemmelig lager", du får det til å høres ut som en konspirasjon. At et selskap har lager som de i perioder produserer til er helt naturlig.  Når det er sagt, kjapp titt på Q4 rapporten viser at salget i løpet av 2020 økte med 19%, mens lageret økte med 30%, spesielt stor var veksten i siste kvartal. Dette indikerer at man kanskje har lagt seg opp endel før fabrikken stanset?

-Forutsigbart? Du bestilte bilen i Oktober for leveranse i Mars. I Januar forteller de at de kommer med en ny modell som koster 200.000kr mer i SEPTEMBER. Om dette skulle være uforutsigbart så har du til og med muligheten til å gå ifra din bestilling uten kostnad!


OleJA

Da trekker jeg meg stille og rolig ut av denne  tråden, så får dere som synes det er greit å fortsette kose dere videre.

Thomas Parsli

Sitat fra: Contango på mandag 01. februar 2021, klokken 18:27
Jeg synes det må være grunn til å klage på underholdningsverdien i denne tråden.

Den tok seg opp, men avslutningen tyder på en oppfølger.
Kanskje allerede i mars.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

SurSnasen

Sitat fra: OleJA på søndag 31. januar 2021, klokken 16:48
Blir det nå slikt at det dukker opp et lass med gamle Model S i mars, så får jeg jo forsåvidt akkurat det jeg har bestilt, til avtalt pris. Har jeg da grunn til å være misfornøyd? Ja, jeg vil hevde at prisen da er langt mindre attraktiv siden en får en utgått model, med forventet høyere verditap. Vil trolig avbestille dersom dette skjer, og heller se om samme bilen dukker opp som inventory med redusert pris - Må ikke absolutt ha refresh, alt blir en stor oppgradering fra min 2013 model, men prisen må være 'riktig'

Min mening:
- Dersom Tesla har produsert bilen du har bestilt, og du kan få denne utlevert i mars: Nei, du har IKKE grunn til å være misfornøyd. Du har tross alt bestilt bilen. Når du legger inn bestilling vet du at det er bilen du vil ha, og spesielt når du har å gjøre med en bilmodell som har vært kjent i årevis. Du har bestilt, Tesla har produsert og levert, og du har fått det du ville ha.

- Dersom Tesla derimot ikke produserer bilen du har bestilt, og heller vil ha deg over på refresh, men mot 80 000 eller 100 000 i mellomlegg: Tja, både og. Skuffende av Tesla som selger deg en bil (skjønt, salget er ikke endelig før penger er avgitt i bytte mot fysisk bil, men bestillingen er bindende for begge parter, og således egentlig en gjensidig avtale om salg/kjøp), og det er den de da har forpliktet seg til å levere. Når de likevel, med viten og vilje, ikke produserer det de har solgt, må de kompensere. Her er det likevel en slags åpning for "gentlemens agreement". Tesla avstår fra å la kundene signere på enveisavtaler med dyre exit-klausuler. I stedet lar de deg fritt gå fra avtalen når du vil, mot at de beholder depositumet på en tusenlapp. Da er det mulig Tesla også forventer at de på en rimelig måte kan kansellere avtalen.

I tilfellet hvor Tesla ikke har bil å levere til deg slik du har bestilt, synes jeg likevel dette er særdeles lite elegant av Tesla, og arrogant. Men om du skal ha krav om å kunne ta ut en refresh til samme prisen som bilen du opprinnelig skulle ha? Nei, det mener jeg ikke.

Likevel, jeg synes Tesla krever altfor mye for Model S når minsteprisen er drøyt 830 000 kroner. Den burde ikke kostet noe mer enn utgående modell startet på. Men S og X skal vel være melkekyr for de med høy betalingsvillighet.

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

JorEl

#38
Det er forbrukerne i Norge som blir de egentlige melkekyrne. Prisen er høyere her, enn det burde vært. $80 000 er utgangsprisen i USA.
$80k X 8,6Nkr = 688 000Nkr koster altså modelS-refresh i USA.
Prisdifferansen er ca 140 000Nkr.
Det er ca 140knok fra et løfte om at en Tesla skulle koste omtrent det samme over alt.  :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

sjokomelk

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 02. februar 2021, klokken 12:18
- Dersom Tesla derimot ikke produserer bilen du har bestilt, og heller vil ha deg over på refresh, men mot 80 000 eller 100 000 i mellomlegg: Tja, både og. Skuffende av Tesla som selger deg en bil (skjønt, salget er ikke endelig før penger er avgitt i bytte mot fysisk bil, men bestillingen er bindende for begge parter, og således egentlig en gjensidig avtale om salg/kjøp), og det er den de da har forpliktet seg til å levere. Når de likevel, med viten og vilje, ikke produserer det de har solgt, må de kompensere. Her er det likevel en slags åpning for "gentlemens agreement". Tesla avstår fra å la kundene signere på enveisavtaler med dyre exit-klausuler. I stedet lar de deg fritt gå fra avtalen når du vil, mot at de beholder depositumet på en tusenlapp. Da er det mulig Tesla også forventer at de på en rimelig måte kan kansellere avtalen.
Alt står tydelig forklart i avtalen på 4 tettskrevne sider man signerte/godtok da man bestilte bilen:
https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=ms
I denne forbeholder Tesla seg retten til å kansellere avtalen hvis de avvikler produktet. (Noe de har gjort.) De forbeholder seg også retten til å justere opp prisen hvis de ikke kan levere akkurat den bilen du bestilte, men har noe som ligner. (Og det er det de gjør med å tilby refresh-utgaven.) Men da står du fritt til å kansellere bestillingen din og få tilbake depositumet hvis dette ikke er vilkår du kan godta.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Det er egentlig en ting som kan være uredelig her. Hvis Tesla tok imot bestilling vel vitende om at de ikke vil levere bilen, så er ikke det greit. Da har de inngått en avtale med hensikt å ikke overholde den, men å prøve å merselge refresh variant.

Om det er slik vet vi ennå ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman


kodax

Sitat fra: JorEl på tirsdag 02. februar 2021, klokken 12:52
...et løfte om at en Tesla skulle koste omtrent det samme over alt.  :police:
Jeg finner et "mål" de hadde for 9 år siden blogget av en tidligere vise-sjef. Har du noe mer konkret om et løfte/noe mer bindende, og gjerne av nyere dato? (PS: det sies ikke noe om samme pris, derimot samme profitt.)
SitatTesla has taken a very straightforward, transparent approach to European pricing. Our goal is to make the same level of profit per car no matter where it is ultimately delivered around the world. We do not think it is right to seek higher profits from customers in some countries just because other companies do. The reason our European prices are higher is simply to cover additional transport costs, import duties and minor business expenses that vary by country. Another important difference is that US prices take into account a $7500 federal tax credit and do not include VAT/sales tax, which results in a 20% increase in some countries.
https://www.tesla.com/no_NO/blog/model-s-european-pricing?redirect=no
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

sjokomelk

Jeg hadde nok blitt muggen i kjeksen jeg også hvis jeg hadde bestilt en ting, men så ble ordren min kansellert fordi produktet var planlagt avviklet, og produsenten har med viten og vilje tatt i mot bestillingen min for så å kansellere den.
Men samtidig skjer dette med teknologiprodukter hele tiden. Vi bestilte iPhone 11 på jobb, men så ble iPhone 12 sluppet dagen etter, og 11 var plutselig ikke å få tak i lenger. Apple har selvsagt visst lenge at de ville "drepe" 11 og erstatte denne brått og brutalt med 12, men de har lov å si "Beklager, det er ikke mer igjen på lager. Du må kjøpe noe annet".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Contango

Dere som har bestilt har fått et veldig godt råd av flere her. Følg avtalen. Moralen dere driver og slår om dere med passer bedre i dialog med prest eller annen sjelesørger. Det er også helt hensiktsløst å skulle påberope seg noe som helst her inne. De færreste av oss synes dere har krav på noe og uansett kan dere ikke bruke våre synspunkter til noe meningsfylt - annet enn muligens trøst og sorgbehandling.
Følg avtalen. Snakk med Tesla og spør høflig og saklig hva de har tenkt å gjøre med bestillingene deres. Hvis de har tenkt å gjøre noe dere ikke vil, så fortell hva dere ønsker - uten moraliseringen og berettigelsen dere utviser her. Kanskje dere i fellesskap kommer frem til en løsning. Om ikke det blir refresh så kanskje de kan gjøre noe på en inventory bil som er OK for dere. Kanskje. Om de velger å gi dere ny bil for gammel pris så vil det være kjempeflott, men ikke start forventningene med det.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA