Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ABB hurtigladere

Startet av mariowing, søndag 03. juni 2012, klokken 13:08

« forrige - neste »

mariowing

Jeg har tidligere benyttet tre ulike hurtigladere og så vidt jeg husker var de alle fra samme fabrikat. De har et dårlig gui på skjermen, rart oppheng av ladepistolen og knapper til å trykke på som man ikke riktig vet om trykket ble registrert eller ikke. De viste heller ikke hvor mye strøm som ble fylt på og de bråkte som små fly når de leverte strømmen.

I dag snek jeg meg bort til ABB sin "demo lader" i Ole Deviks vei i Oslo og for en forskjell! Den hadde et flott og informative gui som viste hvordan man skulle sette i pistolen etc. Når den ladet viste den strømstyrke i volt og amper. Knappene var av typen som gav etter når man trykket. Og den var lydløs! Håper at dette blir standard modellen rundt omkring :-)



Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Olofm

Jeg var innom ABB en gang siste uken for å prøve denne laderen også, men var ikke oppmerksom nok til at jeg så hvor den var. Dette var på kveldstid, men det satt en vekter i resepsjon, så da gikk jeg dit og spurte om hvor laderen var, og fikk til svar at den var kun til ansatte og inne på området.

Jeg mener å ha lest at denne var tilgjengelig for alle og fortalte dette til vekteren, som fortsatt mente at den kun var til ansatte. Hadde egentlig ikke noe behov for å lade, men det var mest for å finne ut hvor laderen var plassert, så derfor ga jeg meg og kjørte. Bare for å på veien ut se hvor laderen var plassert, men jeg tok ikke en eventuell krangel med vekteren og kjørte videre uten å lade.

Er det noen som vet hvordan det er, er det lov for alle å bruke laderen, eller er den kun for ansatte? Kunne ikke se noe skilt eller lignende som bekreftet det ene eller andre.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

sven erik

de sier på abb sentralt at alle kann  bruke de  for de er en reklame for dem de selger selv
har selv prøvd begge i oslo distriktet   den ene står  på en parkering  med bom  men bommene står oppe 
og  den andre står langs parkeringen  langs veien

mariowing

I ABB sin pressemelding (http://www.abb.no/cawp/seitp202/6b683b5108578b80c12579f80038ca1e.aspx) står det intensjonen er at den "så lenge som mulig" skal være åpen og tilgjengelig for alle. Dette står enda klarere i artikkelen som Elbilforeningen laget om saken også: http://www.elbil.no/ladestasjoner/663--lad-elbilen-kjapt-og-gratis-hos-abb

Det skal dog sies at bare den i Fyllingsdalen er "offisielt" åpnet vistnok, men den i Ole Deviks Vei fungerer i alle fall helt prikkfritt. Gikk fra 35% til 80% på 25 minutter i dag med utetemperatur på +7 grader.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

breitling

Jeg testet den i Ole Deviks vei. Fin og tydelig skjerm, skikkelige knapper. Under skjermen er plassert en kortleser (ikke magnetstripe leser). Ser mer som en til aktiveringskort?!
Det blir spennende å se hvilken betalingsmetode skal brukes på disse.

Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

jkirkebo

Sitat fra: breitling på lørdag 16. juni 2012, klokken 14:43
Jeg testet den i Ole Deviks vei. Fin og tydelig skjerm, skikkelige knapper. Under skjermen er plassert en kortleser (ikke magnetstripe leser). Ser mer som en til aktiveringskort?!
Det blir spennende å se hvilken betalingsmetode skal brukes på disse.

Jeg har også testet den i dag, på vei hjem fra Gardermoen. Kjempefin sak, mye bedre enn SGTE sine på følgende punkter:

- Knappene reagerer med en gang, og du vet når du har trykket på de
- Ikke noe 5-10-20 min. drit som gjør at man må starte laderen flere ganger om man trenger å lade helt opp. Det er to knapper, start og stopp. Perfekt.
- Meget lavt støynivå, svak brumming mot SGTE sine som høres ut som en 737 under takeoff
- Den viser spenning og ladestrøm, slik at de som ikke har SOC-meter også kan se ladeeffekten og når den regulerer mye ned.
- Virker mye mer solid og "ordentlig" bygd, er også penere å se på. Fint skur va stål og glass sto den også i.

Jeg fikk også ufrivillig bekreftet at Leafen slår av kommunikasjon etter at den har stått stille i 14 dager. Det var derfor jeg måtte lade hos ABB, fikk ikke startet lading til 100% da jeg var for sent ute. Hadde egentlig tenkt å kjøre direkte til Rygge. Dette viste seg å være hell i uhell:

Ladet bare opp til 70% (den var da nede på ca. 22kW effekt) og dro videre i 100km/t da jeg så for meg en 10 min. stopp på SGTE type laderen på Rygge. Det gikk i dass, den er defekt med "QC overspenning" feilmelding eller noe slikt. Disse laderne er en ren katastrofe, mer upålitelig hurtiglader finnes neppe  >:( Håper den nye på Lillehammer ikke er en slik, men en ABB-lader.

Igjen på GOM sto det 22km og jeg hadde 37km hjem :( Dro derfor avgårde i 65km/t og satset på å komme frem til Brennes i Sarpsborg (29km). Når det var 21km igjen fikk jeg Low Battery Warning. Fortsatte i 65km/t deretter og fra Low Battery Warning til Very Low Battery kjørte jeg 13,5km. Da var det 7,5km igjen til Brennes og jeg la meg ned i 60km/t. Jeg kom greit fram til Brennes uten å få fram skilpadda. Ladet i 5 min, snakket litt med noen som kom i en hvit Leaf fra Sverige (harryhandel på Nordby) og skulle til Oslo, og dro hjem.

Konklusjon: Ikke stol på SGTE-laderne, ha en plan B i bakhånd (min var da sakte fart til Sarpsborg). Og 21km etter LBW er ikke noe problem i 60-65km/t, antageligvis hadde ca. 25km gått greit.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arnejorg1

Dette virker lovende. Håper det kommer slike i Trondheim og omegn også.
Hvor mange kwh lader dere Leafen med?
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på søndag 17. juni 2012, klokken 10:36
Dette virker lovende. Håper det kommer slike i Trondheim og omegn også.
Hvor mange kwh lader dere Leafen med?

Jeg antar du mener kW og ikke kWh.

Jeg hadde 46% igjen når jeg startet lading, da ladet den med ca. 44kW. Deretter sank det jevnt ned mot ca. 22kW når jeg stoppet på 70%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arnejorg1

Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

arnejorg1

Noen som vet om det kommer ABB hurtiglader i Trondheim?
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: arnejorg1 på søndag 01. juli 2012, klokken 09:31
Noen som vet om det kommer ABB hurtiglader i Trondheim?
EV Power setter opp ABB hurtigladere i Trøndelag. Er da et par av dem er i Trondheim, dessuten på Værnes og Levanger (siste som kom opp). Dessuten skal det i disse dager åpnes en på Lade Arena (!!!) i Trondheim sentrum.

Er de ikke like som dem som står hos ABB?
St.Hanshaugen

arnejorg1

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 02. juli 2012, klokken 09:41
Sitat fra: arnejorg1 på søndag 01. juli 2012, klokken 09:31
Noen som vet om det kommer ABB hurtiglader i Trondheim?
EV Power setter opp ABB hurtigladere i Trøndelag. Er da et par av dem er i Trondheim, dessuten på Værnes og Levanger (siste som kom opp). Dessuten skal det i disse dager åpnes en på Lade Arena (!!!) i Trondheim sentrum.

Er de ikke like som dem som står hos ABB?

Kan enda ikke finne ladestasjonen i Trondheim sentrum på ladestasjoner.no. Skal det ikke merkes av der dersom den er planlagt oppsatt
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 02. juli 2012, klokken 14:34
Kan enda ikke finne ladestasjonen i Trondheim sentrum på ladestasjoner.no. Skal det ikke merkes av der dersom den er planlagt oppsatt

Planlagte hurtigladestasjoner finner du i hurtigladekartet. Ladestasjoner.no har bare de som er offisielt åpnet.

http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

#13
Sitat fra: Olofm på søndag 03. juni 2012, klokken 14:38
Jeg var innom ABB en gang siste uken for å prøve denne laderen også, men var ikke oppmerksom nok til at jeg så hvor den var. Dette var på kveldstid, men det satt en vekter i resepsjon, så da gikk jeg dit og spurte om hvor laderen var, og fikk til svar at den var kun til ansatte og inne på området.
Sitat fra: sven erik på søndag 03. juni 2012, klokken 15:27
de sier på abb sentralt at alle kann  bruke de  for de er en reklame for dem de selger selv har selv prøvd begge i oslo distriktet   den ene står  på en parkering  med bom  men bommene står oppe og  den andre står langs parkeringen langs veien
Ny oppdateringsartikkel på laderene ved ABBs egne kontorer på elbil.no
http://www.elbil.no/ladestasjoner/716-nye-hurtigladere-for-elbil-popper-opp

Arne Sigbjørnsen i ABB har to gode kommentarer til artikkelen:
Sitat
Innenfor arbeidstiden - 08.00 - 17.00 kan man kjøre inn (bommen åpner automatisk). For å komme ut må man hente en pollett i resepsjonen. Etter 17.00 og i helgene er begge bommene åpne.
Sitat
Vi (ABB) har ingen intensjon om å konkurrere med våre kunder. I pressemeldingen skriver vi at laderne skal være gratis å bruke for alle "så lenge som mulig". Så lenge det ikke finnes noen konflikt mellom våre kunders aktiviteter og at vi tilbyr gratis lading, ser vi ingen grunn til å ta betalt. Hvordan dette fungerer, vil vi vurdere fortløpende.
Problemstillingen er imidlertid viktig, og vi har allerede diskutert temaet med våre kunder. Det som imidlertid alle synes å være enige om nå, er at vi må få flest mulig hurtigladere ut i markedet, slik at alle som har eller vurderer å kjøpe elbil, kan være trygge på at det i fremtiden vil være nok hurtigladere tilgjengelig til at elbil blir mer konkurransedyktig som fremkomstmiddel i forhold til fossilt drevne biler.
Vi vet at en infrastruktur for hurtigladere må kunne drives etter kommersielle prinsipper om den skal være bærekraftig. ABBs hurtigladere er optimalisert for det, gjennom ulike betalingsløsninger og webbasert tilstandsovervåking og vedlikehold, for maksimal oppetid.
At vi tar kostnaden i sin helhet med å installere hurtigladere ved tre avdelinger er også fordi vi raskt ønsker å få førstehånds brukererfaringer. Dermed kan vi optimalisere produktene og levere bedre hurtigladere til våre kunder - og et produkt som elbilistene er fornøyde med. Så langt er vi veldig fornøyde med tilbakemeldingene. Vi bruker dessuten våre hurtigladere som demonstrasjonsanlegg for kunder og til opplæring for våre servicefolk, som tar seg av igangkjøringen av hurtigladerne.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Løv

Hei
Skulle lade hos Birger N Haug, Økeren (Haraldrudveien). De har innført 15 min ladetid. Her kortes våre goder inn dag for dag. Bjerke bensinstasjon skal ha 44 kr for ett kvarter. Ser ut til at fler og fler ser muligheten til å skvise EL bil eiere. Håper Bellona og myndighetene ser hva som skjer...Takk til ABB som ser verdien av vårt bilkjøp og vår miljømentalitet.
Hilsen Løv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA