Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Treg hjemmelading ved kaldt batteri

Startet av Traktor, søndag 31. januar 2021, klokken 13:18

« forrige - neste »

Traktor

Kan det virkelig være riktig at en Leaf 2014 med dobbellader på en halvtime kun lader fra 80 til 83% med 7,2 kW lader ? Det skal sies at batteriet holdt mellom 10-15 minusgrader, men jeg synes uansett dette var overraskende tregt. Er det slik å forstå at bilen trekker nesten 7kW, men at mye av energien går til å varme batteriet? I så fall er det jo greit, da det er nettopp varmt batteri før avgang jeg ønsker å oppnå. Eller trekker bilen vesentlig mindre enn 7kW?

leafnor

Den trekker hva den lader batteriet med. Så i det her tilfeller kanskje omlag 2kW om den økte 3%på 30 min. Ingen aktiv varming av batteriet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Traktor

Men vil ikke en del strøm gå bort i varme grunnet høye indre motstand i iskaldt batteri?

leafnor

Sitat fra: Traktor på søndag 31. januar 2021, klokken 20:49
Men vil ikke en del strøm gå bort i varme grunnet høye indre motstand i iskaldt batteri?
Jo, men det er marginalt fordi strømmen strøypes nettopp fordi det ikke kan "trykkes" på med effekt. Det er uheldig for batteriet. Men om det ble trykket på er ikke motstanden pga kulde så mye større, det skal være fryktelig kaldt om det skal blir 2-3 ganger større motstand.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Traktor

Hvordan forklarer man da så treg lading? Er dette normalt?

leafnor

Vil si det høres ut å være "unormalt", men det kan være mange andre faktorer her som gjør det til helt normalt.

-Er ladeboksen satt til å levere 32A?
-Kjørte forvarming samtidig?
-Kabel mellom bil og ladeboks, er den 32A (Finnes 16A varianter med type 2 i ladeboksende, og type1 mot bilen)

Tross disse, så vil et svært kaldt batteri med høy SOC (Over 80% er høyt i kulde) lede til noe "unormalt".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Traktor

Jeg har verifisert tidligere at den faktisk lader med 32 ampere. Forvarming var ikke på. Så det går nok bare tregt med iskaldt batteri. I dag lader den imponerende 8% på 1,5 time...

leafnor

Sitat fra: Traktor på torsdag 04. februar 2021, klokken 17:07
Jeg har verifisert tidligere at den faktisk lader med 32 ampere. Forvarming var ikke på. Så det går nok bare tregt med iskaldt batteri. I dag lader den imponerende 8% på 1,5 time...
Hvor kaldt er det egentlig der du bor?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Traktor

Leafnor, takk for at du gidder å bruke så mye tid på å svare!
Det er nok ikke kaldere enn 10-15 minus. Men merk at batteriet sannsynligvis holder nettopp den temperaturen når jeg begynner å lade det fra 80 til 100%. Jeg holder altså bilen på 80% og lader det kun helt opp til 100% rett før jeg skal bruke den, når jeg trenger full rekkevidde. Jeg skjønner selvfølgelig at dette ikke er ideelt med tanke på raskest mulig lading, men trodde ikke det skulle gå så tregt!

leafnor

Sitat fra: Traktor på fredag 05. februar 2021, klokken 12:03
Leafnor, takk for at du gidder å bruke så mye tid på å svare!
Det er nok ikke kaldere enn 10-15 minus. Men merk at batteriet sannsynligvis holder nettopp den temperaturen når jeg begynner å lade det fra 80 til 100%. Jeg holder altså bilen på 80% og lader det kun helt opp til 100% rett før jeg skal bruke den, når jeg trenger full rekkevidde. Jeg skjønner selvfølgelig at dette ikke er ideelt med tanke på raskest mulig lading, men trodde ikke det skulle gå så tregt!
Har LeafSpy, og så i går at batteritemperaturen var 8 minus. Har bare 16A lader som lader normalt 3,2kW, men nå kom det bare inn 2,7kW. Så om veggboksen var 32A, ville den ikke ladet mer enn 2,7 uansett.
Så kalt batteri betyr lav ladefart ja.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA