Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bildeling og bilabonnement

Startet av eisa01, søndag 31. januar 2021, klokken 12:26

« forrige - neste »

vesttrønder

Sitat fra: eisa01 på søndag 02. juli 2023, klokken 09:14*snip*

I Bergen, Stavanger og Trondheim er det fortsatt mulig å få bil på månedsabo i sommer, virker som om disse provinsbyene ikke er like klar for nye billøsninger som Oslo :P

Det er vel fort vekk slik at flere i desse byane treng (skikkeleg) bil resten av året også.  8)

Electric cars in Norway

Sitat fra: vesttrønder på søndag 02. juli 2023, klokken 23:32
Sitat fra: eisa01 på søndag 02. juli 2023, klokken 09:14*snip*

I Bergen, Stavanger og Trondheim er det fortsatt mulig å få bil på månedsabo i sommer, virker som om disse provinsbyene ikke er like klar for nye billøsninger som Oslo :P

Det er vel fort vekk slik at flere i desse byane treng (skikkeleg) bil resten av året også.  8)
Tror du traff spikern på hodet der :+1:

tommyryke

Fleks.no har eit «tilbod» der dei lar folk betale inn forskudd som skal redusere månadsbeløpet. Det dei ikkje er så nøye på å forklare er at totalbeløpet blir likt, forskudd eller ei.
Med andre ord kan eg like godt betale inn forskuddet til meg sjølv og gi meg sjølv «rabatt» kvar månad.

Har vanskeleg for å sjå at dette gir ein fordel for meg som kunde.

eisa01

Man fortsetter vel med rabatten så lenge man abonnerer? Så etter den første bindingsperioden sparer man penger :)

Eller har jeg misforstått? Halvårsabo med forskudd blir jo da veldig attraktive...

tommyryke

Sitat fra: eisa01 på lørdag 15. juli 2023, klokken 10:19Man fortsetter vel med rabatten så lenge man abonnerer? Så etter den første bindingsperioden sparer man penger :)

Eller har jeg misforstått? Halvårsabo med forskudd blir jo da veldig attraktive...

Du må betale nytt forskudd for neste periode, og betale for rabatten sjøl...

eisa01

Oj, da er det bare tull ja!

Forøvrig postet Fleks på Facebook at sommerkampanjen går ut på søndag, så siste sjanse for å få veldig billig bil til høsten. EV6-ene har høy sannsynlighet for å være nesten helt nye, fikk en helt ny i juli og regner med å levere tilbake

eisa01

Nå prøver Circle K seg med bildeling, rundt omkring i landet: https://www.circlek.no/bil
Circle K Breivika (Tromsø)
Circle K Forus (Stavanger)
Circle K Lørenskog
Circle K Nesttun (Bergen)
Circle K Rundtom (Drammen)
Circle K Tunga (Trondheim)

Hyre har økt prisene sine, og Bilkollektivet så seg også nødt til å øke litt de og
De blir sikkert påvirket av de høyere rentene de og

iMove ser og ut til å ha gått bort fra fri km

Balaklava

Skummet gjennom NAF- rapport på to biler som har hatt tre år i bilpool.

Verste jeg har sett. Småbulka og ripa opp rund baut, dekkplater som beskytter batteri under bilen harva og delvis revet av på begge.

Har et hardt liv bilene i bilpool. Ikke overraskende, men litt skuffende. Trodde det var motsatt, at en var ekstra forsiktig når en bruker noe som en ikke eier selv.

eisa01

Ja, Bilkollektivet sine biler blir ikke behandlet pent...
Syns Hertz Bildeling sine var fine, men de gikk så dårlig at de nå trekker seg og skal kun tilby varebiler
De påstår folk ikke er interessert i bildeling lenger, antagelig så hadde de et veldig dårlig produkt siden Hyre og Bilkollektivet fortsatt er veldig populært og har klart å øke prisene

RJK

Sitat fra: eisa01 på lørdag 02. desember 2023, klokken 09:31Ja, Bilkollektivet sine biler blir ikke behandlet pent...
Syns Hertz Bildeling sine var fine, men de gikk så dårlig at de nå trekker seg og skal kun tilby varebiler
De påstår folk ikke er interessert i bildeling lenger, antagelig så hadde de et veldig dårlig produkt siden Hyre og Bilkollektivet fortsatt er veldig populært og har klart å øke prisene
Hertz bilpool hadde fungert brillefint, om de hadde hatt nok elbiler og spesielt i områder rett utenfor bomringene, men det man kun ble fakturert for faktisk bomkostnad. Men de skal jo gjerne gi full pris + mva, så det blir dyrere enn med egen bil.

Dessuten bør prisen per km og være lavere, da det meste som lades, neppe gjøres til fullpris på dyreste ladestasjoner, men fra laderen der bilen ellers står parkert til vanlig.

For egen del var mangelen på elbil i området der jeg bodde, og for høy km-pris avgjørende for at jeg skaffet meg egen bil.

Mine turer var gjerne på rundt en times kjøring fra Oslo, noe som gjorde seg til rundt 20 mil t/r. Til 3 kr/km snakker vi da om 600,- for kjørt distanse i tillegg til de timene jeg ble på stedet.

Helge-tilbud + km + bompenger gjorde at det kom kostnadsmessig ut som likegyldig for hvilken drivlinje jeg valgte, og om jeg tok leiebil fra hvilket som helst selskap, selv om alternativet fort ble Rent-a-Wreck for enda litt besparelse.

Men både RAW og elbil fra HB, betydde som regel at jeg måtte reise et stykke for å finne ledig bil, noe som ble hassel og både ekstra kostnader og ekstra tidsbruk før jeg kom meg avgårde, da de stort sett lå på andre siden av byen, eller på steder som lå kronglete til med kollektivtransport når man ikke bodde i området der de stod.

Til sammenligning har/hadde HB biler stående innen 10 min gå-distanse fra meg, noe som var gunstig. Men da ikke elbiler, kun ice, og da stort sett Volvo XC40 uten ACC og uten NAV eller annet man forventer å finne i en moderne bil. Tenk hvis de hadde hatt el-biler der, da hadde det fristet langt mere å låne bil ofter.

Må riktignok sies at spesielle jule, påske og sommerferie-tilbud kunne utnyttes maksimalt, slik at selve bilprisen ble så lav at man stort sett fikk dekket mesteparten av km-prisen i tillegg, og kostet til tider bare noen få 100-lapper for f.eks. 4-5-dagers leie, eller knapt 1000-lappen for 7-8-dagers. Dog kun for el-bilene, ice-bilene ble uansett en del dyrere enn dette, selv med disse "gode" tilbudene.

Ikke rart det fort ble slutt på at tilbudene ble så bra igjen. 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Hygglo formidler leie av personbiler:
https://www.hygglo.no/

Det er et alternativ til Getaround, som jeg synes har for høye gebyrer.

eisa01

Går et litt spennende år i møte her i Oslo:
BK skal kun fylle på med et fåtall MG ZS i år
Hyre har fjernet veldig mange biler, for eksempel hadde de 100 Familie-biler i Oslo (typisk ID4), og er nå nede i under 5.

Så enten blir det super nice i år, med masse nye biler fra Hyre som erstatter de gamle, ellers blir det helvete med nesten ingen praktiske biler (og null nå på vinteren, siden BK har helårsdekk på Teslaene...)

Hvis det ikke er det første som skjer, så stiller jeg store spørsmål ved befolkningens økonomiske sans, man sparer jo så mye på bildeling, som burde øke nå som renta biter på budsjettet?

Kanskje kommunen må begynne å subsidiere bildelingsflåten, de har jo delt ut masse parkeringsplasser til formålet, subsidierer jo parkering for de som eier bil :P

eisa01

Nå skjer det ting hos Hyre: De har fått 18 nye Hongqi 2022-modeller, klassifisert som premium elbil :o

Så ser ut som de er på vei til å erstatte bilene som gikk ut, men får virkelig håpe det kommer noe annet framover...

BK driver også å flytter på mange biler, fra parkeringshus til tildelte kommunale bildelingsplasser. Konsekvensen av det er at de nesten ikke har noen biler igjen i mitt nærområde på nedre Grünerløkka, bare noen fossilbiler som er lenger unna enn før.

RJK

Sitat fra: eisa01 på lørdag 02. mars 2024, klokken 10:04Nå skjer det ting hos Hyre: De har fått 18 nye Hongqi 2022-modeller, klassifisert som premium elbil :o

Så ser ut som de er på vei til å erstatte bilene som gikk ut, men får virkelig håpe det kommer noe annet framover...

BK driver også å flytter på mange biler, fra parkeringshus til tildelte kommunale bildelingsplasser. Konsekvensen av det er at de nesten ikke har noen biler igjen i mitt nærområde på nedre Grünerløkka, bare noen fossilbiler som er lenger unna enn før.
Har Hyre fått restlageret til "gi-bort-pris"? Må være eneste grunnen, tipper jeg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eisa01

Tror du har rett, sjekket eierhistorikken på tre stk og Motorforum var eneste tidligere eier før Hyre (via leasingselskap) tok over for en måned siden

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA