Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bildeling og bilabonnement

Startet av eisa01, søndag 31. januar 2021, klokken 12:26

« forrige - neste »

turfsurf

Fleks har orden på bompasseringer. Har mange med 0,- i appen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eisa01

Prisene på bilabo har gått opp en del, ihvertfall for folk som er interessert i månedsabo i perioder

Hadde en splitter ny e-Niro til 6600 i en måned i fjor sommer, nå koster årsabo 6650 og månedsabo 8000 hos Fleks (og du får fort en 1+ år gammel bil). Hos iMove skal de ha 9400 (ubegrenset km)

iMove splitter seg forøvrig i to selskap - iMove som tilbyr bilabo og Casi som eier tech-stacken med kunder som Stellantis, Toyota Lexus, Volkswagen, Finn og AutoScout24

https://shifter.no/nyheter/imove-splittet-opp-nedbemannet-og-skiftet-navn-na-gir-bilabo-grnderne-gass-igjen-med-nye-casi/261791

Electric cars in Norway

Sitat fra: elektro på fredag 14. oktober 2022, klokken 08:02
Hvilken løsning er best (billigst) dersom man ønsker å leie en romslig familiebil i 2-3 mnd. Altså, ha den parkert hjemme. Kjørelengde ca. 1500 km/mnd og den må ha takstativ.

Hmmm dette blir dyrt uansett når du skal ha bilen hjemme. Veldig dyrt.

Kan ikke heller et altarnativ å bruke feks HYRE som har 150 km inkl i prisen og feks ID.4 ligger på rundt 800,- dagen. De er jo i alle de store byene.

vesttrønder

Sitat fra: turfsurf på mandag 17. oktober 2022, klokken 05:23
Fleks har orden på bompasseringer. Har mange med 0,- i appen.
Kom aldri opp i appen hos meg. Har bede dei om å sjekke opp, så får vi sjå. Kan jo vere eg har rekna feil også :)

eisa01

Ser forresten at Finn sitt bilabonnement-søk har et par flere uavhengige leverandører, og de har også noen av bildelingsselskapene som Bilkollektivet (min 3 mnd) og Move About

https://www.finn.no/bilabonnement/biler

Electric cars in Norway

Sitat fra: vesttrønder på lørdag 22. oktober 2022, klokken 22:28
Sitat fra: turfsurf på mandag 17. oktober 2022, klokken 05:23
Fleks har orden på bompasseringer. Har mange med 0,- i appen.
Kom aldri opp i appen hos meg. Har bede dei om å sjekke opp, så får vi sjå. Kan jo vere eg har rekna feil også :)

Bompenger kommer opp på HYRE også :+1:

hav4rd

Angående bompenger er dette en dyr affære med Sesongbil (av Europcar).

De legger seg på samme linje som de tradisjonelle bilutleieselskapene, der du ikke får brikkerabatt. På toppen av det kommer det MVA i tillegg. Jeg hadde en ICE-bil derfra i noen måneder i påvente av ny bil, og brukte mer i bompenger enn bensin for å si det slik.. :)

Mest irriterende er det at jeg spurte Sesongbil eksplisitt om dette på forhånd, og fikk som svar "kunden vil bli belastet det eksakte gebyret vi blir belastet uten noen tillegg eller skjulte kostnader". Ikke akkurat stuerein kundebehandling hos Sesongbil der.

Ellers skal Sesongbil ha kudos for at de var løsningsorienterte å forholde seg til mtp tidspunkt for tilbakelevering av bilen. Jeg betalte kun for faktisk benyttede dager, mens f.eks. hos Imove må du betale for hver påbegynte måned, selv om du ønsker å levere tidligere.
ID.4 GTX (2022)

eisa01

Da vil nok det også gjelde elbiler... La til en sterk advarsel om det i oversikten :)

At de ga deg rabatt ved tilbakelevering for bilen er nesten mer enn man kan forvente, så det gikk kanskje opp i opp? Hvis ikke så bør du ha en vanntett case for enten charge back, eller mekling hos Forbrukertilsynet.

Har forøvrig klaget inn Hertz Bildeling til Forbrukertilsynet, får se om de plukker det opp (hvis flere klager på urimelige avtalevilkår, så er det større sannsynlighet for at det blir plukket opp ;) )

Klage på avtalevilkår
Anonymt tips



eisa01

DNB har kjøpt Imove

Bilkollektivet har endret prismodellen sin litt, hurtiglading og bompenger er ikke lenger inkludert. Det blir dermed lettere å sammenligne priser med konkurrentene. Forøvrig må man nå være BK+ medlem for å ha sjanse på elbiler i ferie (fossilbiler går bra med vanlig, siden de ikke er like populære). Ikke så rart siden prisingen er så lav at det er billigere en bilabonnement for en måned

Hyre har begynt å ta betalt for lading 2 kr/kWh, har nesten helt gått over til dem siden de har mye bedre tilgjengelighet på elbiler enn Bilkollektivet

eisa01

Otto har trukket seg ut av privatmarkedet

Hyre har skrudd opp prisene. Før kostet en ID.4 800 kr, nå er det 950 kr/døgn

Bilkollektivet fortsetter som før, men som vanlig rimelig utbooket pga de lave prisene og de legger sjelden til nye biler

Fleks har skrudd opp prisene på månedsleie, men også lansert "feriebil". Mulig det går litt trått for dem, siden de pleier å bli utbooket om sommeren. Får vurdere det i sommer hvis jeg har lyst til å prøve noen nye bilmodeller

eisa01

Går definitivt litt trått hos Fleks, de har 50% på månedsabo i tre måneder på utvalgte biler akkurat nå når sommeren starter.

Så får prøvd Kia EV6 i en måned for kun 6500 kr 8)

Electric cars in Norway

Sitat fra: eisa01 på lørdag 10. juni 2023, klokken 10:58Otto har trukket seg ut av privatmarkedet

Hyre har skrudd opp prisene. Før kostet en ID.4 800 kr, nå er det 950 kr/døgn

Bilkollektivet fortsetter som før, men som vanlig rimelig utbooket pga de lave prisene og de legger sjelden til nye biler

Fleks har skrudd opp prisene på månedsleie, men også lansert "feriebil". Mulig det går litt trått for dem, siden de pleier å bli utbooket om sommeren. Får vurdere det i sommer hvis jeg har lyst til å prøve noen nye bilmodeller
Ja alt blir dyrere i "dyrtid". Og flere leier om sommeren i ferieperioden... De skal tjene penger de også.. Men jeg tror ikke Hyre satt opp prisene like mye på alle biler... mener jeg fikk en epost eller sms om dette.... men ikke sikker...

eisa01

Move About er konkurs i Norge, de skylder på den harde konkurranse-situasjonen

Fikk aldri prøvd dem, siden de hadde ukurante biler, dårlige lokasjoner og dårlig app. Sier litt når BK sin app fra Moqo er bedre...

I Bergen, Stavanger og Trondheim er det fortsatt mulig å få bil på månedsabo i sommer, virker som om disse provinsbyene ikke er like klar for nye billøsninger som Oslo :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA