Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjeller 2021 LR Refresh vs 2020 LR+

Startet av Contango, lørdag 30. januar 2021, klokken 12:01

« forrige - neste »

JorEl

#15
HKS
...-GPU er definitivt ved siden av en eller annen CPU.
Spørsmålet er om de har byttet ut den crappy Atom-prosessoren de bruker nå med noe bedre og raskere...

Når Tesla slår på STOR-tromma og leverer ny arkitektur fra AMD, så ville det vært en skandale å kjøre videre med Atom-CPUen. Ingen tror vel det. Koster jo peanøtter med en mye bedre CPU.

MCU2 virker selvfølgelig enda. Men tregere og tregere blir den jo, ettersom Tesla lesser mer SW til den.
Jeg klager ikke så lenge det er snakk om litt ekstra ventetid, men nå i det siste har skjermene mine, litt for ofte gått i svart. Det er irriterende. Man venter det lille minuttet det tar å laste Youtube, men så plutselig ....RESTART.....det er ikke verdig SWgutta fra SiliconValley :police:

Edit; Sletter min "SEogHØR" melding. ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Amoss

Sitat fra: JorEl på lørdag 27. februar 2021, klokken 18:10
MCU2 virker selvfølgelig enda. Men tregere og tregere blir den jo, ettersom Tesla lesser mer SW til den.

Tidligere mente jeg å ha lest her om at folk med trege MCU1 fikk en viss boost ved å slette en del logger. Kan det trikset fortsatt fungere?
Model S 85D

HKS

Sitat fra: JorEl på lørdag 27. februar 2021, klokken 18:10
Når Tesla slår på STOR-tromma og leverer ny arkitektur fra AMD, så ville det vært en skandale å kjøre videre med Atom-CPUen. Ingen tror vel det. Koster jo peanøtter med en mye bedre CPU.

MCU2 virker selvfølgelig enda. Men tregere og tregere blir den jo, ettersom Tesla lesser mer SW til den.
Jeg klager ikke så lenge det er snakk om litt ekstra ventetid, men nå i det siste har skjermene mine, litt for ofte gått i svart. Det er irriterende. Man venter det lille minuttet det tar å laste Youtube, men så plutselig ....RESTART.....det er ikke verdig SWgutta fra SiliconValley :police:
Det blir spennende å se hva de har gjort...

Er ikke sikker på om AMD sine CPU'er er sertifisert for "automotove" enda? MCU styrer jo en del kritiske oppgaver for bilen, så CPU må nok sertifiseres for bruk i bil. GPU derrimot trenger du ikke en slik sertifisering på, den er høyst sansynlig bare aktiv når det spilles spill.

Er egentlig litt overasket over at Tesla ikke lager sin egen SoC, slik de har gjort med FSD-computer i HW3.
Tesla Model 3 Long Range

JorEl

Ok. Sertifisering av CPU i bil. Lærte noe nytt der :+1: Expand your mind, join Elbilforum. Takk HKS.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

yukio

Hvor finner dere informasjon om mulig tauekrok?

Sitat fra: kirky på lørdag 30. januar 2021, klokken 12:28
- 0-100 3.2 mot 3.8?
- Interiørbelysning overalt, som sikkert kan styres litt.
- 3-sone klimaanlegg
- Midtarmlene bak, med 2 trådløsladere og koppholder
- Virker som skiluke bak armlene i midten
- Max 250kw ladehastighet mot 200kw? før.
- Potensielt klart for tauekrok! Jfr bilder og koder i konfigurator.

Hvor har du sett at instrumentpanelet er mindre?

Contango

Vekker denne til live igjen. Mye fokus på Plaid, naturlig nok - men jeg lurer på hva de har gjort med lysene, hvordan ladeporten for Europa ser ut og hvilken ladehastighet bilen får. Jeg lurer også på dimensjonene. "Alle" sier nye S er feitere men fra det jeg finner er bredden lik men lengden en cm kortere. Kanskje LR ikke er like bred som Plaid? Det ser ut som dekkene på Plaid er ganske mye bredere enn før men har ikke sett noen LR dekk.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

HKS

Det har også kommet flere delaljer om bateriet i nye Plaid (og sikkert også LR)

https://electrek.co/2021/06/17/tesla-reduced-energy-capacity-battery-pack-new-model-s/

Som flere av oss spekulerte i så har faktisk Tesla redusert kapasiteten litt i den nye arkitekturen. Det var tidligere 104 kWh i 2020 Performance, i Plaid er det 100 kWh.

Spenningen i batteriet er økt til 450V.
Tesla Model 3 Long Range

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Contango

Det er 50' opp. Er ikke overrasket. Er mer overrasket over at M3 SR og LR ikke er opp.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorEl

Her er en fornøyd eier av Refresh LR. Litt preik om forskjellene fra tidligere versjoner.
https://youtu.be/gOZ1ImPsFUQ?t=1
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

lightscribe

Mye riktig her, Contango.  En vesentlig forskjell som mangler er jo ladekurve.  Nå slar den endelig Model 3/Y.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA