Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjeller 2021 LR Refresh vs 2020 LR+

Startet av Contango, lørdag 30. januar 2021, klokken 12:01

« forrige - neste »

Contango

Jeg lager en ny tråd for dette temaet. Plaid/Plaid+ kan kanskje få sin egen tråd?
Tesla er så sparsommelige med informasjon at vi foreløpig må gjette oss til en god del ting.

- + ~110-120 000 kr (mot inventory)
- det berømte rattet med knapper uten ratthendler
- helt ny skjerm i landscape foran
- nytt og mindre(?) instrumentpanel
- en liten skjerm for baksete passasjerer
- Ny MCU - inkl ny GPU. Ny CPU? https://www.teslarati.com/tesla-new-infotainment-gaming-gpu-specs-leak/
- nye seter foran og bak. Ventilerte foran.
- nytt 3-sone klimasystem i kabinen
- varmepumpe med et octovalve system
- ny senterkonsoll
- nye dører innvendig - med lagringsplass
- knapp istedenfor håndtak for døråpning innenfra. Men er det de samme gamle håndtakene ute?
- nøkkelkort og mobiltelefonnøkkel i tillegg til fob.
- nytt hifi anlegg med aktiv støydemping for kabinen
- redesignet trunk og frunk med små forskjeller. Men hattehyllen bak kan legges ned i gulvet når ikke i bruk.
- 663km WLTP mot 652km på 2020.
- 146 kg lavere vekt
- 670 vs 568hk (772 i Perf)
- felger og dekk (hvilke dekk?)
- litt endringer av karrosseri med marginalt lavere Cd. Svart dekor istedenfor krom.
- nye frontlykter?
- er kondenserne foran helt borte? Hva kjøler i så fall batteriet nå? Varmepumpen?
- CCS port?
- ladekurve som starter på 250kw?
- er de håpløse vindusviskerne forbedret?
- forbedret batterikjøling
- 90 kwh batteri?
- ny drivlinje/motorer?
- 0-100 3.2 mot 3.8
- Interiørbelysning overalt, som sikkert kan styres litt
- Midtarmlene bak, med 2 trådløsladere og koppholder
- 12v batteri er nå li-ion
- Skiluke?
- Mulighet for hengerfeste?
- laderen skal visstnok være flyttet fra under baksetet til under frunk. Samme lader?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

kirky

- 0-100 3.2 mot 3.8?
- Interiørbelysning overalt, som sikkert kan styres litt.
- 3-sone klimaanlegg
- Midtarmlene bak, med 2 trådløsladere og koppholder
- Virker som skiluke bak armlene i midten
- Max 250kw ladehastighet mot 200kw? før.
- Potensielt klart for tauekrok! Jfr bilder og koder i konfigurator.

Hvor har du sett at instrumentpanelet er mindre?
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Contango

#2
Sitat fra: kirky på lørdag 30. januar 2021, klokken 12:28
Hvor har du sett at instrumentpanelet er mindre?
Mener det var på en Electrek podcast men vet ikke så har nå satt spørsmålstegn etter og tatt inn punktene dine.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

kamuflars86

Er også oppvarmet frontrute på nye lr...og ikke minst ny drivlinje (hva nå enn det innebærer..?)

mthoring

Kan legge hattehylla nedi nedre bagasjerom på eksisterende S også.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Contango

Sitat fra: kamuflars86 på søndag 31. januar 2021, klokken 11:20
Er også oppvarmet frontrute på nye lr...og ikke minst ny drivlinje (hva nå enn det innebærer..?)
Nei, ikke oppvarmet frontrute. Er vel bare fortsettelse av oppvarmet nedre del der viskerne er. Skal ta inn drivlinjen men det er uklart hva endringen evt er på LR.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Sitat fra: mthoring på søndag 31. januar 2021, klokken 11:32
Kan legge hattehylla nedi nedre bagasjerom på eksisterende S også.
Å? Passer den nedi der? Må prøves!
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Mdah

Kanskje Refresh får muligheten til å lade 3-fas på 220V IT som TM3? Eller var dette allerede på 2020 LR+?
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Contango

Sitat fra: Mdah på søndag 31. januar 2021, klokken 11:56
Kanskje Refresh får muligheten til å lade 3-fas på 220V IT som TM3? Eller var dette allerede på 2020 LR+?
Dette med lading er litt komplisert. De har uansett visstnok flyttet den fra baksetet til under frunk, så kan ta med det og usikkerhet om den er endret også.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Lysene på dagens S er virkelig dårlige. På de tidlige bildene av Refresh så innsiden av lyktene annerledes ut, og jeg konkluderte med at de var endret. Men jo flere bilder jeg ser av Refresh, jo mer tviler jeg på den konklusjonen. Leveres Refresh med gamle lykter er det grunn nok til å kjøpe en annen bil. Prisen er høy nok allerede. Kanskje gjør Tesla med S som med 3 at de selger ut de gamle lyktene fra delelageret først. Forøvrig er det vel ikke observert en eneste bil med yoke «i det fri». Alt tyder foreløpig på at i alle fall de første bilene kommer med ratt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

overskyet

De sier selv at den er oppdatert med nyeste batterikjemi, selv om det stadig er 18650 celler.

overskyet

Sitat fra: Contango på torsdag 25. februar 2021, klokken 12:22
Lysene på dagens S er virkelig dårlige. På de tidlige bildene av Refresh så innsiden av lyktene annerledes ut, og jeg konkluderte med at de var endret. Men jo flere bilder jeg ser av Refresh, jo mer tviler jeg på den konklusjonen. Leveres Refresh med gamle lykter er det grunn nok til å kjøpe en annen bil. Prisen er høy nok allerede. Kanskje gjør Tesla med S som med 3 at de selger ut de gamle lyktene fra delelageret først. Forøvrig er det vel ikke observert en eneste bil med yoke «i det fri». Alt tyder foreløpig på at i alle fall de første bilene kommer med ratt.

Enig, kommer den med de gamle lysene er det deal breaker hos meg og da må jeg dessverre droppe bestillingen. Håper de er oppdatert til matrix lys.

JorEl

#12
Refresh bør bli bedre nå. Skal Tesla lage verdens sikreste biler, så kommer de ikke unna gode lykter.
Om ting og tang ikke er på topp, så burde Tesla legge forholdene mye bedre til rette, for at kundene kan pimpe-opp bilene sine.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

HKS

#13
Sitat fra: Contango på lørdag 30. januar 2021, klokken 12:01
- Ny MCU - antagelig alt i en separat GPU. https://www.teslarati.com/tesla-new-infotainment-gaming-gpu-specs-leak/
GPU er definitivt ved siden av en eller annen CPU.
Spørsmålet er om de har byttet ut den crappy Atom-prosessoren de bruker nå med noe bedre og raskere.

GPU er Navi 23 som er en brikke i RDNA2-arkitekturen til AMD, og enda ikke lansert for PC. Når den tid kommer så er den ventet å dukke opp i AMD Radeon 6500.
Tesla Model 3 Long Range

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA