Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?

Startet av ToWalkOrDrive, lørdag 30. januar 2021, klokken 08:07

« forrige - neste »

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)


keepitsimple

Ser ut som jeg var litt rask. Trodde det allerede var klart at det ikke eksisterte noen gamle biler. Om det fortsatt går å få bilen man bestilt er jo dette en ikke sak.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sandvika på mandag 01. februar 2021, klokken 20:22
Det å anklage en aktør for svindel, basert på hva man selv spekulerer på at de kommer til å gjøre blir rett og slett så idiotisk at jeg har ikke ord.

Trodde ikke fantes mennesker som både evnet å bestå førerprøven, skaffe finansiering til Tesla, og likevel fremføre den typen resonementer man leser i denne tråden.

Hva Electrec skriver er basert på anonyme kilder, i USA, hvor de leverer biler fra Mars, i kontekts av amerikansk lovverk.

Anta heller at Tesla forholder seg til norsk lov og norske kunder får bilen de har bestilt til prisen de har bestilt. Det finnes INGEN indikasjon på noe annet. Om så noen heller vil utsette levering 6mnd og betale mellomlegg så er står det naturligvis fritt til dette.

Jeg har vært en av de største kritikerne av flere av Teslas praksiser her på forumet, men dette blir rett og slett for dumt.

Vet ikke om du har tungt for å lese det som står, så har gulet ut her for å gjøre det lettere.
Uttalelsene er basert på at Electrek har innhentet riktig info, og ifølge dem er det Tesla som sier at de ikke kan skaffe Model S til den prisen de har solgt den for...ikke en anonym fyr. Dette gjelder i USA. Er sikker på at de holder seg innenfor amerikansk rett...hvis ikke ville det nok vært mange advokater der borte som ville tilbydd "no cure no pay"-avtaler, som kjøpere ville kastet seg på. Men med vanlig norsk rettsfølelse så ville jeg definert dette som svindel.
Når det er sagt så jobber jeg med kontrakter hver dag...og klarte å ta en mastergrad og.... #insulted
Tesla Model Y                         2021-

hemi

er jo bare å droppe å hente ut bilen, men hva model Y angår, forventer vi jo at den går 100k NED før levering, ikke 100k opp.

JorEl

Er ikke svindel om dere får bilen dere bestilte. Dere får vel også $2000 i rabatt om dere flytter bestillingen over til Refresh. Ikke så verst.
Hadde jeg vært i samme situasjon, hadde jeg kanskje håpet på mer.
For å være litt hard, som Fantomet :P, så er det ikke svindel, om dere ikke legger inn en anmeldelse og vinner frem med den. Ellers så er det litt syting. Men det er jo lov det.
Likte analogien med bestilling av PS4, som desverre ble til en PS5. Bananer, annanas, epler og pærer, alt kan brukes.
Jeg hadde også lyst, men ikke råd, til å bestille modelS til en billig penge i sommer, og vil egentlig bli litt misunnelig om dere får en Resfresh modelS. Men når jeg tenker på alle disse youtuberne som får en Roadster i presang, så kunne faktisk dere fått den "Resfreshen" deres :) På den annen side så har jo youtuberne gjort en kjempejobb for Tesla..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:36
er jo bare å droppe å hente ut bilen, men hva model Y angår, forventer vi jo at den går 100k NED før levering, ikke 100k opp.

Er egentlig ikke bare å droppe å hente ut bilen dersom folk i USA hadde solgt den gamle for 30.000 mindre enn vanlig salgspris til en forhandler, for å gjøre seg klare til å kjøpe den nye. Da kan du ikke reversere det salget.

Hovedpoenget her er at Tesla opp til nylig var mer en greie med tanke på prisendringer - > de lot prisendringer komme kunden til gode. Dersom de satte opp prisen så lot de folk få beholde sine gamle priser. Men dette har de tydeligvis sluttet med. Dersom de ser at prisen er konkurransedyktig selv når en øker prisen med 30.000 så kan de finne på å øke prisen med 30.000 under påskuddet av at bilen er bedre. Hvis en kikker på Model S, billigste utgave i USA, som de økte prisen på med 100.000, var det de endret på bilen kostnadsdrivende med 100.000? Eller var det bare 100.000 rett i lommen fordi den var blitt så mye bedre? Ifølge flere medier er det MINDRE kWh i det nye batteriet...det bør jo ikke gjøre batteriet DYRERE? Så når Y kommer med nytt batteri (4680), som til og med skal være bedre....så er det jo bare markedet som begrenser den nye prisen, og ikke kostnadene...ettersom Tesla har endret pris-policy.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: JorEl på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:46
Er ikke svindel om dere får bilen dere bestilte. Dere får vel også $2000 i rabatt om dere flytter bestillingen over til Refresh. Ikke så verst.
Hadde jeg vært i samme situasjon, hadde jeg kanskje håpet på mer.
For å være litt hard, som Fantomet :P, så er det ikke svindel, om dere ikke legger inn en anmeldelse og vinner frem med den. Ellers så er det litt syting. Men det er jo lov det.
Likte analogien med bestilling av PS4, som desverre ble til en PS5. Bananer, annanas, epler og pærer, alt kan brukes.
Jeg hadde også lyst, men ikke råd, til å bestille modelS til en billig penge i sommer, og vil egentlig bli litt misunnelig om dere får en Resfresh modelS. Men når jeg tenker på alle disse youtuberne som får en Roadster i presang, så kunne faktisk dere fått den "Resfreshen" deres :) På den annen side så har jo youtuberne gjort en kjempejobb for Tesla..

Jeg har ikke bestilt noen Model S...men derimot Model Y....poenget var at de i USA ikke fikk bil til prisen de hadde bestilt for, og mer viktig at Tesla lot ordresidene være tilgjengelig med de prisene selv om de ikke hadde intensjoner om å levere biler til den prisen...bare for å holde det hemmelig at det ble ny versjon, sånn at de ikke ville brenne inne med lagerbiler...svindel.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: JorEl på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:46
På den annen side så har jo youtuberne gjort en kjempejobb for Tesla..
Er du sikker på det? Og flere av dem får to roadstere.

De fleste lever allerede ganske godt av YouTube kanalen sin og i tillegg skummer de fløten av markedet med å rake inn refferals fra alle mulige kilder.

Sandvika

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:31
Sitat fra: Sandvika på mandag 01. februar 2021, klokken 20:22
Det å anklage en aktør for svindel, basert på hva man selv spekulerer på at de kommer til å gjøre blir rett og slett så idiotisk at jeg har ikke ord.

Trodde ikke fantes mennesker som både evnet å bestå førerprøven, skaffe finansiering til Tesla, og likevel fremføre den typen resonementer man leser i denne tråden.

Hva Electrec skriver er basert på anonyme kilder, i USA, hvor de leverer biler fra Mars, i kontekts av amerikansk lovverk.

Anta heller at Tesla forholder seg til norsk lov og norske kunder får bilen de har bestilt til prisen de har bestilt. Det finnes INGEN indikasjon på noe annet. Om så noen heller vil utsette levering 6mnd og betale mellomlegg så er står det naturligvis fritt til dette.

Jeg har vært en av de største kritikerne av flere av Teslas praksiser her på forumet, men dette blir rett og slett for dumt.

Vet ikke om du har tungt for å lese det som står, så har gulet ut her for å gjøre det lettere.
Uttalelsene er basert på at Electrek har innhentet riktig info, og ifølge dem er det Tesla som sier at de ikke kan skaffe Model S til den prisen de har solgt den for...ikke en anonym fyr. Dette gjelder i USA. Er sikker på at de holder seg innenfor amerikansk rett...hvis ikke ville det nok vært mange advokater der borte som ville tilbydd "no cure no pay"-avtaler, som kjøpere ville kastet seg på. Men med vanlig norsk rettsfølelse så ville jeg definert dette som svindel.
Når det er sagt så jobber jeg med kontrakter hver dag...og klarte å ta en mastergrad og.... #insulted
ehhh... svindelpåstanden kom i første innlegget ditt. Her sto ingenting om electrec og amerikanske forhold, men...
SitatDette betyr vel at Tesla plutselig sier at de vil ha 100.000 mer for Model Y også når de endrer batteriene til det de kanskje leverer fra Berlin, hvis de får byggetillatelse. Pakk.
....

:o

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sandvika på torsdag 04. februar 2021, klokken 16:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:31
Sitat fra: Sandvika på mandag 01. februar 2021, klokken 20:22
Det å anklage en aktør for svindel, basert på hva man selv spekulerer på at de kommer til å gjøre blir rett og slett så idiotisk at jeg har ikke ord.

Trodde ikke fantes mennesker som både evnet å bestå førerprøven, skaffe finansiering til Tesla, og likevel fremføre den typen resonementer man leser i denne tråden.

Hva Electrec skriver er basert på anonyme kilder, i USA, hvor de leverer biler fra Mars, i kontekts av amerikansk lovverk.

Anta heller at Tesla forholder seg til norsk lov og norske kunder får bilen de har bestilt til prisen de har bestilt. Det finnes INGEN indikasjon på noe annet. Om så noen heller vil utsette levering 6mnd og betale mellomlegg så er står det naturligvis fritt til dette.

Jeg har vært en av de største kritikerne av flere av Teslas praksiser her på forumet, men dette blir rett og slett for dumt.

Vet ikke om du har tungt for å lese det som står, så har gulet ut her for å gjøre det lettere.
Uttalelsene er basert på at Electrek har innhentet riktig info, og ifølge dem er det Tesla som sier at de ikke kan skaffe Model S til den prisen de har solgt den for...ikke en anonym fyr. Dette gjelder i USA. Er sikker på at de holder seg innenfor amerikansk rett...hvis ikke ville det nok vært mange advokater der borte som ville tilbydd "no cure no pay"-avtaler, som kjøpere ville kastet seg på. Men med vanlig norsk rettsfølelse så ville jeg definert dette som svindel.
Når det er sagt så jobber jeg med kontrakter hver dag...og klarte å ta en mastergrad og.... #insulted
ehhh... svindelpåstanden kom i første innlegget ditt. Her sto ingenting om electrec og amerikanske forhold, men...
SitatDette betyr vel at Tesla plutselig sier at de vil ha 100.000 mer for Model Y også når de endrer batteriene til det de kanskje leverer fra Berlin, hvis de får byggetillatelse. Pakk.
....

:o

Referansene var oppgitt på et senere tidspunkt...
Tesla Model Y                         2021-

JorEl

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:56
Sitat fra: JorEl på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:46
På den annen side så har jo youtuberne gjort en kjempejobb for Tesla..
Er du sikker på det? Og flere av dem får to roadstere.

De fleste lever allerede ganske godt av YouTube kanalen sin og i tillegg skummer de fløten av markedet med å rake inn refferals fra alle mulige kilder.
Jeg spanderte to prikker til slutt i setningen, siden det kan problematiseres/diskuteres :)
I begynnelsen sa vel Tesla at man ikke fikk sende disse referalene rundt på nett, men så ble det lov, likevel. Tror vel Tesla har tjent på dette, mtp reklame og antall biler solgt.
Men det kunne kanskje vært satt et tak, på antall. Men Tesla bestemmer. Jeg gråter ikke om TeslaBjørn, feks bare får èn Roadster. Men akuratt han synes jeg har gjort en ekstra god jobb.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:55
Jeg har ikke bestilt noen Model S...men derimot Model Y....poenget var at de i USA ikke fikk bil til prisen de hadde bestilt for, og mer viktig at Tesla lot ordresidene være tilgjengelig med de prisene selv om de ikke hadde intensjoner om å levere biler til den prisen...bare for å holde det hemmelig at det ble ny versjon, sånn at de ikke ville brenne inne med lagerbiler...svindel.
Jeg går ut i fra at dette er artikkelen du refererer til: https://electrek.co/2021/01/29/tesla-model-s-x-sales-spiking-buyers-not-happy-pricing/
Artikkelen har ingen referanse til hvem som er kilden for uttalelser som "The problem is that Tesla never had any intention to deliver these vehicles at that price" og andre påstander i artikkelen.
Det kan hende at dette er korrekt, men det kan også hende det er feil.
Hvis du ikke har andre kilder for å påstå at Tesla driver med svindel, så er dette et temmelig tynt grunnlag.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

sjokomelk

Det er ikke svindel. Kundene har bare reservert en bil mot depositum. Og i kontrakten man har signert og godtatt på reservasjonstidspunktet står Tesla fritt til å kansellere avtalen. Og det er det de gjør nå.
Hadde Tesla solgt deg bilen og tatt fullt betalt for hele summen, for så å si "Beklager. Du får ikke bilen alikevel.". Og så stukket av med pengene dine - først DA er det svindel.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Sandvika

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. februar 2021, klokken 16:06
Referansene var oppgitt på et senere tidspunkt...
[/quote]
Ja, når du i ettertid prøver å dokumentere så fremkommer det ikke grunnlag for å påstå at noen er svindlet eller at det er grunn til å tro at dette kommer til å danne presedens for biler fra Berlin. Når du først vil  redigere postene dine så er deg god kotyme å bruke gjennomstrekning. Om du egentlig mente  noe annet enn det skrev(?) Så er det en fin måte å fikse...   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA