Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?

Startet av ToWalkOrDrive, lørdag 30. januar 2021, klokken 08:07

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ser at Tesla har tatt imot Model S bestillinger til en gitt pris og nå krever de 100.000 kroner mer for å levere de pga refresh i USA....selv om lavere priser var avtalt. Musk sier bare at han håper folk ikke blir for irriterte!!!!! Omg.

Dette betyr vel at Tesla plutselig sier at de vil ha 100.000 mer for Model Y også når de endrer batteriene til det de kanskje leverer fra Berlin, hvis de får byggetillatelse. Pakk.
Tesla Model Y                         2021-


Tjafsaren

Heihei.. nå trekker du veldig rare konklusjoner.. folk bestilte en annen bil. De refresha med nytt interiør, nye skjermer, nye batterier, nye stoler, ekstra skjerm bak, nye høyttallere og aktiv støydemping: dette er ergo ikke SAMME bil som de bestilte.. man kan ikke forvente å få den nye til gamle pris nå bilen ikke er sammenlignbar..

Magnus Hansen

Spesielt bruk av ordet «svindler»...

Ellers er det kanskje verdt å gjenta at hovedpoenget med de sagnomsuste 4680 batteriene er å spare penger. Ingen grunn til å tro at dette skulle føre til høyere priser

Tjafsaren

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 30. januar 2021, klokken 09:34
Spesielt bruk av ordet «svindler»...

Ellers er det kanskje verdt å gjenta at hovedpoenget med de sagnomsuste 4680 batteriene er å spare penger. Ingen grunn til å tro at dette skulle føre til høyere priser

Husk at refresh S/X ikke har 4680 enda :o

Magnus Hansen

Sitat fra: Tjafsaren på lørdag 30. januar 2021, klokken 09:48
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 30. januar 2021, klokken 09:34
Spesielt bruk av ordet «svindler»...

Ellers er det kanskje verdt å gjenta at hovedpoenget med de sagnomsuste 4680 batteriene er å spare penger. Ingen grunn til å tro at dette skulle føre til høyere priser

Husk at refresh S/X ikke har 4680 enda :o

Hm? Dette var respons på frykten for at Y skal opp i pris pga nye batterier slik det står i første innlegg

Vaduz

«Jeg forsøkte å spekulere i bil og spare store beløp på å bestille gammel modell med rabatt og deretter utsette levering til det bare var nye biler igjen for deretter å kreve ny bil til samme pris og ble sint når det ikke gikk»

Ca riktig?

Counterpointer

Det Tesla både bør og kan gjøre, er å tilby å levere den gamle utgaven til gammel pris til de som har bestilt. Evt kunne de da tilbudt refresh med ny pris hvor de ga et prisavslag.

Tesla er på vei bort fra gamle forretningsmodeller med gratis superlading, billig superlading, gratis premium tilknyttning til bilen, at en får beholde billig pris på bestilt bil mm. Tesla er på vei til å bli en helt vanlig og profittmaksimerende bilprodusent som VW og alle de andre.

trykkertor

Sitat fra: Vaduz på lørdag 30. januar 2021, klokken 10:57
«Jeg forsøkte å spekulere i bil og spare store beløp på å bestille gammel modell med rabatt og deretter utsette levering til det bare var nye biler igjen for deretter å kreve ny bil til samme pris og ble sint når det ikke gikk»

Ca riktig?
Tror ikke det.
Husker det var mye rundt dette med modeller som Kona Electric, Opel Ampera-e og sikkert andre modeller.
Kunder gikk og ventet og ventet på sin bil. Så plutselig kom det en refresh på fabrikken, og innen kunden kunne få sin bil, så var det enten å legge mer penger på bordet, eller få annulert sin kontrakt.
Det pussige den gang var at forhandlerne skulle ha merkbare summer for at kunder skulle få gå ut av sin gamle kontrakt ved gammel bil. Men hvis de ikke kunne utlevere bil etter kontrakt og pris som var signert, bare annulerte de kontrakten uten kompensasjn for kunde.
Altså kontrakter som var veldig enveiskjørte med hensyn til hvem som satt med ulempe ved heving av kontrakt.

kodax

Det er da relativt vanlig at man ikke får noe man har bestilt fordi varen er blitt utsolgt. Tesla kunne jo sagt tidligere at de ikke tok flere bestillinger for å unngå denne situasjonen, men da hadde de også avslørt mer enn de ønsket. Man får jo $2000 i rabatt på den nye versjonen, og det koster i hvert fall ikke noe å trekke seg i motsetning til de andre leverandørene.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Dette kommer jo an på avtalen mellom kjøper og selger. Du har signert på å kjøpe et produkt til en satt pris. Leverandør sier så at de ikke vil levere det produktet, men et annet og dyrere. Da er det avtalen som beskriver detaljene om hvilke rettigheter kjøper har.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

nosi1202

Sitat fra: kodax på lørdag 30. januar 2021, klokken 12:37
Det er da relativt vanlig at man ikke får noe man har bestilt fordi varen er blitt utsolgt. Tesla kunne jo sagt tidligere at de ikke tok flere bestillinger for å unngå denne situasjonen, men da hadde de også avslørt mer enn de ønsket. Man får jo $2000 i rabatt på den nye versjonen, og det koster i hvert fall ikke noe å trekke seg i motsetning til de andre leverandørene.

Ikke uenig det. Men da gjelder det ikke kapitalvarer til 3/4 million. Da bør prosessen være litt ryddigere enn som så etter mitt hode.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Counterpointer

Sitat fra: Contango på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:05
Er det noen her som har bestilt en 2020 MS, som ønsket å få den, men ikke fikk?
Godt spørsmål. Tror det er overvekt av de som bestilte 2020 utgave, men heller vil ha refresh til samme pris. Lett å forstå egentlig.

Vaduz

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:25
Sitat fra: Contango på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:05
Er det noen her som har bestilt en 2020 MS, som ønsket å få den, men ikke fikk?
Godt spørsmål. Tror det er overvekt av de som bestilte 2020 utgave, men heller vil ha refresh til samme pris. Lett å forstå egentlig.

Ikke så veldig lett å forstå egentlig, litt som å bestille ps4 og deretter kreve ps5 når den kom. De som virkelig hadde lyst på ny «gammel» kjøpte det litt tidligere enn uken før refresh. Så her på forumet at det var mange som mente at tesla «måtte» gi dem den nye og langt dyrere bilen og satt og nektet å ta i mot bil før refresh var annonsert. Ganske åpenbare greier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA