Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefaler å ikke kjøpe elbil

Startet av elektrolux, lørdag 30. januar 2021, klokken 07:35

« forrige - neste »

kodax

Det høres jo ut som du mener at alt er myndighetenes ansvar, og at man selv ikke skal ta noe ansvar for å bidra til et bedre klima, (litt som foreldre som mener at skolen har alt ansvar når det gjelder oppdragelse). Kan det være at  du setter ting litt på spissen for å få fram poengene dine, som bla. er at du mener det blir for dyrt for mange å velge klimavennlige løsninger med dagens avgiftsløsninger?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

elektrolux

Forstår ikke hvordan du tolker innlegget mitt dit? Sier ikke at det er for dyrt med klimavennlige løsninger.

Det jeg sier er at myndighetene ikke bør legge til rette for at det er mer gunstig å forurense ( slik jeg gjør med min Buddy Diesel ) enn å kjøre utslippsfritt ( slik jeg gjør innenfor bomrinmgen med mine elbiler )

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Wisd0m

Sitat fra: kodax på onsdag 10. februar 2021, klokken 08:38
Det høres jo ut som du mener at alt er myndighetenes ansvar, og at man selv ikke skal ta noe ansvar for å bidra til et bedre klima, (litt som foreldre som mener at skolen har alt ansvar når det gjelder oppdragelse). Kan det være at  du setter ting litt på spissen for å få fram poengene dine, som bla. er at du mener det blir for dyrt for mange å velge klimavennlige løsninger med dagens avgiftsløsninger?
Det er hovedsakelig en prisningsfeil i markedet som politikerne legger opp til. De priser ikke inn tilstrekkelig 3. parts kostnader. Til og med ekstreme kapitalisert som Milton Friedman mente at man skulle prise inn 3. partskostnader. Det politikerne gjør ved å sette prisene på fossilbiler for nærme elbiler kan man sammenligne med å la folk sette søppla si på gata uten å betale for det. Det er som Elon Musk har poengtert at det er en skjult subsidie til fossilbiler å ikke betale for 3. partskostnader. Så ja, det er faktisk myndighetenes oppgave å komplettere markedet med 3. partskostnader



Blouberg

Sitat fra: elektrolux på onsdag 10. februar 2021, klokken 06:39

PS: Et lite kjent "insentiv" som kan utnyttes av alle med elbil for å unngå årsavgiften som ble innført fra årsskiftet. Benytt gratis eierskifte og tegn ny forsikring innen 1 mars til selskap som har hovedforfall før 1 mars. Grunnet overgangsregler slipper en da årsavgiften for 2021. Ble tipset om dette da jeg tegnet forsikring på Buddy M9 og slapp unna med like over 700 kr ut året. ;D
Ja gud forby at man skulle bidra til fellesskapet...
Synes fortsatt det er mye sutring her. Jeg synes det er flott å ha en bil som er super å kjøre, blir kjapt varm, starter alle dager med full tank, og attpå til er rimeligere ved bompassering. På toppen av det hele en følelse av å bidra til at samfunnet blir bitte litt grønnere. Så jeg synes ikke vi har så mye å sutre over.

jlan

Det er litt vanskelig å forstå logikken med årsavgift for elbil. Man skal altså ikke betale avgift for å kjøpe bilen, og heller ikke for å bruke bilen (unntatt bompenger), mens man skal betale avgift for å ha bilen, uansett hvor lite den brukes. Siden forsikrigsselskapene krever inn årsavgiften, kunne den ihvertfall vært proporsjonal med valgt kjørelengde
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Thomas Parsli

Sitat fra: jlan på lørdag 13. februar 2021, klokken 11:42
Det er litt vanskelig å forstå logikken med årsavgift for elbil. Man skal altså ikke betale avgift for å kjøpe bilen, og heller ikke for å bruke bilen (unntatt bompenger), mens man skal betale avgift for å ha bilen, uansett hvor lite den brukes. Siden forsikrigsselskapene krever inn årsavgiften, kunne den ihvertfall vært proporsjonal med valgt kjørelengde

Insentiver blir ofte litt vanskelige å forstå, all den tid man (staten) egentlig ikke ønsker du skal kjøpe en bil (miljøgrunner) men hvis du gjør det ønsker man det det er en elbil (miljøgrunner).

Så lenge man bare betaler avgift for dagene bilen er registrert, synes jeg ikke den er veldig urettferdig (det var den før).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jlan

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 13. februar 2021, klokken 11:53
Så lenge man bare betaler avgift for dagene bilen er registrert, synes jeg ikke den er veldig urettferdig (det var den før).
Hvilken forskjell gjør det for staten om en registrert eller uregistrert bil står i garasjen? En betaling pr. km må da være mye mer rettferdig.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hanche

Sitat fra: jlan på lørdag 13. februar 2021, klokken 12:11
[...] En betaling pr. km må da være mye mer rettferdig.
Tja, det blir kanskje ikke så distriktsvennlig at det gjør noe? Jeg tror nok en typisk Finnmarking kjører adskillig større distanser enn en som bor i by og bare kjører et par mil til og fra jobb, pluss en tur på kjøpesenter i ny og ne.

Ikke for det, de snakker jo om GPS-basert veiprising. Da blir det kanskje slutt på både årsavgift og bompenger, og så betaler vi bare for veibruken. Med forskjellige priser fra sted til sted og forskjellige tider på døgnet. Det neste blir nok ruteplanleggere som hjelper deg å finne billigste rute fra A til B.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

jlan

#23
Sitat fra: hanche på lørdag 13. februar 2021, klokken 12:44
Tja, det blir kanskje ikke så distriktsvennlig at det gjør noe? Jeg tror nok en typisk Finnmarking kjører adskillig større distanser enn en som bor i by og bare kjører et par mil til og fra jobb, pluss en tur på kjøpesenter i ny og ne.
I byer betaler vi gjerne bompenger også. Det er jo grenser for hvor mye vi sørpå vil subsidiere bilkjøring i Finnmark, bare fordi vi eier en bil.  De har det ikke så ille. De har jo mindre skatt, billig strøm,  og de har nettopp fått et stort subsidiert ladenettverk.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

gigafactory

Hahaha, snakker om navlebeskuelse. Bompengetrådene her får VGs kommentarfelt til å virke som et seriøst forum.

hanche

Sitat fra: jlan på lørdag 13. februar 2021, klokken 13:20
[...] Det er jo grenser for hvor mye vi sørpå vil subsidiere bilkjøring i Finnmark, bare fordi vi eier en bil.  Dere har det ikke så ille. Dere har jo mindre skatt, billig strøm,  og dere har nettopp fått et stort subsidiert ladenettverk.
Sist jeg sjekket kartet, lå Trondheim et godt stykke sør for Finnmark.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Amoss

Sitat fra: hanche på lørdag 13. februar 2021, klokken 16:43
Sist jeg sjekket kartet, lå Trondheim et godt stykke sør for Finnmark.

Men så lenge begge deler befinner seg nord for Sinsenkrysset må man nesten forevente enn viss sammenblanding fra altfor mye bompengebetalende og navlebeskuende Osloborgere ;)
Model S 85D

hanche

Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Electric cars in Norway

"nord for Sinsenkrysset" det er et kjent begrep. Sjekket engang postnummeret dit, men gav opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA