Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

3 fase IT nett

Startet av Napalmberg, fredag 29. januar 2021, klokken 20:57

« forrige - neste »

Napalmberg

Hei. Jeg har nå byttet ut min 2018 Leaf med en B-electric 🤗 I garasjen har jeg en Zaptec ladeboks med kurs på 32AMP. Når jeg lader med 1 fase får jeg ladehastighet på 3,6kw. Vil jeg kunne få høyere ladehastighet hvis jeg aktiverer 3 fas lading i boksen? Zaptec laderen støtter 3 fas lading på 230v IT nett.
Mercedes B-electric
Model 3 bakhjulsdrift
Mercedes B-electric
Leaf 2018
e-NV 200

krl

Du kan få 11 kW, men det er en viss mulighet for at det krever 400 V 3-fas. Jeg lader greit på 11 kW her.

el-H

#2
Sitat fra: Napalmberg på fredag 29. januar 2021, klokken 20:57
Hei. Jeg har nå byttet ut min 2018 Leaf med en B-electric 🤗 I garasjen har jeg en Zaptec ladeboks med kurs på 32AMP. Når jeg lader med 1 fase får jeg ladehastighet på 3,6kw. Vil jeg kunne få høyere ladehastighet hvis jeg aktiverer 3 fas lading i boksen? Zaptec laderen støtter 3 fas lading på 230v IT nett.

Du får bare 3,6 kw på 1 fase  og 3 fase går ikke, du må ha 400 v for å få 11kw.
Men som det står om i en annen tråd på forumet her  (Hjemmelader B-klasse) så er  det er et triks du kan gjøre i ladeboksen, du kan laske sammen L klemmene L1,L2 og L3, da sies det at får en ladeffekt på 7,4 kw 

Erik Ola Ulvestad

#3
Det finnest triks. Men om bilen er berekna for max 11kw 3fas 400V TN eller 3.6kW 1fas, så kan den vere dimmensjonert for maks 16A i sine fase og N kablar. Med 'triks' kan du risikere å få 2x16A i fase kablar og heile 28A i N leder. Det herskar derfor tvil om dette er trygt. Paralellkobling med lasking av L1-2-3 saman til en "superfase" skal eg ikkje uttale meg om, eg mistenker det er endå meir tvilsomt.
Det er ikkje standard. Rådet er: Styr unna.

(Eit dyrt alternativ er installasjon av 230V til 400V 12kVA transformator)

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA