Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken lader kan jeg montere med dette stikk i garasjen?

Startet av Marott75, tirsdag 15. desember 2020, klokken 09:37

« forrige - neste »

Marott75

Hei

Har nylig kjøpt meg en Mercedes 250b electric og nå dukker selvsagt spørsmålet med hjemmelader opp.

I garasjen har jeg et stikk som i sin tid var tiltenkt sveiseapparat.
Det står 40A/500V på den.

Spørsmålet er da hvilken lader kan jeg montere på den og hvilken effekt vil jeg få på ladning ?



RJK

Det høres ut som du har en industrikontakt der. Stemmer dette? Blå eller rødt CEE av ett eller annet slag.


Du får kjøpt ladekabel med en slik kontakt som passer, som blir sannsynligvis blir den billigste løsningen.


Men du kan sikkert få elektriker til å fjerne stikket og koble på en ladestasjon for type2-stikk. Litt avhengig av hvor fleksibel kabel du har og hvor mye som justeres lengde på (for å rekke inn i boksen).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Erik Ola Ulvestad

#2
Denne bør la seg lett kople til i staden for stikkontakta fordi den har ein fast tilkoblingskabel som du (les: din installatør) då skjøter med enkel koblingsboks. Du kan få den med fast kabel mot bil, eller pluggbar Type2 kontakt.

Husk å sjekke at det er 230V på kursen og ikkje 2 fasar frå 400V TN anlegg som kan gi deg 380-400V!

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Marott75

Takk for svar. Siden det er 230V i garasjen blir det nok en Easee ladestasjon som jeg kan regulere lading på og som monteres på CCE stikk så jeg evt kan koble annet utstyr på om det blir nødvendig.

Erik Ola Ulvestad

Iht forskrift må du då ha jordfeilvern type B på kursen i tillegg. Pårekn kr 1.000-4.000,- for dette + pluss installasjon.
(Dette pga definsjon av 'pluggbart')

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA