Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19

Startet av Zubzero, fredag 29. januar 2021, klokken 19:54

« forrige - neste »

Zubzero

Skal snart selge bilen min som har 3 års gjenstående garanti. Bilen har ingen feil som jeg vet om, men jeg ønsker ikke å risikere å bli stilt ansvarlig for noe. Tenker derfor å benytte dennne setningen i kontrakten: "kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19". For et par år siden ved sist bilsalg, så lå muligheten for å bruke denne setningen inne i de digitale kontraktene til både finn.no og NAF. Hvorfor er den nå fjernet? Jeg tar selvfølgelig istedet å bare oppretter en ikke-digital kontrakt, men det hadde vært greit å visst litt mer om hvorfor denne ikke er tilgjengelig i standardkontraktene lenger. Er det ikke "lov" å gjøre det slik?

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Svein_H

Personlig hadde jeg aldri signert en kontrakt med en slik klausul, og jeg håper ingen andre gjør det heller. Har googlet litt etter artikler med dette temaet, og hver eneste en advarer kjøper sterkt mot å signere slike kontrakter uten at det er veldig tungtveiende grunner for det.

Det virker veldig suspekt med total ansvarsfraskrivelse på den måten der, spesielt på en såpass ny bil. Da er det nærliggende å tro at du vet om alvorlige feil/mangler ved bilen som du ikke ønsker å opplyse om, uten at jeg skal påstå det bastant her og nå når jeg verken har møtt deg eller sett på bilen.

Ut fra det jeg kan se er det ikke forbudt med en slik klausul, så da er det opp til deg som selger om du ønsker å bruke den, men jeg tipper du kommer til å skremme bort mange potensielle kjøpere da.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

oivindg

Sitat fra: Svein_H på lørdag 30. januar 2021, klokken 10:28
Det virker veldig suspekt med total ansvarsfraskrivelse på den måten der, spesielt på en såpass ny bil. Da er det nærliggende å tro at du vet om alvorlige feil/mangler ved bilen som du ikke ønsker å opplyse om, uten at jeg skal påstå det bastant her og nå når jeg verken har møtt deg eller sett på bilen.
Jeg ser ikke at dette behøver å være suspekt. Uansett hvor godt du har vedlikeholdt bilen er det en risiko for at det når som helst dukker opp en feil. For biler som har garanti er dette en grei måte for selger å slippe å forholde seg til slike feil, og heller overlate til ny eier å løse dem. Bilen vil fortsatt ha garanti, og ny eier kan i tillegg dekke seg mot en del av disse feilene gjennom å tegne en forsikring.

Når det gjelder biler der garantitiden har utløpt synes jeg flere burde bruke denne typen forbehold i kontrakter. Selv kommer jeg til å gjøre det når elbilen kommer og jeg skal selge dieselbilen. Jeg har vedlikeholdt den etter alle kunstens regler, til og med gjort ekstra oljeskift og annet for å ta godt vare på den. Det er likevel bare et tidsspørsmål før noe går i stykker. Det kan skje i morgen eller det kan ta fem år. Dette er noe av risikoen med å eie en brukt bil. Si at han som kjøper bilen får motorhavari etter tre måneder. Er det da riktig at jeg skal være med på å dekke skadene hans? Det synes ikke jeg. Så for å slippe en krangel om sånne ting vil jeg ta forbehold i kontrakten. Siden dette øker risikoen for kjøper og det gir meg bedre nattero synes jeg det er riktig å kompensere kjøper for dette ved å redusere prisen på bilen. Jeg kommer også til å forklare dette for kjøper, slik at han er helt klar over hva han signerer på.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Zubzero

Jeg har overhodet ingen feil på bilen min, og har som sagt 3 års gjenstående garanti, kan derfor ikke se at kjøperen vil få noen færre garantirettigheter enn det jeg har selv pr.dd. Jeg ønsker naturligvis ikke å måtte bli "mellommann" opp mot forhandler dersom noe skulle oppstå.

Selv hadde jeg ikke hatt noen problemer med å kjøpe en brukt bil med denne kontraktsteksten, så lenge jeg vet at det er gjenstående forhandlergaranti på bilen

1000kwh

Du får bare mindre for bilen med en slik kontrakt.

Hvis du selger en god bil og lister opp alt som feiler den eller tidligere feil/skader er det dekt.

oivindg

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 09. februar 2021, klokken 20:06
Du får bare mindre for bilen med en slik kontrakt.

Hvis du selger en god bil og lister opp alt som feiler den eller tidligere feil/skader er det dekt.
Det er feil. Ser stadig sånne påstander, men rettspraksis har endret seg på dette området de siste årene. Hvis f.eks. girkassa ryker og kjøper kan sannsynliggjøre at det er på grunn av en feil som var tilstede da han kjøpte bilen kan selger være erstatningspliktig selv om han ikke visste noe om dette. Har en bekjent som opplevde dette som selger av en perfekt vedlikeholdt bil. Endte med forlik der han måtte betale halvparten av det det kostet kjøper å reparere skaden. Ganske surt når du har gjort alt av vedlikehold og mer til.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Zubzero

Sitat fra: oivindg på tirsdag 09. februar 2021, klokken 20:22
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 09. februar 2021, klokken 20:06
Du får bare mindre for bilen med en slik kontrakt.

Hvis du selger en god bil og lister opp alt som feiler den eller tidligere feil/skader er det dekt.
Det er feil. Ser stadig sånne påstander, men rettspraksis har endret seg på dette området de siste årene. Hvis f.eks. girkassa ryker og kjøper kan sannsynliggjøre at det er på grunn av en feil som var tilstede da han kjøpte bilen kan selger være erstatningspliktig selv om han ikke visste noe om dette. Har en bekjent som opplevde dette som selger av en perfekt vedlikeholdt bil. Endte med forlik der han måtte betale halvparten av det det kostet kjøper å reparere skaden. Ganske surt når du har gjort alt av vedlikehold og mer til.
Enig. Dog i mitt tilfelle, så ville nok forhandlergarantien håndtert det, men jeg ønsker ikke på noen som helst måte å være mellommann på en slik sak dersom forhandler skulle bli vanskelig.

turfsurf

Forstår godt at man vil ha med dette i kontrakt. Men det er og garantert at man får mindre for bilen.

Så lenge man selger bilen med resterende garanti og reklamasjonsrett ovenfor forhandler er det ikke noe stort problem. Har solgt ett par biler hvor feil har oppstått i etterkant, men det har alltid ordnet seg greit via forhandler.

Selger man eldre biler skjønner jeg dog at man vil ha med en slik klausul. Selger man bil som delebil må den være med.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Blir lett lavere pris med slik klausul, men mindre stress. Ikke lenge siden jeg solgte elbil som fungerende delebil. Enkelt og greit fordi det var null tjangs for at bilen ville fungere knirkefritt neste 2 årene. Når vi solgte hytta beskrev jeg absolutt alle kjente feil, og la til at ingenting kunne forventes å være bygget etter dagens standard. Hytta gikk til godt over både takst og utropspris.
Når en risikerer større kostnader enn salgsprisen grunnet overdrevne forbrukerrettigheter er det lurt å ta forbehold.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

oivindg

Sitat fra: elektrolux på onsdag 10. februar 2021, klokken 06:56
Blir lett lavere pris med slik klausul, men mindre stress.
Jeg synes det er helt rimelig med en lavere pris med slike avtaler, og det kan godt nevnes i kontrakten også at kjøper har fått lavere pris mot å si fra seg noen av rettighetene sine. Dette blir litt tilsvarende å selge bilen gjennom Nettbil. Man får mindre ansvar for problemer og dermed lavere pris enn ved vanlige privatsalg.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Thomas Parsli

Sitat fra: Zubzero på fredag 29. januar 2021, klokken 19:54
Skal snart selge bilen min som har 3 års gjenstående garanti. Bilen har ingen feil som jeg vet om, men jeg ønsker ikke å risikere å bli stilt ansvarlig for noe.

Hva ser du for deg at du kan ble ansvarlig for, som ikke dekkes av garantien de neste tre årene?

Eller ser du for deg problemer etter fire år?
(Slik jeg forstår forbrukerkjøpsloven er det lite sannsynlig å bli stilt til ansvar etter at det har gått tre år)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Zubzero

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 10. februar 2021, klokken 08:50
Sitat fra: Zubzero på fredag 29. januar 2021, klokken 19:54
Skal snart selge bilen min som har 3 års gjenstående garanti. Bilen har ingen feil som jeg vet om, men jeg ønsker ikke å risikere å bli stilt ansvarlig for noe.

Hva ser du for deg at du kan ble ansvarlig for, som ikke dekkes av garantien de neste tre årene?

Eller ser du for deg problemer etter fire år?
(Slik jeg forstår forbrukerkjøpsloven er det lite sannsynlig å bli stilt til ansvar etter at det har gått tre år)
Tenker kun 3 år frem i tid.
Tenker ikke på noe konkret, ut over det at dersom forhandler med garantiansvar blir vanskelig, så kan kjøper gå på meg i stedet. For eksempel dersom noe på bilen skulle ryke, og forhandler mener at det skyldes brukerfeil av fører.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA