Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla skrur opp prisene på suc

Startet av Daniel_0007, fredag 29. januar 2021, klokken 17:13

« forrige - neste »

Wisd0m

Sitat fra: RJK på søndag 31. januar 2021, klokken 03:10
Sitat fra: tovin på lørdag 30. januar 2021, klokken 16:16
Syns det ikke er spesielt dyrt med 2,57. Det jeg er redd for er om Tesla velger å åpne for andre så vil vi lett havne i ladekø, noe jeg sterkt misliker. Personlig mener jeg det da bør være dyrere for andre biler da vi som har Tesla bør ha en fordel med billigere strøm på Tesla ladere. Mulig jeg er på villspor men syns vi skal ha det som gode på egne ladere.

2,57 per kWh er kun 0,07 kroner mer enn jeg betaler for hjemmelading, og er definitivt ikke med på å skremme.

For at andre ladeaktører skal være konkurransedyktig, må man altså se bort fra abonnementskostnaden hos det største(?) konkurrerende ladenettverket, om man har bil bil av rett merke for det nettverket.

Denne månedskosten kommer riktignok etter første året, om man har aktivert tjenesten når man fikk bilen.

For alle andre inkludert meg, er det enda dyrere.
2.5 kroner per kWh for hjemmelading betaler man vel kun i sameier/borettslag som har gått for lettvinte løsninger for styret. Synes ikke det er et god argument for at prisene skal opp på nivået. Med forvarming og litt tap i laderen ligger jeg på litt over 2 kWh/mil med Model 3. Altså 5 nok per mil cirka. Diesel på 13 kroner literen og forbruk på 0,6 gir milpris på ca. 8 kroner. Det er bare 3 kroner forskjell, men da kan man ofte kjøpe en vesentlig billigere bil.

Redningen og grunnen til at elbil er fantastisk er om man kan lade til 1kr/kWh hjemme. Har man ikke den muligheten så sliter jeg med å finne nok argumenter, hvis man ikke har veldig mye bomutgifter.

turfsurf

Sitat fra: Wisd0m på søndag 31. januar 2021, klokken 08:21
Med forvarming og litt tap i laderen ligger jeg på litt over 2 kWh/mil med Model 3. Altså 5 nok per mil cirka. Diesel på 13 kroner literen og forbruk på 0,6 gir milpris på ca. 8 kroner. Det er bare 3 kroner forskjell, men da kan man ofte kjøpe en vesentlig billigere bil.

Redningen og grunnen til at elbil er fantastisk er om man kan lade til 1kr/kWh hjemme. Har man ikke den muligheten så sliter jeg med å finne nok argumenter, hvis man ikke har veldig mye bomutgifter.
Du ligger vel ikke på 2kWh/mil i snitt året gjennom med TM3? Og dieselbiler forvarmes vel de og?

Ellers kan man jo snu det litt på hodet, fossilbiler som gjør 0-100 på sub 5 sekund med 0 lag i respons er ikke konkuransedyktige med elbiler. Gitt samme TCO på elbil og fossil hadde jeg valgt elbil hver gang. For meg har elbiler så mange fordeler ovenfor fossil at jeg synes de er verdt å betale ekstra for.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mdah

#32
Om morgendagens strømpriser skal bli representative fremover så skjønner jeg at Tesla må øke prisen noe. Ink alle avgifter og MVA ser det ut til å være over 3 kr pr KWh på det dyreste (08-09 + 17-18):o

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table

Fyllingsgraden er jo bra, så her spiller vel andre forhold inn.

https://www.nve.no/energiforsyning/kraftmarkedsdata-og-analyser/magasinstatistikk/
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

kodax

Sitat fra: Carboy på søndag 31. januar 2021, klokken 08:07...
Win-win.
Ikke for oss med gratis lading ;)
Men jeg mener nå uansett at Tesla egentlig burde åpne for alle av solidariske hensyn. Eneste grunnen til ikke å gjøre det er at det potensielt blir en sovepute for utbygging av flere ladere.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RJK

Sitat fra: Wisd0m på søndag 31. januar 2021, klokken 08:21
Sitat fra: RJK på søndag 31. januar 2021, klokken 03:10
Sitat fra: tovin på lørdag 30. januar 2021, klokken 16:16
Syns det ikke er spesielt dyrt med 2,57. Det jeg er redd for er om Tesla velger å åpne for andre så vil vi lett havne i ladekø, noe jeg sterkt misliker. Personlig mener jeg det da bør være dyrere for andre biler da vi som har Tesla bør ha en fordel med billigere strøm på Tesla ladere. Mulig jeg er på villspor men syns vi skal ha det som gode på egne ladere.

2,57 per kWh er kun 0,07 kroner mer enn jeg betaler for hjemmelading, og er definitivt ikke med på å skremme.

For at andre ladeaktører skal være konkurransedyktig, må man altså se bort fra abonnementskostnaden hos det største(?) konkurrerende ladenettverket, om man har bil bil av rett merke for det nettverket.

Denne månedskosten kommer riktignok etter første året, om man har aktivert tjenesten når man fikk bilen.

For alle andre inkludert meg, er det enda dyrere.
2.5 kroner per kWh for hjemmelading betaler man vel kun i sameier/borettslag som har gått for lettvinte løsninger for styret. Synes ikke det er et god argument for at prisene skal opp på nivået. Med forvarming og litt tap i laderen ligger jeg på litt over 2 kWh/mil med Model 3. Altså 5 nok per mil cirka. Diesel på 13 kroner literen og forbruk på 0,6 gir milpris på ca. 8 kroner. Det er bare 3 kroner forskjell, men da kan man ofte kjøpe en vesentlig billigere bil.

Redningen og grunnen til at elbil er fantastisk er om man kan lade til 1kr/kWh hjemme. Har man ikke den muligheten så sliter jeg med å finne nok argumenter, hvis man ikke har veldig mye bomutgifter.


Det jeg skrev, var ikke et forsvar for at prisene skal opp på et slikt nivå. Det var mer for å fortelle at prisen, siden dette er DC-lading med høy effekt, fremdeles ikke er skremmende dyrt. Vil faktisk si det er billig for lynlading, dog ikke like billig som før. Men jeg er ikke overrasket over at det blir dyrere, men det kom jo plutselig...


Selv AC-lading hos konkurrentene er dyrere nå. Mer tar 2,90 per kWh + 0,10 per minutt. BKK og Kople tar 2,50 + 0,10 per minutt og Fortum tar 1 kr minuttet, så 60 kr per time. Ishavsveien tar 2,50 per kWh ved AC-lading.


Alle de andre er altså enda dyrere på DC-lading.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

stefse

Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. januar 2021, klokken 13:11
Sitat fra: stefse på lørdag 30. januar 2021, klokken 12:27
De må også passe seg for å nærme seg fossil drivstoffpris. 
70 kWh vil koste 200kr og gi 30 mil rekkevidde.
Fossilt ville krevd 30*0,6l/mil*14kr = 250kr
70kWh på 30 mil tilsvarer vel TMX på motorvei vår/høst. Tilsvarende fossilbiler har vel ett forbruk langt over 0,6l/mil på motorvei.
Synes ikke det er noe galt med disse tallene. Selv en BMW Diesel-suv kryper ned mot halvliteren ved rolig kjøring. La oss anta 0,75l/mil, da er vi oppe på drøyt 300kr i mitt eksempel.
En del ser på disse prisene og bruker det som argument for fortsatt fossilkjøring. Vi som allerede har Tesla, kommer ikke til å la oss påvirke noe særlig av dette.

Men jeg synes fremdeles dynamisk prising gjennom døgnet både er rett, og teknisk fullt mulig hos Tesla.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hemi

Cayenne diesel  TR bærum-ustaoset var 0.68 opp 0.53 ned i sterk kulde
X1 diesel  TR bærum-ustaoset samme tur som over, samme tidspunkt, var 0.45
Cayenne diesel TR bærum-hafjell med høy snittfart og fullast var 0.70 i snitt, bare -8 og -10? ish

bmw x5 40d (ikke hybrid)  0.77 MED skiboks og last fra gaupne > oslo  med fersk sjåfør som akkuratt hentet bilen og gassing deretter, hemsedal > oslo var 0.60 ish -26c på det meste, snøstorm/snø/delvis vanskelige kjøreforhold

Rav 4 hybrid bensin TR oslo gaupne var 0.63 -26c på det meste, horribelt varmeapparat i bilen, coupe tempen opp og ned hele tiden når den gikk på strøm og det var flatt/nedover koblet varme ut, og i oppoverbakke kom det tilbake, snøstorm/snø/delvis vanskelige kjøreforhold

Begynner man å regne på disse tallene, ser man desverre at elbil på tur er dyrt. og det er med "billig" tesla lader, lader man på ionity er tallene helt ... what ref turen i opptil -26 som er på 10 timer med ren kjøring i dårlige forhold. Tesla prisene på tur var akseptable, nå begynner det bli dyrt, og har man ikke tesla er det faktisk dyrt (ionity)

jkirkebo

Sitat fra: hemi på mandag 01. februar 2021, klokken 11:59
Cayenne diesel  TR bærum-ustaoset var 0.68 opp 0.53 ned i sterk kulde
X1 diesel  TR bærum-ustaoset samme tur som over, samme tidspunkt, var 0.45
Cayenne diesel TR bærum-hafjell med høy snittfart og fullast var 0.70 i snitt, bare -8 og -10? ish

bmw x5 40d (ikke hybrid)  0.77 MED skiboks og last fra gaupne > oslo  med fersk sjåfør som akkuratt hentet bilen og gassing deretter, hemsedal > oslo var 0.60 ish -26c på det meste, snøstorm/snø/delvis vanskelige kjøreforhold

Rav 4 hybrid bensin TR oslo gaupne var 0.63 -26c på det meste, horribelt varmeapparat i bilen, coupe tempen opp og ned hele tiden når den gikk på strøm og det var flatt/nedover koblet varme ut, og i oppoverbakke kom det tilbake, snøstorm/snø/delvis vanskelige kjøreforhold

Begynner man å regne på disse tallene, ser man desverre at elbil på tur er dyrt. og det er med "billig" tesla lader, lader man på ionity er tallene helt ... what ref turen i opptil -26 som er på 10 timer med ren kjøring i dårlige forhold. Tesla prisene på tur var akseptable, nå begynner det bli dyrt, og har man ikke tesla er det faktisk dyrt (ionity)

Er dette tall fra kjørecomputer? Jeg har hatt både BMW og VW diesel tidligere og tallene fra kjørecomputeren var notorisk optimistiske. Om kjørecomputeren viste 0,53l/mil på en tank fikk jeg gjerne 0,65l/mil når jeg regnet ut etter å ha fylt tanken. Typisk var kjørecomputer 10-20% optimistisk på mine biler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. februar 2021, klokken 12:03
Sitat fra: hemi på mandag 01. februar 2021, klokken 11:59
Cayenne diesel  TR bærum-ustaoset var 0.68 opp 0.53 ned i sterk kulde
X1 diesel  TR bærum-ustaoset samme tur som over, samme tidspunkt, var 0.45
Cayenne diesel TR bærum-hafjell med høy snittfart og fullast var 0.70 i snitt, bare -8 og -10? ish

bmw x5 40d (ikke hybrid)  0.77 MED skiboks og last fra gaupne > oslo  med fersk sjåfør som akkuratt hentet bilen og gassing deretter, hemsedal > oslo var 0.60 ish -26c på det meste, snøstorm/snø/delvis vanskelige kjøreforhold

Rav 4 hybrid bensin TR oslo gaupne var 0.63 -26c på det meste, horribelt varmeapparat i bilen, coupe tempen opp og ned hele tiden når den gikk på strøm og det var flatt/nedover koblet varme ut, og i oppoverbakke kom det tilbake, snøstorm/snø/delvis vanskelige kjøreforhold

Begynner man å regne på disse tallene, ser man desverre at elbil på tur er dyrt. og det er med "billig" tesla lader, lader man på ionity er tallene helt ... what ref turen i opptil -26 som er på 10 timer med ren kjøring i dårlige forhold. Tesla prisene på tur var akseptable, nå begynner det bli dyrt, og har man ikke tesla er det faktisk dyrt (ionity)

Er dette tall fra kjørecomputer? Jeg har hatt både BMW og VW diesel tidligere og tallene fra kjørecomputeren var notorisk optimistiske. Om kjørecomputeren viste 0,53l/mil på en tank fikk jeg gjerne 0,65l/mil når jeg regnet ut etter å ha fylt tanken. Typisk var kjørecomputer 10-20% optimistisk på mine biler.
Har samme erfaring med Mitsubishi diesel, er ikke avgjørende forskjell, men ikke så gunstig som en skal ha det til.

Nå er det egentlig samme greia med Tesla som ikke regner tap, vampire drain og stillestående med varme på. En kan ikke bruke forbruk pr km fra bilen for å vite energikostnad.

hemi

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. februar 2021, klokken 12:03

Er dette tall fra kjørecomputer? Jeg har hatt både BMW og VW diesel tidligere og tallene fra kjørecomputeren var notorisk optimistiske. Om kjørecomputeren viste 0,53l/mil på en tank fikk jeg gjerne 0,65l/mil når jeg regnet ut etter å ha fylt tanken. Typisk var kjørecomputer 10-20% optimistisk på mine biler.

kjørecomputer, er relativt nye biler, og har testet på cayennen at det stemmer ganske bra, kan ikke si noe om de andre, men mtp på at vi fyllte 20 liter(til 17 kroner litern i lærdal?!) på rav4 og startet med mellom 1/2 og 3/4 tank stemmer det iaf ganske bra på den og.

x1 tallene stemmer også bra, eier stolte ikke på tallene siden de var så lave og sjekket for 1 års tid siden ca.

turfsurf

Sitat fra: hemi på mandag 01. februar 2021, klokken 11:59
Tesla prisene på tur var akseptable, nå begynner det bli dyrt, og har man ikke tesla er det faktisk dyrt (ionity)
Gitt at man ikke starter turen med fullt batteri. Man har jo ca 30mil fra start som man ikke trenger hurtiglade. Så lading på tur blir først dyrt når man snakker om mange titalls mil, mye mere enn den typiske hytteturen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mr Oizo

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. februar 2021, klokken 12:46Man har jo ca 30mil fra start som man ikke trenger hurtiglade. Så lading på tur blir først dyrt når man snakker om mange titalls mil, mye mere enn den typiske hytteturen.
Man har jo mange dagsturer også, og ikke alle hytter har strøm selv nå til dags. Noen liker det gammeldags. Sett lange ladekøer på søndagskvelder på tur hjem fra fjellet, ikke moro å stå i en sånn.
30 mil tur-retur går fort med, og mange biler leverer langt under dette. I de verste forholdene må man regne med halve av wltp på vinteren.

hemi

koster 3.5 per kwh for å lade her nå, men ryktes å senkes til 2.5 per kwh.
ohmia/charge 365 har spredd seg,og er tvilsomme greier, prisene i taket, var oppe i 5kroner per kwh.

jeg pleier måtte lade tidligere enn 30 mil på tur, selv i tm3

Dessverre overaskende få hytter og steder med destinasjonslader foreløpig, på fler av hyttene jeg er, må vi gå ski fra veien, og i beste fall kan man gå til fots ett lite stykke. Selv på hoteller ala skogstad i hemsedal har de ikke destinasjonslader (litt weird) skarsnuten har noen, men få og fulle, og ofte tatt av hybrider og andre siden det er lite parkering, på hyttene/leilighetene der oppe er det ikke nok strøm, om du får parkert rett utenfor heller... så er forbedringspotensiale all over.

Jeg har også mye dagsturer over 30 mil og i kaldt klima. Jeg tror vi må komme oppp i 50 mil faktisk rekkefølge før ting blir bra, dvs nye model S teslan er nok faktisk der man bør være på rekkevidde.

turfsurf

Sitat fra: hemi på mandag 01. februar 2021, klokken 13:01
jeg pleier måtte lade tidligere enn 30 mil på tur, selv i tm3
...
Jeg har også mye dagsturer over 30 mil og i kaldt klima. Jeg tror vi må komme oppp i 50 mil faktisk rekkefølge før ting blir bra, dvs nye model S teslan er nok faktisk der man bør være på rekkevidde.
Du må ha hatt en usedvanlig veik TM3, selv I-Pacen vår greide 25 mil i sprengkulda nå i. Januar, dette inkludert 800hm.

Uansett, poenget er jo ikke nødvendigvis at hjemmeladingen dekker hele turen, men snittet med hjemmelading og hurtiglading blir fremdeles ganske rimelig.

Ellers er jeg enig i at det er først TMS Plaid+ som begynner å gi nok rekkevidde for de aller fleste.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

performance + bagasje + snø + tung gassfot, vi måtte lade til ustaoset, regnet etterpå  ut vi hadde klart det med noen få % margin uten å ha ladet, men var nervøs når vi hadde så lite igjen på gol, hadde hatt ærend i byen først og hentet noen, alt spiser %.

Elbil er jo litt sånn vi skal på fjellet "ja henter du meg på veien?" ehh nei da kommer vi ikke opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA