Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla skrur opp prisene på suc

Startet av Daniel_0007, fredag 29. januar 2021, klokken 17:13

« forrige - neste »

Wisd0m

Tror nok neste trinn nå blir åpning mot andre produsenter. De må tjene noen kroner på lading med de prisene. Men det er nok neppe smart å åpne nettverket mtp  sitt eget bilsalg.

For de som kjører mye så begynner superladerkostnader å bli farlig nærme en effektiv diesel.

gigafactory

Supercharging er et dundrende tapsprosjekt isolert sett. Prisen er fortsatt "subsidiert". Se litt på hva det koster for flere MW med effekt, kraftelektronikk, vedlikehold osv. For ente gang så kan det ikke sammenlignes med prisen folk ser på Tibber.

Counterpointer

En må ta med de enorme kostnadene i markedsføring som Tesla ikke har, superladernettverket er en av de viktigste faktorene til dette.

Denne økningen er ingen katastrofe i seg selv men ett av stadige skritt mot at regnestykket og ikke minst følelsen blir dårligere og dårligere for kunden.

Motorwatt

... og ikke glem at de må ha inndekning for milliard-bonusen til EM.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

apehest

Tipper det handler om å finansiere den enorme utbygging de har planlagt for å håndtere alle Model Yene de trolig kommer til å selge når den tyske fabrikken begynner å spytte de ut.

automat

Sitat fra: apehest på lørdag 30. januar 2021, klokken 12:10
Tipper det handler om å finansiere den enorme utbygging de har planlagt for å håndtere alle Model Yene de trolig kommer til å selge når den tyske fabrikken begynner å spytte de ut.
Jeg tror det handler mer om å redusere underskuddet på driftskostnadene.

F.eks at utbygging finansieres fra nybilsalg, men at man har et mål om at driftskostnader skal gå i null.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

stefse

#21
Synes forøvrig at prisingen kunne vært dynamisk, og evt. også variert fra sted til sted basert på faktiske kostnader.
3x prisen av hjemme gjør at lading på SuC vil holdes til et absolutt minimum.

De må også passe seg for å nærme seg fossil drivstoffpris. 
70 kWh vil koste 200kr og gi 30 mil rekkevidde.
Fossilt ville krevd 30*0,6l/mil*14kr = 250kr

En differanse på 50kr er ihvertfall ikke akkurat noe å slå i bordet med hos elbilmostandere.
Dersom prisen øker ytteligere og PASSERER dieselkostnaden, har man ihvertfall skutt seg selv i foten.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Handyman

Hvem vet, i morra kan det komme nye priser. Det gikk jo ikke lang tid forrige gang de økte til de reduserte.
Nye prisstrukturer basert på kjøremønster, bosted, abonnement ol. Ting endrer seg hele tiden og Tesla er ikke redd for å teste ut nye løsninger... ei heller å gå tilbake på ting de har innført. Den som venter får se.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 30. januar 2021, klokken 11:43
... og ikke glem at de må ha inndekning for milliard-bonusen til EM.
Bonusen er vel kun i aksjer og koster ikke Tesla noe som helst i praksis.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: stefse på lørdag 30. januar 2021, klokken 12:27
De må også passe seg for å nærme seg fossil drivstoffpris. 
70 kWh vil koste 200kr og gi 30 mil rekkevidde.
Fossilt ville krevd 30*0,6l/mil*14kr = 250kr
70kWh på 30 mil tilsvarer vel TMX på motorvei vår/høst. Tilsvarende fossilbiler har vel ett forbruk langt over 0,6l/mil på motorvei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tovin

Syns det ikke er spesielt dyrt med 2,57. Det jeg er redd for er om Tesla velger å åpne for andre så vil vi lett havne i ladekø, noe jeg sterkt misliker. Personlig mener jeg det da bør være dyrere for andre biler da vi som har Tesla bør ha en fordel med billigere strøm på Tesla ladere. Mulig jeg er på villspor men syns vi skal ha det som gode på egne ladere.
Tesla Model 3 2019 modell, 73 000 km
Tesla Model Y 2021 modell hentet 3/12

mthoring

Tesla må vel sette inn lengre CCS-kabler der andre merker skal kunne lade, da det vel knapt er noen som har ladekontakt på venstresiden bak. Kan derfor være mulig at de (i første omgang) modifiserer og designerer et vist antall ladere som åpen for andre?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

RJK

Sitat fra: tovin på lørdag 30. januar 2021, klokken 16:16
Syns det ikke er spesielt dyrt med 2,57. Det jeg er redd for er om Tesla velger å åpne for andre så vil vi lett havne i ladekø, noe jeg sterkt misliker. Personlig mener jeg det da bør være dyrere for andre biler da vi som har Tesla bør ha en fordel med billigere strøm på Tesla ladere. Mulig jeg er på villspor men syns vi skal ha det som gode på egne ladere.

2,57 per kWh er kun 0,07 kroner mer enn jeg betaler for hjemmelading, og er definitivt ikke med på å skremme.

For at andre ladeaktører skal være konkurransedyktig, må man altså se bort fra abonnementskostnaden hos det største(?) konkurrerende ladenettverket, om man har bil bil av rett merke for det nettverket.

Denne månedskosten kommer riktignok etter første året, om man har aktivert tjenesten når man fikk bilen.

For alle andre inkludert meg, er det enda dyrere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

z4rd

#28
Direkte sammenligning med hjemmelading blir litt rart for min del, da behovet for SuC som regel er ganske sjeldent sammenlignet med hjemmelading (hver dag). Jeg dobbeltsjekket nå og ser at 0,94 pr. kWh (inkl. nettleie og avgifter) er det jeg betaler hjemme akkurat nå. Synes kr 2 pr. kWh hadde vært mer passende på SuC :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Carboy

#29
Den lureste løsningen for Tesla er jo å åpne for at andre elbiler (med begrensning på kun modeller med hurtigladehastighet minimum 100kw) kan lade på superchargers.
De bør regulere det med at eiere av andre elbiler som oppfyller kravet får tegne et abonnement på f eks 1500kr pr år, og at de dermed får en pris nesten like lav, men litt høyere, som Tesla-eiere pr kWh.

På den måten får Tesla finansiert inn ladenettverket sitt, de får good-will fra andre, samtidig som at de holder køene nede og de elbileierne som vil betale for fleksibiliteten kan gjøre dette. Da vil det fortsatt være lukrativt å kjøpe Tesla også.

Win-win.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA