Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pro’s og Con’s med nye Model S 2021 refresh

Startet av Counterpointer, fredag 29. januar 2021, klokken 11:37

« forrige - neste »

Counterpointer






Det er mange ting å si om nyhetene.

Det er etter mitt syn både fordeler og ulemper med flere av dem.

Rattet er en åpenbar ting. Mangel på hendler en annen.

Kjør debatt

Edit; artikkel om nyheter

https://www.theverge.com/2021/1/27/22252832/tesla-model-s-redesign-plaid-mile-range-interior-refresh

Liste over nye ting (ikke uttømmende og kan redigeres etterhvert ved ønske) ;

* sentral liggende 17 tommer skjerm, tiltbar

* styreyoke i stedet for vanlig rundt ratt, uten viskerspak, lyshornspak, blinkerspak og girspak

* liten skjem i senterkonsoll for baksetepassasjerer

* mulighet for trådløse spillkonsoller og ti terraflops(!) computer

* dørlommer

* midstøtte med trådløs Qi lader for to telefoner bak

* over 800 km rekkevidde på plaid+, antagelig 4860 celler

* 1100 hk i plaid +

* 1000 hk i plaid

* quarter mile på 9 sek, raskeste serieproduserte bil noensinne, (krever spesielle dekk)

* 320 km/t toppfart plaid/plaid+ (krever spesielle dekk)

* noise canceling 22 høytalers system

* luftkjølte og oppvarmede frontseter, varme i baksetet

* kupekamera

BR

Interiøret ser veldig bra ut. Hendler eller betjening via rattknapper blir sikkert en tilvenning og nye tekniske løsninger er jo sjarmen med Tesla.  Sett opp mot prisen er jeg mer skeptisk til at det ikke kommer CCS port (konverteren er vel begrenset til 130kwh?)samt at den har de gamle batteriene.

I forhold til min gamle fra 2018 håper jeg at regnsensoren er forbedret, støynivået lavere og produksjonskvaliteten høyere.

Klykken

Sitat fra: BR på fredag 29. januar 2021, klokken 11:52
I forhold til min gamle fra 2018 håper jeg at støynivået er lavere
De nye utgavene som kommer skal ha aktiv støydemping. Det bør altså bli "helt stille" i kupeen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OhmPaPa

Hvordan er størrelsen - er den blitt bredere - eller gjelder det kun Plaid?

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på fredag 29. januar 2021, klokken 12:06
Sitat fra: BR på fredag 29. januar 2021, klokken 11:52
I forhold til min gamle fra 2018 håper jeg at støynivået er lavere
De nye utgavene som kommer skal ha aktiv støydemping. Det bør altså bli "helt stille" i kupeen.
Aktiv noise canceling er spennende. Hvis de kan få til samme effekt for bil som Apple har med AirPods pro, så har de funnet en genial løsning.

Counterpointer

Det er også spennende med styring med det nye «yolk» rattet, at de kan øke utslaget i lav fart. Maks sving med en kvart omdreining hadde vært kult.

Yolk er noe av det jeg er mest spent på å prøve.

o.b.lix

Sitat fra: BR på fredag 29. januar 2021, klokken 11:52
Sett opp mot prisen er jeg mer skeptisk til at det ikke kommer CCS port (konverteren er vel begrenset til 130kwh?)samt at den har de gamle batteriene.

Har nye batterier, den kan lade på 250kw. Og dette er amerikansk utgave på bildene, så du ser nok ikke CCS. Men model 3 fikk CCS, så det får garantert ny S og X også.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Electric Avenue

#7
Interiøret ser stort sett ganske bra ut selv om jeg vanligvis ikke er noen stor fan av den minimalist-tilnærmingen. jeg er glad de beholdt instrumentpanelet. Litt skeptisk på det rattet..
Endelig oppbevaring i dørene, og mye ny teknologi. Det er posititivt! Håper det blir CCS og hengerfeste også. :)

Litt skuffet over refresh på eksteriør om jeg skal være helt ærlig. Syntes fronten ser mer ut som en model 3 nå, og jeg er en av de som kjøpte model S ikke fordi jeg trenger størrelsen, men mest fordi jeg syntes det var den fineste bilen de har.
Etter min mening ser den litt kjedeligere og billigere ut nå enn den gjorde før. Her ser det ut som det har veid tungt å få mindre luftmotstand enn lucid.
Det ble litt "duckface" / lynet Mcqueen tendenser med luftinntaket som stikker så mye ut nederst nå syntes jeg. Hadde håpet på en mer luksuriøs og aggressiv refresh som står mer i stil med prisen på bilen.
Når den koster over det dobbelte av en model 3 så kan det godt vise også syntes jeg. Samtidig er jeg inforstått med at Tesla prioriterer effektivitet fremfor utseende, og når alt det er sagt så var det jo uansett på høy tid med en refresh. Noe måtte gjøres. :)
Tesla Model S

OlaM

Sitat fra: Counterpointer på fredag 29. januar 2021, klokken 12:16
Det er også spennende med styring med det nye «yolk» rattet, at de kan øke utslaget i lav fart. Maks sving med en kvart omdreining hadde vært kult.

Yolk er noe av det jeg er mest spent på å prøve.

Det kan anbefales, spesielt i bearnaise.  :P Yolk betyr eggeplomme, du tenker på yoke.
'21 3LR

boppus

Sitat fra: OlaM på fredag 29. januar 2021, klokken 13:25
Det kan anbefales, spesielt i bearnaise.  :P Yolk betyr eggeplomme, du tenker på yoke.
Du tenker på Béarnaise?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015


Counterpointer

tusen takk alle sammen, dette ble skikkelig saus.

Lover å bruke «yoke» heretter (foreløpig klinger ikke dette godt i mitt hode, men brukes for å skille fra vanlig ratt).

Amoss

Sitat fra: Counterpointer på fredag 29. januar 2021, klokken 14:20
Lover å bruke «yoke» heretter (foreløpig klinger ikke dette godt i mitt hode, men brukes for å skille fra vanlig ratt).

Du kan jo prøve deg med norsk?

Direkte oversatt foreslår google at det er ett "åk", men siden det både likner og ser ut som en "stikke" i ett fly er vel det det rette ordet?  Evnt. "styrestikke"?
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på fredag 29. januar 2021, klokken 14:29
Sitat fra: Counterpointer på fredag 29. januar 2021, klokken 14:20
Lover å bruke «yoke» heretter (foreløpig klinger ikke dette godt i mitt hode, men brukes for å skille fra vanlig ratt).

Du kan jo prøve deg med norsk?

Direkte oversatt foreslår google at det er ett "åk", men siden det både likner og ser ut som en "stikke" i ett fly er vel det det rette ordet?  Evnt. "styrestikke"?
Stikke kan jeg godt bruke, men er heller ikke et innarbeidet begrep ift bil.

daktari

Det er jo et ratt  fortsatt.  En Yoke i styresammenheng forøvrig, eller på tysk penere "Steuerhorn" er jo 2-dimensjonal, dvs. du dytter inn og trekker ut, i tillegg til sving/rotasjon. Tesla har ikke fjernet gasspedalen eller?

Jeg er usikker på om en parameterstyring (BMW og Audi bl.a. har hatt dette i årevis) blir noe særlig comfy hvis du ikke skal kunne snurre rattet rundt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA