Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla

Startet av kodax, fredag 29. januar 2021, klokken 11:31

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 29. juli 2021, klokken 12:07
Sitat fra: Vaduz på torsdag 29. juli 2021, klokken 11:49
Drag racing er jo et av de tilfellene der yoke har vært vanlig, nettopp fordi man ikke behøver å svinge utover små korreksjoner.

Sett et Formel 1-ratt fra de siste 25 årene?  😉
Hva som brukes i forskjellige typer racing er jo uansett ganske irrelevant for daglig bruk.

EDIT: Mitt innlegg nummer 1000! 🎉
Jeg skrev «et av de tilfellene» med det i tankene ja, er nok litt hissigere ratio på F1 og ville nok av mange blitt karakterisert som noe nervøs på landevei! Men med oppsettet slik tesla har det nå så velger racersjåfører å bytte til rundt ratt noe som gir mening. Jaja, tror ikke det blir ny S/X på meg uansett da de er blitt vel dyre biler samt mange spennende utfordrere nå om man først skal opp på mill+

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Electric cars in Norway

Sitat fra: JorEl på fredag 30. juli 2021, klokken 09:46
Yoke-driving. Er det best å være rund i kantene?  Eller A4?  :P
https://youtu.be/Wvi36dp3dGs?t=443

Takk for den videon. Hadde ikke sett den før. Jeg bare elsker Yoke  og gleder meg til å prøve det når jeg skal få testet bilen.

Men jeg må innrømme at Yoke i 90 graders vinkel ser noe rart ut... men man venner seg sikkert til det også :+1:

cra

Ja, takk for den videoen; nå er jeg i alle fall 100% overbevist. Om at jeg ikke skal ha noen yoke. Kommer nok til å omtale den med j i stedet for y fra nå av.  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

overskyet

Jeg trodde ærlig talt at Yoke (fra nå av omtalt med j) kom til å være kult. Men alt tyder på at det suger like mye eller mer enn kritikerne sa det kom til å gjøre. Faktisk så mye at det burde være en fullstendig deal breaker for de fleste. Antakelig er den eneste grunnen til at den har joke, hypegenerering. Tesla fikk massivt med gratis PR pga den joken.


Ingen fordeler med Joke utover at du kan se dashboardet, som man uansett kan i biler hvor interiøret er offret litt tanke. Bare ulemper. Mange ulemper.
https://www.youtube.com/watch?v=YWtJu0q3sBQ

kodax

Sitat fra: overskyet på mandag 04. oktober 2021, klokken 10:13
Jeg trodde ærlig talt at Yoke (fra nå av omtalt med j) kom til å være kult. Men alt tyder på at det suger like mye eller mer enn kritikerne sa det kom til å gjøre. Faktisk så mye at det burde være en fullstendig deal breaker for de fleste. Antakelig er den eneste grunnen til at den har joke, hypegenerering. Tesla fikk massivt med gratis PR pga den joken.


Ingen fordeler med Joke utover at du kan se dashboardet, som man uansett kan i biler hvor interiøret er offret litt tanke. Bare ulemper. Mange ulemper.
https://www.youtube.com/watch?v=YWtJu0q3sBQ
Har Consumer Reports alltid rett? De har bare nettopp begynt å teste dette rattet.
Brownlee var også negativ i begynnelsen, men sier nå at han ikke ville gått tilbake til rundt ratt: https://www.teslarati.com/tesla-model-s-plaid-yoke-is-better-critic/
Mener du at han lyver, eller er han et unntak?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

overskyet

Sitat fra: kodax på mandag 04. oktober 2021, klokken 11:00
Sitat fra: overskyet på mandag 04. oktober 2021, klokken 10:13
Jeg trodde ærlig talt at Yoke (fra nå av omtalt med j) kom til å være kult. Men alt tyder på at det suger like mye eller mer enn kritikerne sa det kom til å gjøre. Faktisk så mye at det burde være en fullstendig deal breaker for de fleste. Antakelig er den eneste grunnen til at den har joke, hypegenerering. Tesla fikk massivt med gratis PR pga den joken.


Ingen fordeler med Joke utover at du kan se dashboardet, som man uansett kan i biler hvor interiøret er offret litt tanke. Bare ulemper. Mange ulemper.
https://www.youtube.com/watch?v=YWtJu0q3sBQ
Har Consumer Reports alltid rett? De har bare nettopp begynt å teste dette rattet.
Brownlee var også negativ i begynnelsen, men sier nå at han ikke ville gått tilbake til rundt ratt: https://www.teslarati.com/tesla-model-s-plaid-yoke-is-better-critic/
Mener du at han lyver, eller er han et unntak?

Om consumer reports alltid har rett, er ikke så veldig relevant. Alle som kan se, forstår poenget deres. Dette er omtrent som når paven sier "gud finnes". Bevisbyrden ligger på han, ikke de som mener han tar feil. Her er det akkurat det samme. Man ser en hel haug med ulemper, men ingen fordeler og de som drikker kool aid til frokost, klarer ikke å bevise noe som helst. Alle ser det.

Lyver eller unntak? Hvem vet. Han er i alle fall medlem i menigheten med direkte tilgang til paven.

Motorwatt

Regner med at han nøye overveide dette før han kjøpte? Hvis han var skikkelig i tvil, så kunne han valgt en annen bil med normals styreanretning. Men nei, til tross for tvilen kjøpte han en bil til en million. Han er vel en superfan som "bare måtte ha". Og ja, jeg tror han lyver.  Meg: Hadde aldri kjøpt en bil med et slikt ratt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cra

Sitat fra: kodax på mandag 04. oktober 2021, klokken 11:00
Mener du at han lyver, eller er han et unntak?

Et unntak. Definitivt et unntak. Er ganske sikker på at jeg hadde "lært meg å like det" (i hermetegn, for egentlig hadde jeg nok hatet det) om jeg hadde bladd opp en million for en bil.

Og touch-knapper?!? Kom an..... <facepalm>
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Vanskelig med slikt, har man tatt valget selv så er man allerede delvis overbevist og som regel positivt innstilt, har man kun lånt, så er det uvant, og man er gjerne skeptisk i utgangspunktet...

kodax

Jeg er helt enig i at det er vanskelig å se fordelene/lett å se for seg ulempene med Yoke, men samtidig er jeg naturlig skeptisk til alle som er skråsikre på noe uten at de selv har erfaring med det.
Consumer Reports har altså en initiell video, som uttrykker samme skepsis som de fleste andre. Det kan godt hende at de er like negative etter lengere tids prøving, men det er også en mulighet for at de vil like det bedre. La oss håpe det ikke skjer :P
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

SurSnasen

Men hva er egentlig fordelene med yoke, bortsett fra enormt med PR for Tesla?

daktari

Og enda verre, hva er fordelene med å ikke ha hendler for blinkers og spyling?
På 3ern funket det akkurat såvidt, jeg savnet en ekstra hendel. Dessverre er yoke en showstopper for meg mtp evnt en ny X.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA