Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla

Startet av kodax, fredag 29. januar 2021, klokken 11:31

« forrige - neste »

smetho

Han sa vel strengt tatt at han hadde foretrukket et rundt ratt på denne (video)podcasten om han måtte velge. https://www.youtube.com/watch?v=3Si12n4iwKg&ab_channel=WVFRMPodcast.

Han har også snakket om hvordan han forholder seg til denne problematikken i en av sine egne videoer, hva han gjør, hva han ikke gjør, og hvordan en del andre gjør det. Var heldig nå og klarte å finne den igjen: https://www.youtube.com/watch?v=5nLWTVTwOhY&ab_channel=MarquesBrownlee

En skal aldri ta synspunktet til en youtuber alene som god fisk, men noen kan man høre bedre etter på enn andre. MKBHD er en av de absolutt beste.

Vaduz

Jeg tror ikke det finnes en influenser som ikke selv mener at de er objektive og nøytrale, men faktum er at jo større de blir, jo sterkere bindinger får de opp mot de største selskapene. Det handler rett og slett om store penger, tilgang og eksklusivitet. Ride the lightning podcasten EM gjestet var ingen tilfeldighet, var en ekstremt ukritisk podcast, og det blir belønnet. Ikke tilfeldig heller at EM gjester MB, han er glatt, ukritisk, velprodusert og ukontroversiell. 

JorEl

Yoke or not. Låner denne linken og spoler frem til guttaboys finner en lettere jokkey, det ble en fartsglad dame. De prøvede å slå rekorden 2 ganger før dama kom :+1: Spørsmålet jeg stiller meg har hun noen gang kjørt med en yoke før, siden hun var så flink ;)

https://youtu.be/f7pPsZEjO6U?t=1137
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

cra

Yoke eller ikke er jo lite relevant i en slik sammenheng (kanskje med unntak av noen gram vektreduksjon). Det er i daglig bruk ute i den virkelige verden jeg er skeptisk til yoke i alle fall. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vaduz


turfsurf

Virker jo ikkesom om det yoke de fleste misliker, men de touch-sensitive bryterne i kombinasjon med yoke. Noe som er mere forståelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Sitat fra: Vaduz på onsdag 28. juli 2021, klokken 20:57
Jeg skjønte ikke helt, kjørte hun ikke bare rett frem?
Det har du helt rett i.  :)

Så da vet vi i hvert fall at Yoken duger på en rett strekning i uvanlig stor fart. Når man skal kjøre i lave hastigheter, så har man jo bedre tid, og ulykkene blir mindre farlige. Dessuten så tror jeg en bruker kan slappe litt ekstra av når man kjører i verdens raskeste bil, og derfor kan man søndagskjøre i lav hastighet med stor tålmodighet. Jeg har i hvert fall ingenting i mot Yoken, før jeg har prøvd den. Og får jeg prøve den eller enda bedre, eie den... :) :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

DagfinnN

Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. juli 2021, klokken 09:24
Virker jo ikkesom om det yoke de fleste misliker, men de touch-sensitive bryterne i kombinasjon med yoke. Noe som er mere forståelig.
Helt enig. Rattet er kult. Manglende taktile knapper er ikke det. Tipper på at det blir fikset.
Jeg har imidlertid ønsket meg joystick i stedet for ratt og pedaler. Men det ser ikke ut til at mange er enige i det.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 27. juli 2021, klokken 19:55
Ekte journalister som også reporteren om det som er negativt/kritisk blir til og med blokket på Twitter av EM/tesla, slik Fred Lambert fra Electrek nettopp ble. Det at MB i det hele tatt sier noe som helst ikke utelukkende positivt om yoke sier mye.
Faktisk 2 år tilbake:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vaduz

Nei det skjedde nå nylig, forrige uke tror jeg, de snakker om det på siste podcast.

Vaduz

Sitat fra: JorEl på torsdag 29. juli 2021, klokken 09:34
Sitat fra: Vaduz på onsdag 28. juli 2021, klokken 20:57
Jeg skjønte ikke helt, kjørte hun ikke bare rett frem?
Det har du helt rett i.  :)

Så da vet vi i hvert fall at Yoken duger på en rett strekning i uvanlig stor fart. Når man skal kjøre i lave hastigheter, så har man jo bedre tid, og ulykkene blir mindre farlige. Dessuten så tror jeg en bruker kan slappe litt ekstra av når man kjører i verdens raskeste bil, og derfor kan man søndagskjøre i lav hastighet med stor tålmodighet. Jeg har i hvert fall ingenting i mot Yoken, før jeg har prøvd den. Og får jeg prøve den eller enda bedre, eie den... :) :)

Drag racing er jo et av de tilfellene der yoke har vært vanlig, nettopp fordi man ikke behøver å svinge utover små korreksjoner. Mulig jeg misforstår argumentasjonen din helt eller at det er noe humor der som går over hodet mitt.
Uansett kan du se at de på pikes peak hadde et vanlig ratt, noe som gir mening når man faktisk skal kjøre i til dels krappe svinger.

Motorwatt

Sitat fra: Vaduz på torsdag 29. juli 2021, klokken 11:45
Nei det skjedde nå nylig, forrige uke tror jeg, de snakker om det på siste podcast.
Det er riktig. Mitt innlegg var bare for å vise at denne konflikten har vart i årevis.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rosstopher

Sitat fra: Vaduz på torsdag 29. juli 2021, klokken 11:49
Drag racing er jo et av de tilfellene der yoke har vært vanlig, nettopp fordi man ikke behøver å svinge utover små korreksjoner.

Sett et Formel 1-ratt fra de siste 25 årene?  😉
Hva som brukes i forskjellige typer racing er jo uansett ganske irrelevant for daglig bruk.

EDIT: Mitt innlegg nummer 1000! 🎉
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

JorEl

Sitat fra: Vaduz på torsdag 29. juli 2021, klokken 11:49
Sitat fra: JorEl på torsdag 29. juli 2021, klokken 09:34
Sitat fra: Vaduz på onsdag 28. juli 2021, klokken 20:57
Jeg skjønte ikke helt, kjørte hun ikke bare rett frem?
Det har du helt rett i.  :)

Så da vet vi i hvert fall at Yoken duger på en rett strekning i uvanlig stor fart. Når man skal kjøre i lave hastigheter, så har man jo bedre tid, og ulykkene blir mindre farlige. Dessuten så tror jeg en bruker kan slappe litt ekstra av når man kjører i verdens raskeste bil, og derfor kan man søndagskjøre i lav hastighet med stor tålmodighet. Jeg har i hvert fall ingenting i mot Yoken, før jeg har prøvd den. Og får jeg prøve den eller enda bedre, eie den... :) :)

Drag racing er jo et av de tilfellene der yoke har vært vanlig, nettopp fordi man ikke behøver å svinge utover små korreksjoner. Mulig jeg misforstår argumentasjonen din helt eller at det er noe humor der som går over hodet mitt.
Uansett kan du se at de på pikes peak hadde et vanlig ratt, noe som gir mening når man faktisk skal kjøre i til dels krappe svinger.
Prøvde meg på en positiv vinkling av Yoken sin duglighet :)
Sitat fra Gardians of the galaxy: -Nothing goes over my head, my reflexes are to fast  ;) :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Nå er jeg neppe i kjøpegruppen for nye år med Tesla, men Yoke hadde under alle omstendigheter vært en komplett "showstopper". Selv om motorvei er mitt naturlige habitat, så er jeg også en sjelden gang på biltur. Vestlandet og Trollstigen med Yoke? Nope.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA