Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla

Startet av kodax, fredag 29. januar 2021, klokken 11:31

« forrige - neste »

daktari

Stadig blandede rapporter på TMC. En fyr ønsket profiler på blinklysene for enklere gjenkjenning.

Men tenkte på min mors 10 år gamle BMW det setevarmeknappen og start/stopp er utslitt, ikke maling igjen. Gamle fjernkontroller osv. Hvor god maling har Tesla valgt på Yoke?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: MuskElBil på søndag 04. juli 2021, klokken 16:16
Sitat fra: turfsurf på søndag 04. juli 2021, klokken 13:19
Gidder Tesla implementere adaptive lys så blir lysene blant de beste.

Lov å håpe.
Klippet fra usa owners manual:
De gamle lyktene på S og X er jo ganske elendige. De nye på TM3 har ett bra om en litt snodig lysbilde, og har etter sigende 100(?) separat styrbare dioder. Så når jeg skriver adaptive så tenker jeg på adaptive som i å styre lysbildet fleksibelt. Det som noen kaller matrix.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Sitat fra: daktari på mandag 05. juli 2021, klokken 13:53
Stadig blandede rapporter på TMC. En fyr ønsket profiler på blinklysene for enklere gjenkjenning.
Sikkert ikke dumt med noe taktilt. Men nederste knappen er venstre blinklys og den øverste er høyre. Likt som hendelen - ned for venstre, opp for høyre. (Når hendelen er plassert på venstre side av rattet.)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Contango

God beskrivelse av utfordringene med yoke. Jeg kjenner meg igjen som en av de med alt for langt muskelminne fra rundt ratt og er av de som virkelig ikke vil ha yoken og knappene.
https://youtu.be/DyKQ7qtTJag
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorEl

En veldig god yt-video :+1:
Enig med Mr Brownlee at knapper hadde vært fint.
Tror dette med "muskel-memmory" kan bli vanskeligere jo eldre man er. Men på den annen side er man innstilt på å lære, når man har brukt så mye penger. Personlig hadde jeg kost meg med en ny måte å kjøre på, og at det hadde blitt spennende igjen med hverdagskjøring ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Contango

Det er feil logikk synes jeg. Man bruker ikke så mye penger på noe det ikke er noe oppside i å lære. Jeg forstår ikke hva fordelene for meg med dette rattet er, og ingen klarer å forklare meg det heller («bedre sikt til instrument panelet»?). Vi har flere biler jeg skal sjonglere muskelminnet rundt i. Det er ikke attraktivt. Jeg er helt sikker på at kontroversene rundt dette rattet bare har begynt. Det vil bli skader og ulykker som vil henføres til rattets utforming og funksjon - med tilhørende legale diskusjoner. Jeg tror heller ikke det vil bli kopiert av andre gitt mangelen på fordeler og vil dø en stille død som en rekke av andre mindre vellykkede eksperimenter i bilverdenen. Disse bilene kan bli litt vanskelige i bruktmarkedet om jeg får rett (inntil de blir så sjeldne at de blir verdifulle). Foreløpig er vår eksisterende S i stigende trend på Finn, og det tror jeg vil fortsette.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorEl

Logikk:  ;)
Plaid er verdens mest spennende bil.
Yoken er en ny måte å kjøre på.
Plaid koster mer enn de fleste biler.
Plaid gir mest fart og spenning for pengene.

Tar man seg råd til en Plaid, så blir det spennende ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

I går satte MrMusk ned foten for et ratt på SogX. Ha-ha, syns det er kult når man virkelig står for noe.
Kanskje ikke så merkelig at man ikke bryr seg om hva de fleste sier, når de fleste ikke lenger kjøper SogX, men 3ogY?
https://electrek.co/2021/07/23/elon-musk-confirms-tesla-not-offer-regular-steering-wheel-model-s-x/

Edit; "Musk was acknowledging the critiques of YouTube tech reviewer Marques Brownlee, who noted that his Model S' yoke was prone to accidental capacitive button presses."
https://www.teslarati.com/tesla-model-s-no-steering-wheel-option-elon-musk/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Nei, ingen grunn til å ta det kundene sier på alvor...de som kjøper disse bilene vil nok i stor grad gjøre det på tross av rattet, og når man har svidd av slike beløp på en bil er det neppe uten entusiasme. Så man må vel forvente fantastiske tilbakemeldinger på hvor bra det fungerer uansett.

Jeg er egentlig mest spent på hvordan touch-knapper for essensielle funksjoner kommer til å funke når man står der i vinterhelvetet og har spadd som en galning for å få løs doningen, og kommer inn i bilen, tar av seg de stivfrosne hanskene og finner frem kalde og våte fingre for å rugge bilen frem og tilbake for å få den løs. Eller skru på blinklyset. Den som lever får se. Musk er ihvertfall sta, det skal han ha. Men jeg er ikke imponert i disse tider.

smetho

Jeg skjønner ikke at folk (på denne siden av dammen i det minste) ikke er mer bekymret rundt små taktile knapper for blinklys, eller at det styres fra rattet i det hele tatt. Her til lands har vi ørten tusen rundkjøringer i forskjellige størrelser, samt et regelverk som sier man i det minste absolutt BØR blinke inn/ut. Jeg ser ikke hvordan man konsekvent kan klare å treffe en liten knapp (og riktig knapp) når man først svinger høyre, så hardere venstre, før man avslutter med en ny høyre der man gjerne krysser et annet felt uten å ta øynene av veien og ned på "rattet" i håp om å lokalisere riktig knapp (som på et tidspunkt kan være opp-ned i forhold til normal rattstilling). Et vanlig ratt, men med knapper til blinklys vil ikke være særlig bedre.

Jeg har ikke generelt vanskeligheter med koordinasjon eller å lære nye ting, men dette går langt forbi vanesak og vil i beste fall være sinnsykt frustrerende, i verste fall direkte farlig. For S og X LR så er dette i hovedsak familiebiler. Hvorfor gjøre noe så enkelt så vanskelig? Jeg liker Tesla og har bestilling inne på nye X LR, og ønsker virkelig å overbevise meg selv om at dette ikke blir et problem, men slik det er nå må jeg avvente. Jeg tror Elon bæsjer på leggen når han sier det ikke kommer alternativ for ratt. Håpet er at denne vil endre seg når det Europeiske markedet står for tur, men det spørs.

I forhold til selve yoken: den er jo bistøgg! Nå heller jeg knallhardt mot ratt selv, men kan se noen synes en yoke er "kult". Men akkurat formen og utseende på denne er jo virkelig ikke det! I tillegg til å være mindre bra på alt som har med styring å gjøre. Selv om jeg personlig kunne "godtatt" det så er det en hard sell for kona. Vanskelig å argumentere egentlig, hun har som oftest rett, og så absolutt i dette tilfellet!


Muffinman

Skummelt å starte diskusjon om smak og behag, men jeg er veldig enig i alt du skriver. Inkludert utseendet  :)

overskyet

Jeg tar tilbake alt jeg har sagt før om Yoke, at man "ikke skal være gammeldags", "embrace the future" osv. Alt jeg klarer å se og finne om Yoke på nettet er at det rett og slett suger.

Marcus Brownlee som jeg alltid har oppfattet som ganske edruelig beskriver det greit her. For meg virker det rett og slett som at yoke suger. Det har ingen fordeler, bare ulemper.

https://www.youtube.com/watch?v=DyKQ7qtTJag&t=659s

JorEl

Rundt ratt hadde vel virket.. ;)

Men legg merke til konklusjonen. MR Brownlee vil faktisk ha med Yoken videre, he he. Men med litt mer brukervennlige knapper.
https://youtu.be/DyKQ7qtTJag?t=1171

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vaduz

De største YTerne er jo bare betalt markedsføring folk ser på frivillig. Tror du det blir flere intervju med EM eller velvilje fra tesla om han slakter yoke eller plaid? MB promoterer produkter for penger, og tjener i tillegg på at folk ser på det. Har nesten ingen verdi for en forbruker hva han synes.

Ekte journalister som også reporteren om det som er negativt/kritisk blir til og med blokket på Twitter av EM/tesla, slik Fred Lambert fra Electrek nettopp ble. Det at MB i det hele tatt sier noe som helst ikke utelukkende positivt om yoke sier mye.

JorEl

Jeg likte yt-videoen til M.Brownlee.  Konklusjonen er kanskje litt farget av at han vil være venn med Tesla, men det er jo spekulasjon.  :)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA