Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla

Startet av kodax, fredag 29. januar 2021, klokken 11:31

« forrige - neste »

geear

At det er en bra ting med Tesla er jeg uenig i, hvorfor skal man kjøre med fjernlys når det er gatelys? Jeg må slå av lysautomatikken helt i det daglige, ellers kjører bilen rundt med fjernlys på gullt opplyste gater rundt her, og til og med på firefelts vei med midtdeler, og blender ikke ned for møtende biler fordi lysene deres er skjult bak midtdeleren, ser ut som fullstendig noldus.

Hastigheten på lysautomatikken opplever jeg noe bedre i Teslaen enn i X5 vi hadde før, den var enda tregere, i tillegg syns jeg Teslaen at det går litt lenger mellom hver gang Teslaen blender ned for refleksjon av eget lys i skilter, men det hender altfor ofte, og det er virkelig ikke bra. Kan være helt mørke veier i skauen, så kommer det et "brå sving" skilt, som den blender ned for, og da oppleves det som en evighet før det er tilbake.

cra

Sitat fra: geear på onsdag 30. juni 2021, klokken 15:28
At det er en bra ting med Tesla er jeg uenig i, hvorfor skal man kjøre med fjernlys når det er gatelys?

Jeg spør heller hvorfor skal man ikke det?? Gatelysene lyser nedover, billysene lyser bortover. Fjernlys vil lyse opp personer og andre hindringer langs vegen mye bedre enn gatelysene, ikke minst dersom personen er ansvarlig nok til å bruke refleks når det er mørkt. Greit; man har et "special case" når det er motorvei der folk ikke har lov å ferdes (jeg har sett folk slike steder likevel), men de fleste veier - både med og uten gatelys - er nå ikke motorveier.

Hvorvidt der er gatelys eller ikke har ingen relevans for om man skal blende ned for møtende trafikk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

daktari

For meg som er gammal nok til at mørkesyn er dårlig og ingen i byen her bruker refleks, så er det fordel med fjernlys i byen også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: cra på fredag 02. juli 2021, klokken 09:50
Sitat fra: geear på onsdag 30. juni 2021, klokken 15:28
At det er en bra ting med Tesla er jeg uenig i, hvorfor skal man kjøre med fjernlys når det er gatelys?

Jeg spør heller hvorfor skal man ikke det?? Gatelysene lyser nedover, billysene lyser bortover. Fjernlys vil lyse opp personer og andre hindringer langs vegen mye bedre enn gatelysene, ikke minst dersom personen er ansvarlig nok til å bruke refleks når det er mørkt. Greit; man har et "special case" når det er motorvei der folk ikke har lov å ferdes (jeg har sett folk slike steder likevel), men de fleste veier - både med og uten gatelys - er nå ikke motorveier.

Hvorvidt der er gatelys eller ikke har ingen relevans for om man skal blende ned for møtende trafikk.
Jo, fordi i bynære strøk, så er det fortau og sykkelstier, sykkelfelt også, og det ferdes folk der, og er ikke noe kult å kjøre rundt å blende de. Og på firefelts vei er det helt noldus om noen kommer med fullt lys bakfra, i laaaang tid fremt io bilen endelig syns den er nær nok til å blende ned.

Refleks får du utslag på med nærlys også.

Rosstopher

Hvis man har kjørt andre steder enn de mest befolka delene av Østlandet så vet man at det ikke er noe likhetstegn mellom gatelys og tettbygd strøk. Her som jeg har feriehus er det 5,5 km mellom to gatelys, så 300 meter til neste, og så 2 km til neste etter det. Å kjøre i 80 på en mørk vestlandsvei og ikke få lov å ha sikt fremover fordi det står noen spredte lys langs veien høres ut som en merkelig regel.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Men herregud da, rull inn, det er jo ikke det som er poenget. Her har vi selvkjørende biler som ikke trenger verken lys eller girspaker, og har verdens mest avanserte regn og lyssensor, som om det ikke hadde vært mulig å få den til å skjønne forskjellen på tre gatelys på fem kilometer, og gater/gatelys i norges største byer. Uansett OT, så avsluttet her for min del.

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 02. juli 2021, klokken 21:39
Men herregud da, rull inn, det er jo ikke det som er poenget.
Det var vel du som startet det. Det er ihvertfall mange steder med gatelys hvor lysautomatikk på bmw, jaguar, Mercedes m.fl ikke bruker fjernlys hvor jeg savner det og hvor Tesla bruker det. Helt klart en fordel for min del.

Gidder Tesla implementere adaptive lys så blir lysene blant de beste.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MuskElBil

Sitat fra: turfsurf på søndag 04. juli 2021, klokken 13:19
Gidder Tesla implementere adaptive lys så blir lysene blant de beste.

Lov å håpe.
Klippet fra usa owners manual:

Adaptive Front Lighting System
(AFS)
If equipped, the Adaptive Front Lighting
System (AFS) automatically adjusts the beam
of the headlights to improve your driving
view. Electric sensors measure driving speed,
steering angle and yaw (the rotation of the
car around the vertical axis) to determine the
optimum position of the headlights based on
current driving conditions. For example, to
improve visibility while driving on winding
roads at night, the AFS casts the beam in the
direction of the curve. When low beam
headlights are turned on and when driving at
lower speeds, AFS improves lateral
illumination to increase the visibility of
pedestrians and curbs, and to improve
visibility when turning at a dark intersection,
into a driveway, or when making a u-turn.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

eisa01

Mener jeg lærte på kjøretimer for 16 år siden at man skulle bruke fjernlys også i vanlige 30-soner tettsted-gater for å se bedre

geear

Sitat fra: eisa01 på søndag 04. juli 2021, klokken 16:50
Mener jeg lærte på kjøretimer for 16 år siden at man skulle bruke fjernlys også i vanlige 30-soner tettsted-gater for å se bedre
Sa jeg ikke skulle svare, men når du drar regelverkskortet så vil jeg påpeke at du også lærte at du ikke skal blende andre trafikanter, inkludert myke trafikanter på gang/sykkelstier. På ene firefelten her er møtende kjøretøys lykter skjult av midtdeler/autovern, og Teslaen blender derfor ikke ned der heller, noe som gjør at den blender lastebiler og busser osv.

Igjen så er poenget for min del at automatikken i Tesla har mye å gå på før det er praktisk forsvarlig å fjerne spakene..

sjokomelk

Sitat fra: MuskElBil på søndag 04. juli 2021, klokken 16:16
Sitat fra: turfsurf på søndag 04. juli 2021, klokken 13:19
Gidder Tesla implementere adaptive lys så blir lysene blant de beste.

Lov å håpe.
Klippet fra usa owners manual:

Adaptive Front Lighting System
(AFS)
If equipped, the Adaptive Front Lighting System (AFS) automatically adjusts the beam
of the headlights to improve your driving view.
Dette er bare de tre ekstra diodene i hver frontlykt. De lyser opp grøfta på venstre og høyre side av bilen alt etter rattuslag. Kom med facelift-lyktene.
Det er A1, A2 og A3 på dette bildet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Vaduz

Automatisk fjernlys funker nesten like dårlig som automatisk regnsensor. Lysene skrues på alt for sent etter motgående trafikk har passert, og skrur av fjernlys hver gang man møter skilt som gir refleks. Nesten ubrukelig. Når man sliter så mye med de enkle tingene blir det vanskelig å se for seg at de skal klare å kjøre rundt de nærmeste 10-15 årene!

SurSnasen

Sitat fra: eisa01 på søndag 04. juli 2021, klokken 16:50
Mener jeg lærte på kjøretimer for 16 år siden at man skulle bruke fjernlys også i vanlige 30-soner tettsted-gater for å se bedre

Samme sa også min kjørelærer. Men samtidig påpekte han også at han sterkt frarådet meg å bosette meg i et hus rett ved en slik vei. Ikke særlig hyggelig/behagelig å ha flombelyst stue, kjøkken og soverom mange ganger hver kveld/natt.

cra

Sitat fra: eisa01 på søndag 04. juli 2021, klokken 16:50
Mener jeg lærte på kjøretimer for 16 år siden at man skulle bruke fjernlys også i vanlige 30-soner tettsted-gater for å se bedre

Det gjorde du nok; jeg lærte det same for 30 år siden. Nok lys til å være sikker på at man ser alle de myke trafikantene skal trumfe ubehaget fotgjengeren måtte ha.  Men selvsagt blender jeg ned når jeg føler meg sikker på at jeg har sett alle. Unntaket er mørkkledde refleksløse fotgjengere en mørk kveld (også kjent som organdonorer); det trengs fjernlys for å se dem.

For de som tror fjernlys er unødvendig:
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/klarer-du-a-fa-oye-pa-personen-i-veikanten?publisherId=17846751&releaseId=17873173 Legg merke til at det er gatelys på strekningen.

Edit for å ikke bare være OT, selv om det er langt nok ute: Så derfor vil jeg fortsatt ha spaker og skikkelig ratt slik at muskelminnet er med og holder reaksjonstiden nede når det trengs. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Mange ville ha fysiske knapper også når Tesla lanserte skjermen i 2012. Mange er selvsagt fortsatt "der", men mange (meg inkludert) er godt fornøyd med hvordan Tesla har løst dette både intuitivt og lett.

Jeg dømmer ikke yoke før jeg har fått prøvd personlig. Tror ikke jeg ville bestilt uprøvd, dog.

Når det gjelder automatikk på lys (og regn), har jeg til gode å prøve noen som fungerer 100% fra alle produsenter. BMW, VW etc de får det ikke til de heller.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA