Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla

Startet av kodax, fredag 29. januar 2021, klokken 11:31

« forrige - neste »

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rosstopher

Å trykke på knapper mens man vrir på rattet er nok vanskelig, men jeg skrur stadig på f.eks. volumet mens jeg holder rattet opp-ned midt i en sving. Det funker helt fint, og tilsvarende burde det også funke fint å blinke seg ut av rundkjøringer da du normalt holder rattet i samme posisjon enn stund gjennom rundkjøringen. Med mindre du kjører f.eks. på Jessheim eller Bjorli, hvor de har ovalkjøringer.  >:(
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Muffinman

Sjefen sjøl synes det er alle tiders, så da blir det nok slik.

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 17. juni 2021, klokken 16:11
Er det en dårlig vane å blinke før man legger om fra venstresving til høyresving ut av en rundkjøring? Å blinke etter man har rettet opp eller begynt å svinge høyre er for sent. Man skal indikere hva man skal gjøre før man gjør det. Noe annet blir like dumt som de som bremser før de blinker...
Nå var det å blinke når man har begynt å svinge til høyre jeg tenkte på da. Klart, med de alt for små rundkjøringene det opereres med innimellom så vil det være en utfordring. Uansett, jeg liker hendler bedre både for blinklys, CC og det meste.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck


JorEl

Først og fremst, kan vi vel være sikre på at føreren liker Tesla, eller hadde han ikke kjøpt en Plaid til over en Mill. Så kan man beskylde ham for å være "søndagskjører".
Tesla tvinger oss ut av "boblen" nok en gang, men nå er det deres egne kunder :) :)
Tror ingen kan si hvor mye man lærer første måneden, så svaret må vi vente på..Men det er klart Tesla legger seg til for litt hugging...
Ellers så ser det jo veldig gøy ut, i en ellers fantastisk bil.
Edit; skriveleif(er)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

MotorTrend er misfornøyd etter 1 full uke. Og gruer seg til å rygge henger med Cybertruck med Yoke. Det tror jeg på.
Ser ut som at giring ved "jokking" er lett irriterende også.
https://www.motortrend.com/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Muffinman

De var virkelig ikke fornøyd, og beskriver hva som er problemene med dette designet på en tydelig måte.

Blir nok ikke noen ny Model S på meg uten fullt ratt og stalks for minimum "gir" og blink ser det ut som.

cra

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. juni 2021, klokken 23:11
Blir nok ikke noen ny Model S på meg uten fullt ratt og stalks for minimum "gir" og blink ser det ut som.

Skikkelig ratt og spake for blinklys og nær-/fjernlys er et must for min del også ja. (Auto-fjernlys er ikke i nærheten av brukbart enda; tre sekunder somling etter møtende bil er altfor lenge ute på landet der jeg bor.

Alternativ girvelger trur jeg at jeg skulle klare å leve med; er vant med "girknotten" til Leaf og flappen fra Think Classic. Men den er veldig snerten å ha der Tesla har den da. Da ønsker jeg meg heller spaken for CC slik jeg er vant med.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

THE

Sitat fra: cra på onsdag 30. juni 2021, klokken 07:52
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. juni 2021, klokken 23:11
Blir nok ikke noen ny Model S på meg uten fullt ratt og stalks for minimum "gir" og blink ser det ut som.

Skikkelig ratt og spake for blinklys og nær-/fjernlys er et must for min del også ja. (Auto-fjernlys er ikke i nærheten av brukbart enda; tre sekunder somling etter møtende bil er altfor lenge ute på landet der jeg bor.

Alternativ girvelger trur jeg at jeg skulle klare å leve med; er vant med "girknotten" til Leaf og flappen fra Think Classic. Men den er veldig snerten å ha der Tesla har den da. Da ønsker jeg meg heller spaken for CC slik jeg er vant med.

Spak for gir, lys (både blinklys og langlys) og vindusvisker er absolutt nødvendig for at jeg skal vurdere ny Tesla. Etter 4 år med TMX så er langlysautomatikken fremdeles totalt komplett ubrukelig. Regnsensoren fungerer litt så som så, men aldri i nærheten av 100% så manuell viskerfunksjon eller utstrakt bruk av enkelsveip er nødvendig, og det er enklest med spak. Mye annen automatikk i Tesla fungerer heller ikke optimalt, f.eks. hastighet og nødbrems på autopilot, så jeg har ikke tro på at automatisk giring vil fungere i mer enn max 50% av tilfellene, og da MÅ jeg ha spak, helst på rattet slik som på tidligere S og X.

Yoke kunne jeg nok kanskje levd med, men ikke uten fysiske kontrollere for de viktigste funksjonene under kjøring. Som nevnt er nok kanskje den største fordelen med Yoke at jeg kan se indikatoren for aktivert langlys (som jeg alltid styrer manuelt med spaken) som nå er helt borte bak rattet. Den beste løsningen ville nok uansett være å plassere symbolene i IC slik at de ikke blir dekket av rattet, det bør være god nok plass i IC til at det er mulig uansett sittestilling og rattposisjon.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cra

Sitat fra: THE på onsdag 30. juni 2021, klokken 09:28
Den beste løsningen ville nok uansett være å plassere symbolene i IC slik at de ikke blir dekket av rattet, det bør være god nok plass i IC til at det er mulig uansett sittestilling og rattposisjon.

Ja, den indikatoren var jo bedre plassert før. Heldigvis kan man kjenne på spaken hva som er status. At alt skal være automatisert har jeg egentlig mista trua på. Ikke så mye fordi det ikke går an å få til (men tar jo laaaaang tid), men fordi mye av det ikke passer mitt bruksmønster. Ta den magiske oppvarminga, f.eks. Sikkert topp for de som har fast rutine for når de drar på jobb, men for mitt bruk (ulike tider, ikke faste dager, men jeg vet alltid kvelden i forveien når avreise er) er det ingenting som slår det å kunne legge inn start av oppvarming/defrost fra mobilen kvelden før.

Blir spennende å se hva som utvikles, men et skikkelig ratt må jeg ha.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Rart hvor forskjellige opplevelsene er, jeg syns viskerautomatikken er MYE dårligere enn lysautomatikken. Lysautomatikken er omtrent som på andre biler, mens viskerautomatikken bare er tragedie. Sitter som regel og gir manuelt trykk på spaken riiiimelig hyppig.

Retningsvelgeren kommer til å plage meg, syns for eksempel at autoparkering er helt tragisk tregt, så gidder aldri bruke det.  ::)

cra

Sitat fra: geear på onsdag 30. juni 2021, klokken 12:48
Rart hvor forskjellige opplevelsene er, jeg syns viskerautomatikken er MYE dårligere enn lysautomatikken. Lysautomatikken er omtrent som på andre biler, mens viskerautomatikken bare er tragedie. Sitter som regel og gir manuelt trykk på spaken riiiimelig hyppig.

Deler forsåvidt inntrykket. Har ikke prøvd andre biler med lysautomatikk, men alt som ikke setter på fjernlys et par billengder før møtende bil er bak meg er for seint.  Viskerautomatikken hjelper litt, men er enig i at det (for) ofte må trykkes på knappen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: cra på onsdag 30. juni 2021, klokken 14:18
Deler forsåvidt inntrykket. Har ikke prøvd andre biler med lysautomatikk, men alt som ikke setter på fjernlys et par billengder før møtende bil er bak meg er for seint.  Viskerautomatikken hjelper litt, men er enig i at det (for) ofte må trykkes på knappen.
Ca alle med lysautomatikk (ikke adaptive/matrix) er for trege med slå de på. Det Tesla er gode på er at de slår på fjernlysene selv om det er litt gatelys, i motsetning til mange andre.

Regnsensoren er ok synes jeg, når det er lite regn må den hjelpes.

Men dette varierer vel og litt mellom bilene (S3XY)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA