Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla

Startet av kodax, fredag 29. januar 2021, klokken 11:31

« forrige - neste »

JorEl

Det som også er litt morsomt, er når folk blir sinte og kaller yoken et mediestunt...nå er vi på et perifert elbilforum kommet til side9 med spekulasjoner :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

No-name


Electric cars in Norway

#122
Gleder meg til å ta en tur med Yoke.

Og da vet vi hvilken 80 talls film inspirasjonen er hentet fra ... Kitt knight rider car. .

Se bilen på bildet..og det store bildet  googlet jeg...

Se kjøringen med Yoke....
https://youtu.be/ruy42dWvcqM

Her er saken:

https://electrek.co/2021/06/15/tesla-yoke-steering-wheel-awkward-first-drives/

Hyperstress

Lurer på hvordan det er å blinke seg ut av en rundkjøring når en har x antall grader rattutslag, og blinkerknappen er et vilkårlig sted og gjerne opp/ned :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

turfsurf

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 17. juni 2021, klokken 01:22
Lurer på hvordan det er å blinke seg ut av en rundkjøring når en har x antall grader rattutslag, og blinkerknappen er et vilkårlig sted og gjerne opp/ned :)
Har du i det hele tatt lagt merke til hvor lite rattutslag du har i en normal rundkjøring. Snakk om innbilt problem...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Så den videoen nå. Hjelpes så idiotisk klomsete dette så ut  :D

Thob

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. juni 2021, klokken 09:56
Så den videoen nå. Hjelpes så idiotisk klomsete dette så ut  :D

Enig. Ganske latterlig spør du meg, og ikke i nærheten av å være noe forbedring/forenkling.

JorEl

Tesla må vel finne på noe mer her, tror jeg, forventer jeg :)
Det skal bli kjekt å se når bilen skal til "Ringen" for å sette nye rekorder. Tror akkurat nå er bilen best fra 200-300kmt ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

cra

Sitat fra: Thob på torsdag 17. juni 2021, klokken 10:35
Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. juni 2021, klokken 09:56
Så den videoen nå. Hjelpes så idiotisk klomsete dette så ut  :D
Enig. Ganske latterlig spør du meg, og ikke i nærheten av å være noe forbedring/forenkling.

Ser like knotete ut som videoer fra India der de har sveisa en fastnøkken på staget.  :o Showstopper de-luxe for meg i alle fall. Mulig de som liker å leke F1 på lukket bane synes dette er praktisk.

Godt mulig yoke funker på langtur på motorvei, men hva med parkeringsplasser og trange gater? Ratt funker også glimrende på motorvei.

Jeg har tidligere klaget på at Tesla har flyttet bl.a. indikator for fjernlys til et sted på dashboardet (TMS) hvor rattet kan komme i veien, men jeg tror nok jeg tar den problemstillingen over dette "rattet" hvilken dag som helst.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. juni 2021, klokken 06:45
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 17. juni 2021, klokken 01:22
Lurer på hvordan det er å blinke seg ut av en rundkjøring når en har x antall grader rattutslag, og blinkerknappen er et vilkårlig sted og gjerne opp/ned :)
Har du i det hele tatt lagt merke til hvor lite rattutslag du har i en normal rundkjøring. Snakk om innbilt problem...
Tror dessverre at det kan bli et reellt irritasjonsmoment for noen, typisk når man skal blinke ut av en rundkjøring. Har du prøvd å justere lydnivå (mute) eller veksle sang fra rattet mens du driver og svinger? Jeg har iallfall trøbbel med å orientere meg rundt hvilken knapp jeg da trykker på for å ikke mikse opp/ned eller frem/tilbake, og om jeg er på riktig side av rattet.

Dessverre ser også "automatikken" for å bestemme hvilken retning man skal kjøre i akkurat så dårlig som jeg forventet. Blir nok kanonbra med snø og is foran p-sensorene. Alt må foregå via skjermen. Blir sikkert dødsbra når man skal prøve å komme seg løs også, og veksle raskt gir frem og tilbake i farta mens man gynger seg løs..  :laugh:

Klykken

Venter selv med å dømme noe nord og ned inntil jeg har prøvd farkosten med dette i.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vaduz

Det merkelige er jo at de ikke har variabel utveksling. Usikker på hva som blir verst, yoke rattet eller konturløse knapper på rattet for retningsviser. Ut fra parkeringsplasser, små gater og i rundkjøringer må man ofte blinke med stort rattutslag, det blir utrolig tungvint. Her må tesla finne på noe lurt, eller tilby vanlig oppsett. Husker i starten av fasen med formel 1 girhendler var det noen som satte de på rattet, tok ikke lang tid før noen merket at man sv og til girer også i svinger og satt dem på rattstammen!

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 17. juni 2021, klokken 12:38
Tror dessverre at det kan bli et reellt irritasjonsmoment for noen, typisk når man skal blinke ut av en rundkjøring. Har du prøvd å justere lydnivå (mute) eller veksle sang fra rattet mens du driver og svinger? Jeg har iallfall trøbbel med å orientere meg rundt hvilken knapp jeg da trykker på for å ikke mikse opp/ned eller frem/tilbake, og om jeg er på riktig side av rattet.
Pleier ikke justere lyden når jeg lukeparkerer, og heller ikke av og på med blinklys. Derimot hadde i3en CC på rattet, som jeg alltid koblet ut før rundkjøring, og koblet inn igjen på vei ut av rundkjøringen, uten at jeg hadde problemer med det.

Jeg ser argumentet med at det er vanskelig å trykke på knapper på rattet med stort rattutslag, poenget mitt er det at når du skal slå på blinklyset i en rundkjøring (enten før selve rundkjøringen eller ved siste utkjørsel før du skal ut) så har du ikke noe voldsomt rattutslag.

Generelt så skal blinklys aktiveres før man svinger, ikke mens. Kanskje det det som er problemet, dårlige vaner?

Sitat fra: geear på torsdag 17. juni 2021, klokken 12:38
Dessverre ser også "automatikken" for å bestemme hvilken retning man skal kjøre i akkurat så dårlig som jeg forventet. Blir nok kanonbra med snø og is foran p-sensorene. Alt må foregå via skjermen.
Akkurat dette er jeg og skeptisk til, men har vel ikke noe med rattet å gjøre....
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. juni 2021, klokken 13:47
Generelt så skal blinklys aktiveres før man svinger, ikke mens. Kanskje det det som er problemet, dårlige vaner?

Alle rundkjøringer jeg har vært borti er "pr def" en venstresving ;D og mange er nokså skarpe (avhengig av hvor man skal, naturligvis) med rikelig rattutslag undervis. Denne, f.eks. dersom man kommer fra Blindheimsbreivika (hvit veg) og skal østover (270o sving). Da skal blinklys aktiveres samtidig som man ratter max: https://www.google.com/maps/@62.4434455,6.3659674,17.89z
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. juni 2021, klokken 13:47
Sitat fra: geear på torsdag 17. juni 2021, klokken 12:38
Tror dessverre at det kan bli et reellt irritasjonsmoment for noen, typisk når man skal blinke ut av en rundkjøring. Har du prøvd å justere lydnivå (mute) eller veksle sang fra rattet mens du driver og svinger? Jeg har iallfall trøbbel med å orientere meg rundt hvilken knapp jeg da trykker på for å ikke mikse opp/ned eller frem/tilbake, og om jeg er på riktig side av rattet.
Pleier ikke justere lyden når jeg lukeparkerer, og heller ikke av og på med blinklys. Derimot hadde i3en CC på rattet, som jeg alltid koblet ut før rundkjøring, og koblet inn igjen på vei ut av rundkjøringen, uten at jeg hadde problemer med det.

Jeg ser argumentet med at det er vanskelig å trykke på knapper på rattet med stort rattutslag, poenget mitt er det at når du skal slå på blinklyset i en rundkjøring (enten før selve rundkjøringen eller ved siste utkjørsel før du skal ut) så har du ikke noe voldsomt rattutslag.

Generelt så skal blinklys aktiveres før man svinger, ikke mens. Kanskje det det som er problemet, dårlige vaner?
Er det en dårlig vane å blinke før man legger om fra venstresving til høyresving ut av en rundkjøring? Å blinke etter man har rettet opp eller begynt å svinge høyre er for sent. Man skal indikere hva man skal gjøre før man gjør det. Noe annet blir like dumt som de som bremser før de blinker...

Justering av lyd under ratting var bare et eksempel på noe sammenlignbart. For min del gjør jeg det ofte, typisk noe jeg gjør hvis jeg parkerer, spesielt ved rygging med henger, for å ha med den ekstra sansen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA