Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla

Startet av kodax, fredag 29. januar 2021, klokken 11:31

« forrige - neste »

No-name

Og så stygt, da. Kunne ha lagt litt mer i å lage det litt finere, ihvertfall.

daktari

Audi og BMW har hatt et mekanisk system som endrer girutveksling på styringen. Det er noe finurlige greier, men ingen har vært laget slik at de reduserer lock-to-lock mer enn litt. Det var en sånn bil i familien, og det fungerte jo bra men føltes ikke like viktig som sterkere servo i lav fart.

Optimalt tall for yoke er jo fra 2,33  820 grader (det oppgitte tallet) til 0,75 altså 270 grader.

BMW brukte ZF sin active steering, og den endret +/-25 grader pr 100 grad rattutslag. Det finnes tekniske dokumenter jeg ikke får lastet opp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Sitat fra: daktari på tirsdag 15. juni 2021, klokken 18:01
Audi og BMW har hatt et mekanisk system som endrer girutveksling på styringen.

Ja, det har vel Plaid også? Variable ratio blir vel variabel utveksling på norsk? Men vi ser jo på video at den ikke er variabel nok, altså fortsatt veldig store rattutslag.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Magnus Hansen

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 15. juni 2021, klokken 17:30
Det fins jo bilder av ny Model S med rundt ratt, så mulig det blir valgfritt. Også mulig LR kommer med rundt ratt og Plaid med Yoke.

Hvis du går inn i konfiguratoren så vises S med Yoke uten at det går an å bytte ut med ratt. Men mulig det går an å snakke med Tesla

daktari

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 15. juni 2021, klokken 18:30
Sitat fra: daktari på tirsdag 15. juni 2021, klokken 18:01
Audi og BMW har hatt et mekanisk system som endrer girutveksling på styringen.

Ja, det har vel Plaid også? Variable ratio blir vel variabel utveksling på norsk? Men vi ser jo på video at den ikke er variabel nok, altså fortsatt veldig store rattutslag.
Det er en mulighet for det, men ser ikke sånn utfra videoene.
Hvis ZF sin snekke fikser 25 grader effekt pr 100 grad vil jo det bety fra ca 800 grader ned til ca 600 grader som er 1,7 rattomdreininger lock to lock. Altså ikke en full omdreining fra nøytral og helt over. Videoene viser mye ratting, og en sånn snekke vil funke fra dag 1 hvis den eksisterer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

alda

Helt förfärlig ratt som måste vara helt ubrukelig att använda i praksis. Varför ändra på något som har fungerat i över 100 år?
Är Teslas mål att vara "annorlunda", till vilket pris som helst?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

SurSnasen

Sitat fra: JorEl på tirsdag 15. juni 2021, klokken 00:02
Men jeg regner også med at man i Tesla har tenkt og vurdert endel, når de kommer med denne løsningen.

Slik som for eksempel da de fjernet den dedikerte regnsensoren?


SurSnasen

Sitat fra: alda på onsdag 16. juni 2021, klokken 08:16
Helt förfärlig ratt som måste vara helt ubrukelig att använda i praksis. Varför ändra på något som har fungerat i över 100 år?
Är Teslas mål att vara "annorlunda", till vilket pris som helst?

PR, PR og atter PR.
PR går nok dessverre foran funksjon. De vet at de får enorm publisitet når de annonserer nyhetene. De vet at kjøperne vil legge ut youtube-videoer, twitter-meldinger etc i hopetall for å vise funksjon og bruk.

Klykken

Synes det ser vanvittig bra ut jeg, og mangel av hendler o.l. ser ut til å være løst godt og intuitivt. Eneste jeg er skeptisk til er påkrevd rotasjoner (720 grader??) for fullt rattutslag. Slik kan det ikke være, og håper de løser det f.eks med variabelt utslag i forhold til hastighet som mange tyskere har.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

DagfinnN

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 16. juni 2021, klokken 08:42
Sitat fra: JorEl på tirsdag 15. juni 2021, klokken 00:02
Men jeg regner også med at man i Tesla har tenkt og vurdert endel, når de kommer med denne løsningen.

Slik som for eksempel da de fjernet den dedikerte regnsensoren?
En ting er at du konsekvent snakker ned Tesla av en eller annen grunn, men å påstå at utviklerne til det mest suksessfulle bilmerket de siste 20 årene ikke har "tenkt" nå de utviklet regnsensoren, er et utrolig lavnivå.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Sitat fra: Klykken på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:07
Synes det ser vanvittig bra ut jeg, og mangel av hendler o.l. ser ut til å være løst godt og intuitivt. Eneste jeg er skeptisk til er påkrevd rotasjoner (720 grader??) for fullt rattutslag. Slik kan det ikke være, og håper de løser det f.eks med variabelt utslag i forhold til hastighet som mange tyskere har.
Helt enig!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:12
Sitat fra: Klykken på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:07
Synes det ser vanvittig bra ut jeg, og mangel av hendler o.l. ser ut til å være løst godt og intuitivt. Eneste jeg er skeptisk til er påkrevd rotasjoner (720 grader??) for fullt rattutslag. Slik kan det ikke være, og håper de løser det f.eks med variabelt utslag i forhold til hastighet som mange tyskere har.
Helt enig!
Synes og det ser veldig bra ut. Veldig forfriskende å ikke ha toppen på rattet der.

Som en bonus hindrer det jo folk fra å bruke feil grep som 10 på 2 og 12...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SurSnasen

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:10
..påstå at utviklerne til det mest suksessfulle bilmerket de siste 20 årene ikke har "tenkt" nå de utviklet regnsensoren, er et utrolig lavnivå.

Påstod jeg det? De hadde garantert tenkt på det. Men om det var fullt ut gjennomtenkt, og ikke minst: uttestet? Tja. Tesla liker veldig godt å eksperimentere med nye tanker. Batterier. Casting. Produksjonsmetoder. Skjermbruk. Funksjoner. Ratt-type. Sensorer. Selvkjøring. Etc. Mye av det lykkes de med. Og andre ting ikke fullt så mye.

Det er svært mye bra Tesla gjør. Det er ikke uten grunn at jeg venter på en Model Y. De har en aura rundt produktene som få andre makter. De våger å utfordre folks opplevelse av biler.

Snakke ned? Tja. Jeg har nok vesentlig mer motvektsinnlegg enn hylleinnlegg, ja.

daktari

Sitat fra: Klykken på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:07
Synes det ser vanvittig bra ut jeg, og mangel av hendler o.l. ser ut til å være løst godt og intuitivt. Eneste jeg er skeptisk til er påkrevd rotasjoner (720 grader??) for fullt rattutslag. Slik kan det ikke være, og håper de løser det f.eks med variabelt utslag i forhold til hastighet som mange tyskere har.
840 grader, 2,33 omdr lås-til-lås
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Det er sikkert blitt sagt før, men rattet er nok kanskje egentlig designet for kun et hjelpemiddel når FSD ikke fungerer.
Med litt mer plass under IC, så vil det jo også være mindre i veien hvis det trekkes inn når FSD aktiveres.
Hvis det er dette som er hovedfokus, risikerer man nok kanskje at det ikke fokuseres på variabelt utslag da FSD som alltid er like rundt hjørnet  :laugh:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA