Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla

Startet av kodax, fredag 29. januar 2021, klokken 11:31

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: turfsurf på søndag 13. juni 2021, klokken 16:37
Sitat fra: Vaduz på søndag 13. juni 2021, klokken 15:56
Du kan alltid holde et ratt som en yoke, men ikke omvendt. Det gir deg følgelig ingenting utover nytt design.
Jo. Man får bedre sikt til IC, og det blir bedre plass ut og inn av bilen.
Bedre plass når man skal inn, skal man ikke undervurdere. Kommer jo an på personens størrelse, men nå har "de store" et godt alternativ om de vil.
Bedre sikt til IC, er jo uten tvil et gode.
I tillegg kan det jo hende at det faktisk gir en god følelse når man kjører superbilen. Tenk å surfe i en super-elbil, og når man vil, så bryter man lydmuren, mens man holder i en joke. Rockets initiated 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vaduz

Det finnes jo allerede egen modus for enklere innstigning. Det eneste man da står igjen med er mulig noe bedre sikt til IC (som ikke lenger finnes på halvparten av tesla sine biler) vs et langt dårligere ratt. Høres ikke ut som en god trade off. Er nok en gimmick dette, frem til level 4-5 selvkjøring.

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på søndag 13. juni 2021, klokken 17:22
Du kan stille rattet etter behov, bare ikke ha rattet så høyt at du ikke ser ut;)
Joda, men ofte blir det ett valg mellom å se hele IC eller ha rattet i riktig stilling for kjøreposisjon. Med yoke ratt er ikke det ett problem.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 13. juni 2021, klokken 19:59
Det kan man få på andre måter også. Peugeot plasserer rattet litt lavere og Ic litt høyere, samt en bredere men lavere skjermstørrelse på ic. Rattet er også noe flatere på toppen.

Et HUD kan også kompensere mye for IC. Det viktigste er navi-instruks, instrumenter og fart samt AP-symbol. Alt det Ap-fjaset de fyller IC med i dag er jo bare pynt. Data kan man ha på store skjermen.

Det hadde vært kult hvis de innoverte litt på HUD-fronten og droppet IC. Så valgte de yoke...
Tja, mindre IC er en mulighet. IC montert på rattet er smart, som på ID.4. Men jeg liker ett større IC. Liker ikke HUD i det hele tatt.

Ser heller ikke den store utfordringen med yoke, og designmessig er det en vinner. Men det hadde vært interessant med momentbasert styring. Er jo bare Software endring, kunne vært en opsjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bmw2002

Sitat fra: daktari på søndag 13. juni 2021, klokken 19:59
Det hadde vært kult hvis de innoverte litt på HUD-fronten og droppet IC. Så valgte de yoke...

Hadde ikke forventet det egentlig. Det de gjør nå "yoke" og droppe girhendel etc er ting som ikke koster dem en kalori å utvikle, kanskje de sparer penger på det også. Samtidig får de PR på det, "wow, så kult".  Samtidig som det i virkeligheten er helt ubrukelig.

JorEl

Er jo enig at det ser ikke brukervennlig å rotere yoken like mye som et ratt. Men jeg regner også med at man i Tesla har tenkt og vurdert endel, når de kommer med denne løsningen. Derfor forventer jeg at Tesla kommer med en løsning, og det må vel bli OTA. Blir det vellykket, så får man altså to alternativer og velge mellom. Viss jeg da ikke bommer, og man ikke har mulighet til å kjøpe vanlig ratt. Da ville det jo vært enda viktigere med en velfungerende yoke. Nekter å tro at noen kan være så dumme og sette sammen en gruppe som lager en elendig løsning. Da tror jeg heller på at det hele er et reklame-stunt.
Om dette er alvorlig ment, så fikser Tesla dette :)
Edit; ang utseendet så er den jo fet.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

cra

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. juni 2021, klokken 20:42
Men det hadde vært interessant med momentbasert styring. Er jo bare Software endring, kunne vært en opsjon.

Du tenker at hvor hardt man vrir styrer hvor mye utslag man har på sving? Det tror jeg vil være den desidert dårligste løsningen. Ved fysisk bevegelse kjenner man jo hvor man har flyttet hendene slik at man vet hvor mye utslag man har på rattet. Med bare moment får man ikke på langt nær samme taktile feedback.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

JorEl

Vet ikke om min løsning virker, men jeg har sett for meg at styringen blir koblet opp i mot fart. Kjører man sakte vil bilen svinge mye, når man svinger. Og i stor fart, så svinger bilen lite, ifht "yoke-utslag".
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: cra på tirsdag 15. juni 2021, klokken 13:03
Du tenker at hvor hardt man vrir styrer hvor mye utslag man har på sving? Det tror jeg vil være den desidert dårligste løsningen. Ved fysisk bevegelse kjenner man jo hvor man har flyttet hendene slik at man vet hvor mye utslag man har på rattet. Med bare moment får man ikke på langt nær samme taktile feedback.
Riktig. Noe feedback må man jo ha, men jeg vil tro det holder med noen mm.

Når F16 kom med fly by wire ble stikka implementert uten feedback, men de måtte legge inn litt bevegelse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Mulig det er jeg som har gått glipp av noe, men det er vel ikke steer by wire? Hvis styringen er mekanisk får man jo ikke endret ratio med SW.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 15. juni 2021, klokken 14:22
Mulig det er jeg som har gått glipp av noe, men det er vel ikke steer by wire? Hvis styringen er mekanisk får man jo ikke endret ratio med SW.
Du har nok rett i det. Kan jo håpe
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. juni 2021, klokken 20:42...
Ser heller ikke den store utfordringen med yoke, og designmessig er det en vinner. Men det hadde vært interessant med momentbasert styring. Er jo bare Software endring, kunne vært en opsjon.
Det kan jo hende at de ikke har fått godkjent "momentbasert styring" ennå, og at det derfor foreløpig fungerer likt som for runde ratt. Sånn det er nå så kommer man nok fort borti diverse knapper på rattet, i motsetning til et rundt ratt der hendene lettere treffer riktig på "hjulet". Jeg digger utseendet, hadde likt å kunne se IC bedre, og håper de endrer ratioen etterhvert, men inntil videre tror jeg Yoke er for spesielt interesserte.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Det ser jo helt håpløst ut på videoene. Og det er ikke opsjon på å velge en ordentlig ratt..?

Rosstopher

Det fins jo bilder av ny Model S med rundt ratt, så mulig det blir valgfritt. Også mulig LR kommer med rundt ratt og Plaid med Yoke.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA