Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla

Startet av kodax, fredag 29. januar 2021, klokken 11:31

« forrige - neste »

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Barman

Sitat fra: kodax på fredag 11. juni 2021, klokken 18:26
Jeg sier det igjen; jeg tror ikke det tar lang tid til mange syns runde ratt føles temmelig gammeldags.
https://twitter.com/i/status/1403225159750852612
https://twitter.com/i/status/1403226784074813442

Sikkert riktig det, er jo faktisk ganske mange som sitter stivt rett opp og ned i setet og tviholder rattet på ni og tre. Selv er jeg en harrytass som liker å holde rattet på f.eks. kl 12, så jeg sier nok nei takk.

Stalklessbetjeningen virker dog ganske bra. Spesielt synes jeg vindusviskerbetjeningen virker til å være en oppgradering
Giringen på skjermen ser ut til å være nesten like enkel som dagens "pinnegir" , og det er jo ikke så verst ettersom Teslas nåværende system er det beste systemet jeg noensinne har prøvd.

Klykken

Gøy helt til mcu kneler og bilen plutselig er ubrukelig. Kan være både software- og hardware-relatert.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Contango

Er ikke solgt på noen av de innovasjonene selv. Foreløpig ser det ut for meg som om blikket må flyttes for alle knapp/gir funksjonene. I dag gjør jeg de mens blikket er ut av bilen. Foreløpig har jeg bare skjønt at yoke er annerledes, men jeg forstår ikke hva fordelene er. Så på en av videoene i går. Det er like mange omdreininger som før og derved masse håndmanøvre. Hva er poenget egentlig?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

kodax

Sitat fra: Klykken på lørdag 12. juni 2021, klokken 00:03
Gøy helt til mcu kneler og bilen plutselig er ubrukelig. Kan være både software- og hardware-relatert.
Den automatiske giringen vil vel fortsatt fungere selv om MCU ikke fungerer?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: Contango på lørdag 12. juni 2021, klokken 08:32
Er ikke solgt på noen av de innovasjonene selv. Foreløpig ser det ut for meg som om blikket må flyttes for alle knapp/gir funksjonene. I dag gjør jeg de mens blikket er ut av bilen. Foreløpig har jeg bare skjønt at yoke er annerledes, men jeg forstår ikke hva fordelene er. Så på en av videoene i går. Det er like mange omdreininger som før og derved masse håndmanøvre. Hva er poenget egentlig?
Ang knappene, så er vel det kanskje en vanesak akkurat som med andre biler?
Men må man alltid dreie like mye som ellers? Ingen steer-by-wire avhengig av fart?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Contango

Mht giringen og død mcu så forstår jeg det slik at det er noen knapper på konsollen man også kan bruke, men her lener jeg meg til en dårlig formulert artikkel et sted så avventer ordentlig testing.
Knappene på rattet blir sikkert vanesak så lenge de ikke har flere funksjoner som velges fra samme knapp eller på mcu etter at knappen er trykket inn. Igjen avventer jeg bedre testing men erfaringen med ergonomien på M3 er ikke god (spesielt vindusviskerne).
Yoken har fra videoen jeg så akkurat samme funksjonalitet som et ratt. Ingen progressiv styring (yoken ble i alle fall snurret flere ganger rundt). Igjen, ingen logikk i ergonomi. I et fly er yoken et resultat av behovet for en hensiktsmessig måte å styre to av tre akser på pluss knappefunksjonalitet uten å måtte bruke blikket. Yoken beveger seg max ca 90 grader til hver side. Å snurre en yoke rundt og rundt i en bil virker helt bortreist på meg.

Edit: jeg er veldig kritisk til ergonomien i Teslaene generelt. Skrifttypene er alt for små for  oss som snart er i graven. Vi ser simpelthen ikke deler av informasjonen på MCU'en fordi bokstavene er små og kontrastene for duse (særlig M3). I tillegg har de valgt å styre for mange funksjoner fra skjermen - som krever blikkendring. Kravet til presisjon er høyt og jeg bommer for ofte. På ruglete vei er det helt håpløst. På toppen av det hele er det på bunnen av skjermen man styrer det meste. Særlig på MSen flyttes blikket langt ned i bilen. Det er virkelig ufattelig dårlig gjennomtenkt og styrt av andre behov enn førerens. Jeg har ingen tro på at nye S/X er bedre.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Yoke i praksis, ser ikke optimalt ut. https://osultan.smugmug.com/Cars/Refresh-Model-S/n-jF42tn/i-MqTr9SD/A

Jeg har mer sansen for Peugeot sin tilnærming,  et veldig lite men ovalt ratt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Tesla fortjener skryt for å ha funnet opp hjulet igjen :) Syntes han karen med Yoken kjørte fint, og klarte seg fint. Tror og håper Tesla legger inn forskjellig vekting ifht fart. Viss ikke ser jeg heller ikke den "store" fordelen, med dette kule rattet.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

Såvidt jeg forstår variabel utveksling men mye ratting dessverre, ifølge manualen som de lenket til på TMC.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Funksjonalitet vinner over design over tid. De skyver for mange som meg fra seg ved å introdusere ny funksjonalitet som oppleves som en forringelse. Inntil noen kan forklare meg hvorfor yoke og gjettometer på revers er bedre for meg enn tradisjonelle løsninger så er jeg uinteressert i å få det tredd ned over hodet. Jeg avventer ordentlig testing før jeg konkluderer, men for meg har selskapet alt for mange eksisterende innovasjoner de burde konsentrere seg om å forbedre istedenfor å komme med stadig nye og irrelevante (funksjonell AP, et fungerende og stabilt serviceapparat, produktkvalitet vs yoke, gaming i bilen, revers gjettometer).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Vaduz

Problemet som mange sier her, er at en yoke mister funksjonalitet i forhold til et ratt. Du kan alltid holde et ratt som en yoke, men ikke omvendt. Det gir deg følgelig ingenting utover nytt design. Tviler på at det blir hen hit, selv med progressiv styring og alt som følger med.

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på søndag 13. juni 2021, klokken 15:56
Du kan alltid holde et ratt som en yoke, men ikke omvendt. Det gir deg følgelig ingenting utover nytt design.
Jo. Man får bedre sikt til IC, og det blir bedre plass ut og inn av bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Du kan stille rattet etter behov, bare ikke ha rattet så høyt at du ikke ser ut;)

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 13. juni 2021, klokken 16:37
Sitat fra: Vaduz på søndag 13. juni 2021, klokken 15:56
Du kan alltid holde et ratt som en yoke, men ikke omvendt. Det gir deg følgelig ingenting utover nytt design.
Jo. Man får bedre sikt til IC, og det blir bedre plass ut og inn av bilen.
Det kan man få på andre måter også. Peugeot plasserer rattet litt lavere og Ic litt høyere, samt en bredere men lavere skjermstørrelse på ic. Rattet er også noe flatere på toppen.

Et HUD kan også kompensere mye for IC. Det viktigste er navi-instruks, instrumenter og fart samt AP-symbol. Alt det Ap-fjaset de fyller IC med i dag er jo bare pynt. Data kan man ha på store skjermen.

Det hadde vært kult hvis de innoverte litt på HUD-fronten og droppet IC. Så valgte de yoke...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA