Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla

Startet av kodax, fredag 29. januar 2021, klokken 11:31

« forrige - neste »

Motorwatt

Begynner å lure på om det er gjort for å holde produksjonen nede til fordel for andre modeller. Det finnes ikke nok entusiaster til en stor produksjon, og de tør garantert ikke innføre idiotiet på 3/Y selvom kostnadene må være minimale.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cra

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:17
Men hva er egentlig fordelene med yoke, bortsett fra enormt med PR for Tesla?

Man ser dashboardet bedre, det er klart. Og det er nok topp for de som vil ha noe som skiller seg ut (ikke noe galt i det).

Utover det ser jeg på det hele som omtrent like nyttig som å gå over til sykler med omvendt styre. Fullt mulig å få det til for den som vil, men det har ingen merverdi. https://www.youtube.com/watch?v=wGDhDXOHK-o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

SurSnasen

Sitat fra: cra på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 12:02

Man ser dashboardet bedre, det er klart. Og det er nok topp for de som vil ha noe som skiller seg ut (ikke noe galt i det).

Men hvorfor skal man se dashbordet bedre? Og gjør man egentlig det? Hvorfor ikke implementere HUD i stedet, slik som alle andre?

Yoke er et steg tilbake i evolusjonen slik jeg ser det. Om hensikten er at bilen skal ha sin primærbruk på bane, hvor rattutslagene er små, kan jeg se at yoke kan være nyttig. Men for all annen bruk blir det et tilbakesteg. Du er avhengig av å holde hendene på samme sted på rattet hele tida. Du kan ikke variere (=ergonomisk bedre) hendenes posisjon. Parkering blir også en langt mer kompleks operasjon. Manøvere på småveier, boligfelt, parkeringshus etc blir verre.

Muffinman

Jeg har ihvertfall ikke behov for å se dashbordet bedre siden jeg ser alt allerede :)

kodax

Hva hvis dere forestiller dere at dere bare har hatt Yoke med touch-knapper hele livet. Deretter kommer noen med en bil med et stort rundt ratt og hendler på siden. Ikke kan man kjenne på rattet hvor mye man svinger, når man skal blinke og spyle så må man flytte hendene bak rattet, flere deler som kan gå i stykker, ser stygt ut med ekstra hendler og stort rundt ratt som stjeler sikten til IC. Er dere sikre på at dere da tenkt at det nye store med pinner stikkende ut var bedre?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Det har sikkert gjennom tidene vært hundrevis av oppfinnelser relatert til biler som det aldri ble noe av. Yoke kommer til å føye seg inn i denne rekken. Stort spørsmål: Hvorfor ble det ikke valgfritt?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cra

Sitat fra: kodax på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:42
Ikke kan man kjenne på rattet hvor mye man svinger,

?? Ser ikke at fasongen på rattet påvirker akkurat det. På landeveiskjøring blir det ganske likt, den er jeg med på, men når det er mye rattutslag er det utvilsomt en fordel at man uansett vet hvor man finner rattet siden det er rundt. Det er bare de som er tidlig i kjøreopplæringen som stegvis fører rattet tilbake til utgangspunktet i stedet for å la det slure kontrollert i hendene etter å f.eks. ha rygget inn på en 90o parkeringsplass.

Sitat fra: kodax på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:42
når man skal blinke og spyle så må man flytte hendene bak rattet

Er det noen som ikke klarer dette ved å (bokstavelig talt) bare vifte litt med en finger? Jeg har i alle fall ingen problemer med å klare det. Tror ikke det er mange som trenger (tenker på) å gjøre justeringer på hvilke lys som blinker hvis man er i en sing med så mye rattutslag at armene går i kryss, og da trur jeg uansett ikke at (touch!  :o) knapper er noen fordel.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kodax

Det er selvfølgelig naturlig at man ser på hva man er vant til ift noe nytt som kommer, men jeg tror dere kanskje henger dere for mye opp i det
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Sitat fra: kodax på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 14:41
Det er selvfølgelig naturlig at man ser på hva man er vant til ift noe nytt som kommer, men jeg tror dere kanskje henger dere for mye opp i det
Så da er det ikke noe vi trenger å ha meninger om?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

"Dere" var rettet til de som mener at Yoke er komplett idioti, og at slik vi har det i dag er den ultimate løsningen.
Med det som utgangspunkt er blir det jo lite interessant diskusjon.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Så da kan "vi" utelates fra diskusjonen, men hva er det da igjen å diskutere?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Sitat fra: kodax på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 14:41
Det er selvfølgelig naturlig at man ser på hva man er vant til ift noe nytt som kommer, men jeg tror dere kanskje henger dere for mye opp i det

Men spørsmålet var jo - hva er det som er bedre med yoke enn med tradisjonelle ratt?

If its working - dont fix it!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

kodax

De som har bestemt seg for at dagens løsning er den optimale har selvfølgelig ingen behov for å diskutere, de har jo rett.
Det blir jo som å skulle diskutere religion med noen som mener at religionen deres alltid har rett uansett.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Svar da på hva det er igjen å diskutere hvis man fjerner "for" eller "i mot"? Det blir som å si: "Vi trenger ikke diskutere for vi er ikke enige". Dette forumet baserer seg på meningsutvekslinger, og er faktisk også åpent for den eller de som ikke har sammenfallende meninger!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA