Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av hjemmelader for ID.4 - 20A, 1-fas anlegg

Startet av Jorn01, torsdag 28. januar 2021, klokken 16:29

« forrige - neste »

Jorn01

Jeg har forsøkt å lese meg opp på hjemmelading her på forumet, men er fortsatt en smule forvirret.

Jeg har 1-fas/gammeldags anlegg med 63A hovedsikring, med Aidon måler. Fra dette skapet går det 3x6mm ledning til 25A hovedsikring i sekundær sikringsboks i underetg. Fra denne tenker jeg at det kan legges ut en 20A kurs til ladeboksen, slik at jeg kan lade med 230V og inntil 20A.

Tanken var å benytte Easee-laderen fra Tibber, men i beskrivelsen av denne står det kun at den har mulighet for enten 16A eller 32A på 1-fas anlegg, (ikke 20A).

Jeg lurer derfor på om dette stemmer, evt. om det er andre ladere/strømleverandører som kan gi tilsvarende funksjonalitet/muligheter for strømstyring som Easee/Tibber - og som kan levere 20A til bil. 

Asbjornel

Uten å kjenne denne konkret, så kan de fleste ladeboksene stilles inn i relativt mange amperestyrker avhengig av hva bruker ønsker og hva kursen fremfor kan levere.

Asbjornel


Jorn01

Sitat fra: Asbjornel på torsdag 28. januar 2021, klokken 18:40
https://easee-international.com/uk/user-support/#documents

Finnes sikkert en norsk side også for easee, men denne var tidlig på mine googletreff.

Mange takk for denne! Da ser det ut til at jeg kan gå for den løsningen jeg hadde tenkt.

Asbjornel

Bare hyggelig.
Det er litt av moroa med elbil at man må sette seg inn i pjesk som hvilket el-nett man er tilknyttet og hva slags hovedsikring man har. At det finnes et regelverk(NEK) mm.

elektrolux

#5
For nesten halve prisen av easee + ladekabel vil barelade boksen vår med fastmontert kabel gjøre samme jobben, nemlig lade IDen din fra enfase 20A kurs.

Med en 6-13-20A controller i stedet for 6-13-16A blir bilen like raskt ladet, men du får selvfølgelig ikke funksjoner som app og mulighet for skalering og automatisk dynamisk regulering av ladestyrken.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA