Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer I-pace, noen spørsmål

Startet av espenri, torsdag 28. januar 2021, klokken 11:51

« forrige - neste »

espenri

Hei,

har nå hatt I-Pace hjemme på prøvekjøring, og kjøremessig treffer den veldig bra, praktisk treffer den ok, og følelsesmessig treffer den bra. Nå går vurderingen litt på hvilke modeller jeg skal se etter. Jeg har derfor følgende spørsmål:

1. Er det noen forskjell på MY19 og MY20 som jeg bør være obs på? Hardware eller software. Jeg kjenner til at MY21 har noen endringer, men jeg ser ikke at de er store nok til å forsvare prisen for ny bil vs 1-2 år gammel.

2. Er det noen forskjell på kjørekomfort / følelse på luft og stålfjærer? Bilen jeg testet var med luft, men med midre stål har dårligere komfort har jeg egentlig ikke behov for luft.

3. Jeg har 22 mil og 800 netto høydemeter til hytta (Oslo øst - Hemsedal), med en snitthastighet på rundt 70km/t, høyeste fartsgrense 90km/t (ca 2-3mil). Kjører stort sett alltid med takboks. Ut fra diverse rapporter her trodde jeg dette skulle være oppnåelig med grei margin, men når jeg leker med ABRP så ser jeg at nesten uansett vær, føre og temperatur så ender jeg opp med at den anbefaler lading i Gol. Er det slik at denne bilen ikke vil takle denne turen uten lading på vinter?

4. Ettermontering av hengerfeste; jeg har lest at noen uavhengige verksted kan montere uorginalt hengerfeste med en totalkost på ca 10k, men så leser jeg også at det ikke er bare å montere hengerfeste hvis den ikke er klargjort for det, og at man da må strekke kabler helt fra front til bak. Noen som vet med sikkerhet hva som stemmer her? Utvalget bruktbiler blir rimelig mye større dersom det er grei skuring med ettermontering av hengerfeste.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Trekkoppbil

I høst prøvde jeg å leite etter tilbud for ettermontering av hengerfeste.

Det eneste jeg fant var en fabrikant som ville gjøre det gratis, hvis den får en bil som kan brukes til å utvikle en prototype. Da må man frakte bilen til Phoenix.

Maxwell_400

#2
Kan prøve å svare, men uten ansvar for mulige feil....

1. Nei, det var diverse problemer med MY19 som er rettet opp til MY20, bla. for kort kabel til en av drivenhetene men de MY19 med problemer bør være fikset nå.

2. Mange som synes stålfjærer er helt ok men det er subjektivt, hadde jeg ikke hatt bruk for bakkeklaringen så har jeg kjøpt med stålfjærer.

3. Kjører også med takboks og snitt 70km/ og har ikke hatt under 300km rekkevidde på vinteren. Men vinter er så mangt, det som suger er dårlig føre, motvind og kupevarmeren. Ser forbruket høyt ut skru ned temperaturen i bilen. Det kan lønne seg med glasstak hvis du kjører mye med takboks pga. støy.

4 Det er brink som leverer til Jaguar, det samme som her https://geparden.no/cars/jaguar/2019/i-pace/-/sKFKDbiuwgicWAtsRdduhR og Jaguar kan levere orginalt lednings sett. Tror alle er forberedt for det elektrisk pga. den orginale sykkelholderen.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

4Matic Fanatic

2. Ja, det er forskjell. Spesielt returdempingen fungerer bedre med luft og bilen ser bedre ut, med stål ser den litt styltete ut.  My humble opinion of course ;)
Ellers er det jo suverent å kunne heve bilen til godt over 20cm bakkeklaring om man skal gjennom en snøskavl eller litt dårlig vei.

chargedup

1: Noen (på facebook spesielt) som mener skjermen på 2020 er raskere enn 2019, men jeg tipper det er fordi de har prøvd 2019 i 2019 (altså før de siste oppdateringene). Jeg tror bilene er helt like, men dette vet sikkert andre bedre enn meg.
2: Jeg har hatt både med og uten, men det er et par år siden jeg hadde uten. Hvis man ikke trenger heving til brøytekanter/snø/offroad eller senking for syns skyld når man parkerer er det relativt lite forskjell (min mening, uten å ha prøvd bil med og uten rett etter hverandre).
3: Har du sjekket at ABRP har riktige parameter? Tenker da spesielt på "destination arrival SoC" som står på 10% til vanlig. Jeg har brukt bilen Oslo-trysil, ca 22 mil og da sier ABRP at jeg kan klare det ved å maks ligge i 100km/t på motorveien, men det går akkurat ved å følge fartsgrense etter min erfaring i januar. Ettersom Oslo-Hemsedal har lavere hastighet (mindre motorvei) vil jeg tro at en skal kunne klare å komme fram uten lading ved de fleste temp/vær/kjøreforhold.
4: Angående ettermontering av hengerfeste: Sjekk Jaguar gruppene på facebook (bruk søkefunksjonen). Jaguar forhandlere tar alt fra 20-38' for ettermontering (noen tar rett over 20', mens andre tar nesten 40' har jeg lest). Der kan du også sannsynligvis finne hvilke andre bilverksteder som fikser slikt (flere som har gjort det). Jeg synes å huske jeg har lest at alle norske I-pace er klargjort for hengerfeste (dvs uten å måtte trekke kabler fra fronten), men ta det med en klype salt.
Er på facebook gruppene jeg har lest at ettermontering tar ca 3 timer for en som er litt nevenyttig, så info om hengerfeste/ettermontering/priser er mye større der enn på dette forumet.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Maxwell_400

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Sitat fra: espenri på torsdag 28. januar 2021, klokken 11:51
Hei,

3. Jeg har 22 mil og 800 netto høydemeter til hytta (Oslo øst - Hemsedal), med en snitthastighet på rundt 70km/t, høyeste fartsgrense 90km/t (ca 2-3mil). Kjører stort sett alltid med takboks. Ut fra diverse rapporter her trodde jeg dette skulle være oppnåelig med grei margin, men når jeg leker med ABRP så ser jeg at nesten uansett vær, føre og temperatur så ender jeg opp med at den anbefaler lading i Gol. Er det slik at denne bilen ikke vil takle denne turen uten lading på vinter?


Denne har jeg bra kjenskap til. Bor i Oslo og har hytte i Hallingdal. 217 km og 800 høydemeter forskjell. Var på en dagstur til hytta nylig (nødvendig ærend!). Oppholdsvær, men kaldt. Målte minus 20 grader mellom Gol og Ål.
Startet med forvarmet batteri og kupe. Kom frem til hytta med rundt 30 % igjen (husker ikke helt). Forbruk på 25.9 kW/100 km. Snittfart 71 km/t. Ladet til 60% på GOL på vei tilbake. og hadde vel 11% da jeg kom tilbake. Forbruk Gol Oslo (null høydemeter) var forøvrig hyggelige 21.3 kWh/100 km.

Det skal  svært mye til at du må lade på tur til hytta vinterstid. Jeg har forøvrig en HSE med 20 tommers vinterhjul.

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på torsdag 28. januar 2021, klokken 16:40
Sitat fra: espenri på torsdag 28. januar 2021, klokken 11:51
Hei,

3. Jeg har 22 mil og 800 netto høydemeter til hytta (Oslo øst - Hemsedal), med en snitthastighet på rundt 70km/t, høyeste fartsgrense 90km/t (ca 2-3mil). Kjører stort sett alltid med takboks. Ut fra diverse rapporter her trodde jeg dette skulle være oppnåelig med grei margin, men når jeg leker med ABRP så ser jeg at nesten uansett vær, føre og temperatur så ender jeg opp med at den anbefaler lading i Gol. Er det slik at denne bilen ikke vil takle denne turen uten lading på vinter?


Denne har jeg bra kjenskap til. Bor i Oslo og har hytte i Hallingdal. 217 km og 800 høydemeter forskjell. Var på en dagstur til hytta nylig (nødvendig ærend!). Oppholdsvær, men kaldt. Målte minus 20 grader mellom Gol og Ål.
Startet med forvarmet batteri og kupe. Kom frem til hytta med rundt 30 % igjen (husker ikke helt). Forbruk på 25.9 kW/100 km. Snittfart 71 km/t. Ladet til 60% på GOL på vei tilbake. og hadde vel 11% da jeg kom tilbake. Forbruk Gol Oslo (null høydemeter) var forøvrig hyggelige 21.3 kWh/100 km.

Det skal  svært mye til at du må lade på tur til hytta vinterstid. Jeg har forøvrig en HSE med 20 tommers vinterhjul.

I snitt 70 er merforbruket med en takboks (Thule Flow) rundt 3-4kWh/100km og den bryr seg ikke om temperatur så om sommeren er merforbruket prosentvis høyere.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

fantonsen

Sitat fra: chargedup på torsdag 28. januar 2021, klokken 13:46
1: Noen (på facebook spesielt) som mener skjermen på 2020 er raskere enn 2019, men jeg tipper det er fordi de har prøvd 2019 i 2019 (altså før de siste oppdateringene). Jeg tror bilene er helt like, men dette vet sikkert andre bedre enn meg.

Dette er nok ene og alene på grunn av software-oppdateringer. MY19 og MY20 er helt identiske biler.
Min tidlige MY19 har vært betydelig raskere og mere stabil det siste året enn det første på grunn av software-oppdateringene. Selv om den fortsatt ikke er verdens-ledende på infotainment, så er det nå kun egentlig bagateller igjen som jeg lever greit med nå.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

4Matic Fanatic

#9
Sitat fra: fantonsen på fredag 29. januar 2021, klokken 09:36
...Min tidlige MY19 har vært betydelig raskere og mere stabil det siste året enn det første på grunn av software-oppdateringene. Selv om den fortsatt ikke er verdens-ledende på infotainment, så er det nå kun egentlig bagateller igjen som jeg lever greit med nå.
Dette er min oppfatning også. Etter at jeg kom på S19Cxxx og videre opp har ting fungert "greit nok".
Fremdeles litt varierende tidsforbruk ved oppstart og noen millisekunder lag på ryggekamera men dette er til å leve med.

turfsurf

Sitat fra: fantonsen på fredag 29. januar 2021, klokken 09:36

Min tidlige MY19 har vært betydelig raskere og mere stabil det siste året enn det første på grunn av software-oppdateringene. Selv om den fortsatt ikke er verdens-ledende på infotainment, så er det nå kun egentlig bagateller igjen som jeg lever greit med nå.
Jeg kjøpte en brukt MY19 som ikke hadde blitt oppdatert det siste året. Det første jeg gjorde var å bestille time for oppdateringer. Opplevelsen gikk fra "holy crap, dette var ille" til "greit nok".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

espenri

Takk for alle svar!

Betryggende å høre at jeg kan regne med å komme opp på hytta uten lading, selv om det fort blir noen obligatoriske pauser uansett med to små barn i baksetet.

Får snuse litt rundt på Finn og se om det dukker opp noe interessant. Prøvde å fiske ut av forhandler om det var forventet noen prisjustering på ev400 etter at ev320 var borte fra lager, men han var flink selger og mente selvfølgelig at hvis det kom en justering så ville det være at prisen skulle opp!
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Kanutten

Jeg ville ikke følt meg helt trygg på å komme frem. Jeg har hytte i Trysil, ganske nøyaktig 21 mil hjemmefra dør til dør, og på onsdag gikk det ikke å komme helt opp på en lading. Ladet 8% i Elverum, og hadde 2% igjen ved ankomst. Hadde jeg ikke ladet underveis hadde jeg neppe kommet frem.

Det var ned mot -25 grader enkelte steder på veien, så det var nok hovedårsaken - jeg har aldri måttet lade på veien tidligere.

Tellus

Veien til Trysil har lange strekk med 110 km/t. Kan ikke sammenlignes med veien til Hallingdal.

turfsurf

Sitat fra: Kanutten på torsdag 04. februar 2021, klokken 22:46
Jeg ville ikke følt meg helt trygg på å komme frem. Jeg har hytte i Trysil, ganske nøyaktig 21 mil hjemmefra dør til dør, og på onsdag gikk det ikke å komme helt opp på en lading. Ladet 8% i Elverum, og hadde 2% igjen ved ankomst. Hadde jeg ikke ladet underveis hadde jeg neppe kommet frem.

Det var ned mot -25 grader enkelte steder på veien, så det var nok hovedårsaken - jeg har aldri måttet lade på veien tidligere.
Nå er det vesentlig mere motorvei på denne strekningen enn Oslo-Hemsedal, og nok høyere fart på landeveien. Men, hva slags dimensjon har du på vinterhjulene?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA