Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tragisk ulykke

Startet av daktari, tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:25

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#30
Stikkkontakt, ja det er store krefter i sving.

geear

Tragisk, men det hadde vært interessant å vite hvordan to 19-åringer uten førerkort, i alko og narkorus, fikk tilgang på en bil til 500k+ og den type ytelser. Oljebransjen er flinke med erfaringsdeling, for å lære av hendelser, enten de er som følge av personfeil eller ei, også på tvers av selskaper. Kanskje det er noe å lære av denne type hendelser også, enten det gjelder bilutleier, bilverksted, bilforhandlere eller foreldre til tenåringer..

Trekkoppbil

Ja, det er viktig å lære av hendelser, og jeg er opptatt av at vi bør se på problemer.

Spørsmålet er hvilken vinkling man skal ha på problemene.

Når det gjelder rus-problemer:
En skribent i Aftenposten som hadde en forklaring om at de narkomane er sjuke pasienter som egenmedisinerer seg, i mangel av andre løsninger.
Samfunnet har mange andre vinklinger på rusproblemene:
-Aggresjon mot kurerer på landegrensene og mot hvitvasking av penger, overvåking av reisende, og overvåking av pengestrømmer, og overvåking av det meste.
-Bruk av klaustrofobiske glattceller for korttidsoppbevaring, og andre typer frihetsberøvelse for langtidinlåsing i andre typer fengselselsceller.
-Restriksjoner mot skytevåpen, mot kniver, mot kjøretøy osv.

Så er spørsmålet, i hvor stor grad skal vi løe rusproblemen med diskusjoner av veitrafikken, og restriksjoner mot å ferdes i trafikken, og restriksjoner mot kjøretøy, og omsetning og tilgjengelighet på kjøretøy.

Et helt  annet samfunnsproblem er sjølvmordskandidater:
Man kan tenke seg at lokomotivførere og førere av tungtransport er i risikogruppen for å møte dem.

Når det gjelder kollisjonssikkerhet for bussjåfører:
Det spørs hvilke kjøretøy som kan konstrueres for å tåle 2 tonn kjøretøy i 100km/t i møteulykker. Man kan drømme om snutebiler og man kan ønske seg en gul amerikansk skolebuss. Snuter tar plass. Jeg forstår ikke hvorfor bussene her i landet skal ha så mange passasjerplasser, da bussene er som regel ganske tomme, så man kunne unne seg en snute i stedet?

Ingeniøren

Alle vet hva som lønner seg på sikt. Problemet er at først kommer kostnaden de første årene før fortjenesten kommer om 5 til 50 år.

Politikere tenker vel ikke mer enn et par år frem i tid....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 10. mars 2021, klokken 16:38
...Når det gjelder kollisjonssikkerhet for bussjåfører:
Det spørs hvilke kjøretøy som kan konstrueres for å tåle 2 tonn kjøretøy i 100km/t i møteulykker. ..
Som et minimum burde jo en buss være dimensjonert for å tåle mer enn en personbil - og det var vel ikke inntrykket man sitter med etter å ha sett denne.
Når man tar i betraktning høyden på en buss burde den enkle løsningen være å løfte førerplassen 1m opp i stedet for omtrent på bakkeplan. Bedre oversikt som sjåfør, og en tryggere plassering ved mange kollisjonssituasjoner

goggo

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 10. mars 2021, klokken 17:52
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 10. mars 2021, klokken 16:38
...Når det gjelder kollisjonssikkerhet for bussjåfører:
Det spørs hvilke kjøretøy som kan konstrueres for å tåle 2 tonn kjøretøy i 100km/t i møteulykker. ..
Som et minimum burde jo en buss være dimensjonert for å tåle mer enn en personbil - og det var vel ikke inntrykket man sitter med etter å ha sett denne.
Når man tar i betraktning høyden på en buss burde den enkle løsningen være å løfte førerplassen 1m opp i stedet for omtrent på bakkeplan. Bedre oversikt som sjåfør, og en tryggere plassering ved mange kollisjonssituasjoner

Ja, det ville nok hjelpe å løfte førerplassen opp og sentrere den i bussen, slik som Volvo viste på sine konseptbusser fra 80 og 90 tallet.  Bildet nedenfor er fra Volvo museet i Gøteborg og viser en konseptbuss fra sent 90 tall med elektrisk drift og NiCd batterier, men Volvo hadde en tidlig versjon av denne bussen allerede på 80 tallet. 
Det er kanskje noen her som trodde det var Tesla som "oppfant" sentrert førerplass på store kjøretøy? :)

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Men egentlig så er vel problemet mest relatert til anbudskonkurransene. De må ha sikkerhetskrav med der i tillegg til miljø og økonomi. Ser ut som Ruter har gjort en noe bedre jobb her i sin siste anbudskonkurranse.

"Sikkerheten til fører og passasjerer er styrket ved at bussene har konstruksjoner i henhold til krav i UNECE-R29 (inntrengningsbeskyttelse i front), UNECE-R93 (rundveltbeskyttelse) og UNECE-R66 (underkjøringsvern)."
https://www.mynewsdesk.com/no/ruter/pressreleases/naa-blir-40-prosent-av-bybussene-elektriske-3058080


mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Leaf_2014

Fartssperre er planlagt fra EUs side neste år https://kna.no/bilpolitikk/det-blir-fartssperre-i-alle-biler-fra-2022/. Blir spennende med Plaid da. Og mye jojo-kjøring før kart og skiltlesere kommer på stell.

Ønsker det velkommen. Aldri mer fartsdumper, og potensielt store innsparinger på vei, reduserte ulykker og sparte liv. Mer oversiktlig trafikk blir det også, ikke som i dag hvor biler passerer i 20-30km/t + både på innern og yttern.
Leaf 2014

turfsurf

Sitat fra: Leaf_2014 på fredag 19. mars 2021, klokken 23:50
Og mye jojo-kjøring før kart og skiltlesere kommer på stell.

Ønsker det velkommen. Aldri mer fartsdumper, og potensielt store innsparinger på vei, reduserte ulykker og sparte liv. Mer oversiktlig trafikk blir det også, ikke som i dag hvor biler passerer i 20-30km/t + både på innern og yttern.
Heldigvis blir det overstyrbart.

Håper dog det blir krav om nøyaktighet, ellers så blir det lange køer med Leaf og Toyotaer fremst 10km/t under fartsgrensa.

Dette er dog alt for tidlig, ingen leverer i dag systemer som leser fartsgrenseskilt godt nok. Og databasene (ihverfall i Norge) er alt for dårlige.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Det her blir bekmørkt, om man må kjøre nøyaktig på fartsgrensen uten noe form for skjønn, så må man ha lvl 5 autonomi så man ikke omkommer av kjedsomhet og kan sove i stedet. Kanskje på tide å kjøpe helt ny ICE bil som ikke blir lett å ettermontere på og beholde den i 20 år?

Maxwell_400

Sitat fra: Vaduz på mandag 22. mars 2021, klokken 18:44
Det her blir bekmørkt, om man må kjøre nøyaktig på fartsgrensen uten noe form for skjønn, så må man ha lvl 5 autonomi så man ikke omkommer av kjedsomhet og kan sove i stedet. Kanskje på tide å kjøpe helt ny ICE bil som ikke blir lett å ettermontere på og beholde den i 20 år?
Lover ikke godt, er ikke helt pålitlig denne skilt lesinga. Emergency lane keep er også ganske skremmende på trange norske veier.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tony Rofstad

Uten og ha fordypet meg veldig i denne ulykken, klarer jeg ikke og unngå og argumentere litt her.
Dere prater om livsfarlige elbiler med voldsom motorkraft og aks.

Helt enig i det,ja det appellerer til litt "grisekjøring",  MEN jeg ville mye heller ha latt min sønn låne en kjapp elbil med topp sikkerhetsnivå, moderne teknologi som hjelper selv den dårligste sjåfør, kontra er 1986 bmw e30 325i uten servo og abs....gjerne med 12 år gamle dekk.
Konsekvensene av en ulykke i den bilen kan på ingen måte sammenlignes med dagens topp moderne biler, og ja man oppnår stygge hastigheter med en gammel bmw og!

Statistikken forteller oss ganske så tydelig at dødstallene på veiene blant yngre folk går nedover...dette til tross for at bilene har mere og mere motoreffekt.

Mulig brannfakkelen eksploderer nå ,det tåler vi her vi sitter trygt og godt;)

turfsurf

Sitat fra: Tony Rofstad på torsdag 01. april 2021, klokken 00:17
Konsekvensene av en ulykke i den bilen kan på ingen måte sammenlignes med dagens topp moderne biler, og ja man oppnår stygge hastigheter med en gammel bmw og!
Tesla har jo valet mode m.m. som kan begrense både effekt og toppfart. Men nå går vel gamle biler stort sett fortere enn de fleste av dagens elbiler. Ikke mange som går over 180km/t.

Husker med skrekk 200km/t i en gammel blikkboks av en Opel Ascona. Eller en panservogn av en SAAB 99 med regummierte dekk...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA