Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er medfølgende VW-lader dårlig?

Startet av Fantomet, torsdag 28. januar 2021, klokken 09:34

« forrige - neste »

Fantomet

Hei,

Er det flere enn meg som har problemer med den medfølgende "ladekladden"? Ofte når jeg skal lade på en offentlig ladestasjon(med schuko stikk) nær jobben får jeg feilmelding på ladekladden. Det er fast rødt lys og blinkende grønnt, noe som skulle tilsi spenningsfeil eller jordfeil. Jeg har ladet på disse stasjonene hundrevis av ganger med tesla uten problemer, men med Seat'en sin ladekabel går det ofte ikke. Virker ikke som de andre bilene som lader der har noe problem heller.

Jeg fikk ny ladekabel av Seat forrige vinter på grunn av dette, men det hjalp ikke. Jeg tror VW sin ladekabel er overfølsom for feil i strømnettet.
Noen som vet hvordan dette kan løses? Kanskje finnes det noen gode uorginale ladere?

Møller vil ha hele bilen til hamar for å se på feilen, men den lange veien dit på vinterstid med denne bilen er lang, kald og farefull, vil helst unngå det :p

sjokomelk

Er det den typen ladekladd hvor du må skru av varsel om jordfeil for at den skal fungere på det norske strømnettet kanskje? Står det noe om det i manualen?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Mippen

Jeg har opplevd det samme. Kjøpte en uoriginal lade kabel og da forsvant problemet. Jeg opplevde det samme hos min svigerfar når jeg ladet på hytten hans. Han er utdannet elektriker blant annet, og hadde satt opp ny kurs til elbil lading. Alt skal derfor være helt tipp topp der. Virker som om kabelen deres er overfølsom. Nå har jeg en skandinavisk produsert ladekabel fra Charge Amps.
Fremtiden er elektrisk.

Miinoob

Fikk nettopp den samme feilmeldingen på min lader. Har ladet flere ganger hjemme og borte uten problem men nå ville den ikke. Sendt mail til Seat så får se hva dem svarer...

Miinoob

Fikk svar temmelig fort fra Seat om at det kan være en ødelagt lader, skulle teste den hos forskjellige hus/steder, hvis feilen fremdeles var der så skulle jeg kontakte nærmeste servicepunkt. Dro til to forskjellige hus, stakk in laderen og vipps så var det ikke noe feilmelding på laderen. Dro hjem igjen, puttet den inn i stikket og der lyste det jammen rødt. Prøvde forskjellige stikk i leiligheten, fremdeles rødt og blinkende grønn, dro så til felles areal i sameiet, prøvde der og der var den samme feilmeldingen. Så i min ikke-utdannet-som-elektriker hjerne virker det som om det er jordfeil/spenningsfeil i hele sameiet.
Så da er spørsmålet, hvem kontakter jeg videre?

Elmo

Sitat fra: Miinoob på fredag 15. oktober 2021, klokken 20:43
Så i min ikke-utdannet-som-elektriker hjerne virker det som om det er jordfeil/spenningsfeil i hele sameiet.
Så da er spørsmålet, hvem kontakter jeg videre?
Sameiet har vel ett styre ?
Feilen behøver ikke ligge innen sameiet, men kan være ett annet sted i nabolaget.
Jeg ville startet med styret, eller evt meldt direkte til netteier (lokalt "e-verk").
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA