Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2013 US til Europa, TCU bytte?

Startet av Noralf2013, søndag 17. januar 2021, klokken 12:53

« forrige - neste »

Noralf2013

Hei,
Jeg kjøpte meg en nissan leaf for en uke siden, jeg får ikke koblet til den europeiske appen siden bilen er fra US.
1. Er det noe måte å få leafen over til Europa, slik jeg kan bruke appen?

Snakket med Nissan(på nett), og de snakket om at jeg kunne bytte TCU´en.
2. Vil det ødelegge noe på bilen og er det vanskelig å bytte den?

Og er det noen som vet om det vil forandre noe med sensorene til dekkene, må de og nye hvis jeg bytter TCU´en?

Takk på forhånd  :)

Trekkoppbil

#1
Det er nevnt visse apper på Elbilwiki, og det finnes sikkert flere: http://elbilwiki.no/index.php/Apper

Den appen som jeg ofte har vært avhengig av, er Leaf Spy Pro.

Jeg har ikke så mye erfaring med andre apper bortsett fra at jeg prøvde OVMSfor noen år sida. Den gangen virka softwaren ganske uferdig, men systemet burde ha stort potensiale, og det kan være bedre nå, og det kan gi store muligheter for utviklere som vil bygge videre på det. Ovms kan kommunisere over wifi, 2G og 3G.

Nissan skal også ha en app, men før man tar seg bryet med den,  kan man tenke etter følgende:
Den krever en telematikkmodul, og et sim-kort med abonnement.  Bilene leveres med 5 års abonenement, og på eldre biler kan det være uvissst om abonnementet fortsatt fungerer, og om det finnes ordninger for å forlenge abonnementet.

Det finnes en del sikkerhetsadvarsler mot telematikkmodulene som sitter i gamle Leafer, og Nissan USA har pålagt forhandlerene å kople ut 2G-modulene, når biler er inne på service, eller å oppgradere til 3G-modul.
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/MC-10120572-9999.pdf

3G-nettet er i ferd med å koples ned her i landet, og Nissan Europa bruker derimot fortsatt den gamle 2G-modulen. For å bruke den må du nok skaffe telematikkmodul fra en Europeisk leaf, og bytter du en boks, er det gjerne avhengigheter så du må bytte en rekke bokser fra den europeiske bilen, og du må bytte vin-nummer på bilen din, for å ta vin-nummeret fra en europeisk bil.

Har du SV eller SL, så var nok bilen utstyrt med telematikkmodul da den var ny, men har du S med liten skjerm, så er jeg redd det kan bli mer omfattende ombygging som kreves for å bruke telematikkmodul fra Nissan.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA