Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri  (Lest 1129 ganger)

Jossemosse

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 81
    • Vis profil
Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
« Svar #30 på: Fredag 02. April 2021, klokken 11:10 »
Slik prisene er på batteripakkene, så ser jeg ikke helt for meg at dette blir en investering her i gården.. 150k for en 62 kwh pakke, og en splitter ny 62-Leaf koster 300k. Sett at gammel-leafen er verdt 50k, vil det si at det er 100k forskjell i å kjøre rundt med en 10-år gammel bil med tilsvarende verkstedregninger vs en splitter ny bil med tilhørende komfort, teknisk utvikling og garanti.. Regn med at den nye er verdt 50k om 10 år igjen, så er differansen kun 50k. Da ville ihvertfall jeg valgt å kjøpe ny
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2354
    • Vis profil
Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
« Svar #31 på: Tirsdag 06. April 2021, klokken 22:23 »
Jeg er enig i at man bør ha svært spesiellt behov for å forsvare 150 000kr i oppgradering på en 10 år gammel Leaf, men fullt så dyrt er det vel heller ikke å få tak i 62kwt.

I UK koster det 8500GBP å bytte til brukt 40kwt batteri inkl moms:
New Batteries for Old EVs : 150% more range for a Nissan LEAF | FULLY CHARGED
https://youtu.be/DD8FmH2Hr74

I Norge er det ikke moms på batteribytte.


Thomas Parsli

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3921
    • Vis profil
Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
« Svar #32 på: Tirsdag 06. April 2021, klokken 22:43 »
Slik jeg har forstått det var det sikkerhetsmessige, ikke avgiftsmessige, grunner til at regelverket ble strammet inn.

I den tidlige elbiltiden skjedde det ombygginger, bytte av batterikjemi og annen triksing. Ikke alle hadde nok kunnskaper om hva de holdt på med. Og etter noen branner og branntilløp stengte myndighetene døra for batteribytte (for annet enn samme type batteri). Med forbehold om at jeg husker dette riktig.

Hvis man graver i eldgamle poster i classic-delen av elbilforum, så kan man sikkert finne ut mer om regelverket.

Det er helt riktig :(

Det brant mange Renault Kangoo som var modifisert, mener også en Peugeot Partner tok fyr.
Flere av de brant på E18 med ditto presseoppslag..

Den ombygde fossilbilen (Nissan Qashqai) sớm tok fyr under lading på Pearl of Scandinavia i 2010 kan ha vært dråpen i glasset som førte til forskriftsendringen i 2013.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

leafnor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2573
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
« Svar #33 på: Tirsdag 06. April 2021, klokken 23:35 »
Om 10 år sitter mange norske leaf-eiere på en "gullgruve". Får jo sikkert solgt sin 40/62kWh Leaf batteri til utlandet for mer enn hva en vil få for bilen i Norge solgt som brukt  ???.
Om 5 år bør jeg selge det 40kWh batteri jeg nå har "lagret" i min 2012 Leaf til f.eks Dala i Finland, og levere bilen inn uten batteri for å heve vrakpanten.
Leaf 2012/Aug 175.000 km