Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri

Startet av trondhla, onsdag 27. januar 2021, klokken 18:39

« forrige - neste »

leafnor

#15
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 29. januar 2021, klokken 12:34
Sitat fra: leafnor på onsdag 27. januar 2021, klokken 19:02
Ja, og det er gjort i Norge. Søker du på tråder i forumet fra siste året finner du eksempler på det.
Samtidig finner du og bekymringer omkring lovligheten ut fra norsk lovgivning.

Det er helt klart at SVV mener det er ulovlig å sette inn en annen batteripakke enn det bilen er godkjent med:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elbil/Eldre+elbiler

En bil med oppgradert batteri vil sannsynligvis bli avskiltet og eier anmeldt.
Og ved brann kan det godt hende forsikringsselskapet er enig med SVV, så vær forberedt på avkortning.

Det er helt hinsides, men inntil SVV skjerper seg er det nok lurt å heller bytte bil.
Forsikringsselskapet vil garantert være enig med SVV, noe annet skulle jo være direkte tap. Og spiller ikke noen rolle om batteriet ikke hadde noe som helst med evt brann å gjøre. Morsomt å vist hva for strafferamme det er i vente for en som blir anmeldt for å ha et originalt Leafbatteri fra en en yngre Leaf i en eldre Leaf. (Som til overmål ikke er så forbrukt som en gammelt som kan finne på å kortslutte hva tid som helst og skape brann).
Det tryggeste er å kvitte seg med gammel bil, og heller kjøpe en ny og bidra til ytterliger forverret globalt klima. For det er fullstendig lovlig, og helt risikofritt på individnivå.
Jeg har en gammel Leaf med feil batteri i. Noen som vil kjøpe, jeg kan kjenne på at det blir for mye stress å leve som forbryter.
PS. Noen som tar seg bryet med å varsle om disse langerne (Huggerne) av brukte batteri. Få de fjernet så fristelsen for de som kjøper batterier unngås. De selger til og med brukte bildeler.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Alle har vel fått med seg denne?:
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892
Jeg har ikke TV og ser vanligvis ikke på TV, men her var det en eller annen type uten peil på bil som skulle være bileksperten. Hele formatet var helt latterlig, svært kortfattet og med "liksomoverraskelser". Poenget kommer likevel frem: Det bør være rimelig og rett å skifte batteri på bilen, og å gjøre det man kan for å holde bilene på veien.
2012 Leaf Tekna

RJK

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 29. januar 2021, klokken 12:34
Sitat fra: leafnor på onsdag 27. januar 2021, klokken 19:02
Ja, og det er gjort i Norge. Søker du på tråder i forumet fra siste året finner du eksempler på det.
Samtidig finner du og bekymringer omkring lovligheten ut fra norsk lovgivning.

Det er helt klart at SVV mener det er ulovlig å sette inn en annen batteripakke enn det bilen er godkjent med:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elbil/Eldre+elbiler

En bil med oppgradert batteri vil sannsynligvis bli avskiltet og eier anmeldt.
Og ved brann kan det godt hende forsikringsselskapet er enig med SVV, så vær forberedt på avkortning.

Det er helt hinsides, men inntil SVV skjerper seg er det nok lurt å heller bytte bil.


Du mistolker teksten her. Det er ikke ulovlig å bytte til et nytt originalbatteri, det er bytte av batterikjemi som er ulovlig.


Dvs. å bytte fri f.eks. NIMH som de gamle Kewet og tilsvarende hadde, til et Li-Ion-batteri. Men å bytte fra et Li-Ion batteri fra Nissan, til et annet Li-Ion-batteri, fremdeles fra Nissan, er i utgangspunktet samme batteri-kjemi.


Så kan det riktignok hende at SVV/Biltilsynet vil argumentere for at det er forskjellig kjemi i 40 og 60 kWh-pakkene sammenlignet med 24 kWh-batteriet og 30 kWh-batteriet. I og med at Nissan bruker alle batteriene i Leaf, dog på forskjellige årsversjoner av samme bilen.


De flest er vel blitt klar over at den nyeste versjonen ikke er spesielt ny under skallet. Men ser klart at byråkratisk standhaftiget vil nekte å tro at et Nissangodkjent original batteri er ufarlig om det settes i en eldre Leaf, og derfor underkjenne dette.


Selv om det kanskje er nettopp det Nissan selv gjør ved batteribytte på garanti, fordi det blir for dyrt å produsere flere av de eldre batteriene. Da er det bedre å software-begrense et større batteri, om man ikke vil gi kunden ekstra bonus ved å få glede av ekstra rekkevidde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

leafnor

Kjemiske forskjellen er på linje med forskjellen Øl/Vin og Whiskey/Cognac. Full av begge, og trolig bakfull også.
Å bytte Leafbatterier er brennevin alle sammen, men loven klarer ikke å skille på det med kjemien. Så da leser vi loven som fanden leser bibelen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

#19
Så skal man få tak i et brukt batteri, gjelder det å huke tak i et vrak før det kommer til høggeren. Jeg veit ikke hvordan man skulle få til det, men bileiere har vel muligheter til å kjøpe vraket sitt fra forsikringselskap?

Ellers trur jeg det er enklest å bestille hel bil fra USA, dersom man vil ha nytt batteri. Der er det tradisjoner for å bytte batterier i gamle Leafer, og det sies at Nissan nordamerika bytter fra 30 til 40kwt batterier på 2016 og 2017-modeller.

Har man Leaf med et gammelt batteri, så kan det være en ønskedrøm å få seg nytt batteri.
Men på bruktmarkedet har jeg inntrykk av at kjøperene bryr seg lite om en bil har nytt eller gammelt batteri.  Hvor mye ville dere betalt for en 2017 med 40kwt batteri?

Man kan kjøpe en 8-barers usa-leaf her i landet, og skipe den fram og tilbake over sjøen for å få nytt batteri.  Jeg tipper det koster 3-4 000usd eller mer i frakt, og det kan ta et halvt år, og faren er at man får en sw-oppdatering i stedet for nytt batteri.
F.eks denne med 8 barer:  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=204802121
Da kan det være rimeligere og enklere å kjøpe en 8-barers bil i USA, bytte batteri der, og skipe den over, og det bør kunne gjøres på 3-4 måneder.

Sjalabais

Her er "enklere" fortsatt en innfløkt operasjon. Jeg ser av og til kræsja Leafer stå svært lenge hos Falck eller utenfor Sande i Åsane. Biler som er i en tilstand som tilsier at de ikke skal repareres, mest opplagt når ruter mangler og det regner inn. Kan hende dette er en måte å komme til på. Når vi ser at noen få ettertrakta deler som ombordladeren går for 5-10000 kr kan det være en idé å slakte en slik hjemme. Men det spørs jo hva det koster, du trenger plass og kunnskap...virker noe tungvint, dette.
2012 Leaf Tekna

Electric cars in Norway


Sjalabais

100000 kr for 40 kWt eller 148000 kr for 62 kWt ferdig montert...det er en stiv investering i en gammel bil. Fantastisk at folk gjør dette, men jeg ser ikke at vi hadde tatt dét skrittet her.

Det er også svært interessant å se at verkstedet ikke har kontroll over hele prosessen, og må få Muxsan i NL til å omprogrammere CAN bus kommunikasjonen mens de holder på med det fysiske arbeidet i England.
2012 Leaf Tekna

Electric cars in Norway

#23
Sjalabais :+1: ja ser den. Stiv pris. Men gode intensjoner. Ja. Jeg også stusset på at Muxsan måtte inn i prosessen.

Men dette går seg til over tid. Snart har nok Finn .no eget menyvalg på brukte elbil batteri og eget menyvalg for BMS og tilhørende herligheter. Og «bakgården auto AS» setter inn  nybrukt eller helt nytt batteri billig og asap med garanti og kvittering.

Markedet må bare modnes. Det tar tid.

Sjalabais

Helt enig, dette er drømmen og jeg håper vi er på vei. Det jeg er mest bekymret for er at nordmenn er for velstående, for mette, og for godt sysselsatte for å få det til. Få andre land har, relativt sett, så stor andel elbiler i bilparken sin. Men vi ligger bakpå der vi bør være pionerer.
2012 Leaf Tekna

leafnor

Muxsan legger inn koden som trengs på CAN bridge for å lure bilen til å tro den har den gamle pakken. Dala EV i Finland som bruker samme Canbridge trenger også info fra LeafSpy som nevnes i video. Men den sender du til ham før du får CanBridge, og han har da forhåndsprogrammert den så den passer bilen.
Canbridge jeg har fra Simon Andre Canada er "smartere". Den er så at den programmeres via OBD pluggen før du bytter pakken. Nå virket det bare på US leaf, men ikke på min, så måtte få hjelp via nett for å få den riktig kodet til bilen. Vet ikke om det er rettet på nå, men US Leaf fungerer det på. Så der er det plug&play.
For Gen1 er det noe bugs, som rettes på nå, så skal få en "over air" oppgradering om ikke alt for lenge.

Til sist, det er jo i gråsonen for loverket i Norge det her. så det at det blir svært utbredt har jeg lite tro på. Man klare ikke å endre loven før de aller fleste Leaf er "gjenvunnet" er jeg redd.

 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Sitat fra: leafnor på torsdag 01. april 2021, klokken 23:02
Til sist, det er jo i gråsonen for loverket i Norge det her. så det at det blir svært utbredt har jeg lite tro på. Man klare ikke å endre loven før de aller fleste Leaf er "gjenvunnet" er jeg redd.
Du har nok rett i det, og akkurat dette er helt hårreisende! Jeg kunne ha tenkt meg en gammel, klassisk bil bygd om med Leaf-motorer og 24kW batteri. Hadde vært tilstrekkelig for turer i nærmiljøet. Men også dette går vel foreløpig ikke i Norge? Skjønner meg ikke på lovgiverne; det er ikke en gang noe bilindustri å "beskytte" med slike konservative holdninger.
2012 Leaf Tekna

leafnor

#27
Sitat fra: Sjalabais på torsdag 01. april 2021, klokken 23:30
Sitat fra: leafnor på torsdag 01. april 2021, klokken 23:02
Til sist, det er jo i gråsonen for loverket i Norge det her. så det at det blir svært utbredt har jeg lite tro på. Man klare ikke å endre loven før de aller fleste Leaf er "gjenvunnet" er jeg redd.
Du har nok rett i det, og akkurat dette er helt hårreisende! Jeg kunne ha tenkt meg en gammel, klassisk bil bygd om med Leaf-motorer og 24kW batteri. Hadde vært tilstrekkelig for turer i nærmiljøet. Men også dette går vel foreløpig ikke i Norge? Skjønner meg ikke på lovgiverne; det er ikke en gang noe bilindustri å "beskytte" med slike konservative holdninger.
Lovverket er så fordi det handler ikke om å beskytte bilindustrien. Det handler om skatteinntekter. Å legge om en bil fra fosil som fyller opp statskassen til EL er tap utenfor kontroll. Inge inntekt til barnehager, sykehusdrift, forsvar og alt annet godt vi har i Norge. Men er helt enig, det skulle få litt fart på det grønne skiftet. Merk, det er noen andre samfunnsøkonomiske sider med å holde gamle kjøretøy på veien. Som f.eks min 1972 Corolla. Den eneste stjernen den skulle fått på NCAP er en stjernesmell! Man vil ikke ha trafikkfarlige kjøretøy på veien heller. Komplisert alt sammen.
I mellomtiden er jeg på linje med de som for tiden rømmer fra karantenehoteller, jeg kjører 40kWh Leaf fra 2012 :-X :police: :angel:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Jeg tror ikke noen norsk politiker med vettet i behold (jaja, kraftig innsnevring der) ville kunne si offentlig at batteribytte eller elektrifisering av fossilbil er uønsket - med en hvilken som helst begrunnelse. Til og med sikkerhetsargumentet er utilstrekkelig, all den tid avgiftssystemet er rigget slik at bevaringsverdige biler er rimeligere å eie og forsikre.

'72 Corolla er jo artig, det er noe i den sjangeren der jeg kan se for meg. Lett, mekanisk simpel, med sjarm. I fjor februar fant jeg meg en agent i Japan for å skaffe meg den perfekte Toyota Century, men valutakræsjen like etter reduserte budsjettet mitt med 40% og dette ble ikke noe av. Men en svær bil hvor man kan erstatte en V8 eller V12 med elektrisk hadde virkelig vært toppen av kransekaka. Her har jeg hverken kompetansen eller kronene, men det er gratis å drømme. 🤪
2012 Leaf Tekna

automat

Sitat fra: Sjalabais på fredag 02. april 2021, klokken 09:45
Jeg tror ikke noen norsk politiker med vettet i behold (jaja, kraftig innsnevring der) ville kunne si offentlig at batteribytte eller elektrifisering av fossilbil er uønsket - med en hvilken som helst begrunnelse. Til og med sikkerhetsargumentet er utilstrekkelig, all den tid avgiftssystemet er rigget slik at bevaringsverdige biler er rimeligere å eie og forsikre.


Slik jeg har forstått det var det sikkerhetsmessige, ikke avgiftsmessige, grunner til at regelverket ble strammet inn.

I den tidlige elbiltiden skjedde det ombygginger, bytte av batterikjemi og annen triksing. Ikke alle hadde nok kunnskaper om hva de holdt på med. Og etter noen branner og branntilløp stengte myndighetene døra for batteribytte (for annet enn samme type batteri). Med forbehold om at jeg husker dette riktig.

Hvis man graver i eldgamle poster i classic-delen av elbilforum, så kan man sikkert finne ut mer om regelverket.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA