Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri

Startet av trondhla, onsdag 27. januar 2021, klokken 18:39

« forrige - neste »

trondhla

Dette må være mulig i Norge også, oppgradere Leaf gen 1 og 2 til 40 kWh batteri som vist under. Dersom man får et brukt batteri er det mulig å sjekke helsetilstand for cellepakke før installasjon
https://www.youtube.com/watch?v=bY66PGpR7jk&list=RDCMUCO8njdiq06-irfyc9xaCyig&index=4

leafnor

Ja, og det er gjort i Norge. Søker du på tråder i forumet fra siste året finner du eksempler på det.
Samtidig finner du og bekymringer omkring lovligheten ut fra norsk lovgivning.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Én ting jeg likte med denne videoen er at de påstår et knirkefritt skifte tar 3t. La oss si 1500kr/t inkl. moms, løse deler for 3-4000kr, brukt 40kWt batteri for rundt 15000kr og da kan 20k kjøpe en bil med svært mye lengre rekkevidde hos noen proffe folk. Eller høres det feil ut?

Leafen vår stod jo i ro en stund før nyttår og nå ser bremsen vf ut til å være støkk. Kommer til å med lyd derfra. Fatter det ikke, da disse er smurt opp på nytt ved hvert dekkskifte. Ser på det i morgen, da jeg har fri da.
2012 Leaf Tekna

Jossemosse

15.000 kr for 40kwh batteri? Jeg har tatt kontakt med en del høggere rundt om kring i landet, og disse selger dem for dobbelte av dette. I tillegg så er de jo omtrent umulige å få tak i, forsvinner raskt!
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Sjalabais

Oisann, såpass dyrt? Mente å ha lest dette her en plass tidligere. Men prisene for brukte Leaf deler er jo "all over the place". Laderen kjøpte vi omsider for 7000 kr fordi det glapp stadig vekk til lavere pris. Andre har fått samme del for 2000 kr.
2012 Leaf Tekna

leafnor

Får du et 40 kWh til 30k, kjøp, for de går glatt for 45k.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Hansi

Jeg spurte Grønvold Bildemontering, de hadde venteliste og solgte 40 kWh for 59'..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

leafnor

Sitat fra: Hansi på torsdag 28. januar 2021, klokken 20:30
Jeg spurte Grønvold Bildemontering, de hadde venteliste og solgte 40 kWh for 59'..
En vraket Leaf er en gullgruve for huggere.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Å hoisann, har dette endret seg i det siste? Jeg mener da å ha sett tall på 15-17k blitt slengt rundt på nettet. Et nytt batteri koster vel "bare" rundt 80k, eller husker jeg dét feil også?
2012 Leaf Tekna

Hansi

110' for ny 40 kWh pakke ifølge https://elbilforum.no/index.php?topic=54183.msg945786#msg945786, men "Nissan kunne ikke utføre arbeid/påta seg ansvar hvis det ble installert i en eldre modell". Jeg blir så irritert over holdningen til bilfabrikantene i forhold til dette >:(

Da jeg sjekket tidligere lå prisen på brukt 40 kWh pakke på ca. 40', prisene du nevner må vel ha vært på brukt 24 kWh pakke? Ny 24 kWh pakke koster ifølge den samme tråden ca. 350', https://elbilforum.no/index.php?topic=54183.msg943596#msg943596, sykt,  men det hadde egentlig ikke spilt noen rolle hvis Nissan hadde gjort det riktige og tilbudt/akseptert oppgraderinger.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

leafnor

Dårlig butikk å holde gamle biler på veien vet du, så da er det null motivasjon. Men tydelig vis virker det greit å bruke 40 kWh pakke i dag for batteribytter på garanti (USA) å sette inn for gamle batteri som svikter til under garantigrensen. For dårlig butikk å holde paralell produksjon av gamle nye batteri. Altså, butikken styrer. Og det er jo legitimt egentlig, men fryktelig dårlig butikk for forbrukeren. Men men, noen utskudd er det som fikler det til like vell og kjører rundt i Norge som lovbrytere om man leser lover skrevet med helt annen intensjon i minnet enn ririko for sammfunnskade enn å sette Leafbatteri i Leaf  og i en helt annen tidsepoke for EL-bil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Jeg er overbevist om at dette vil endre seg. Loven må tilpasse seg logikk, etter hvert. Og vi kan ikke flette "klimakrise" inn i annenhver setning publisert fra det offentlige og fortsette å forbruke som før. Det er en fordel at bittelille Norge ikke har egen bilproduksjon når det kommer til slikt, tenker jeg. Det at batteriet, ordentlig montert, à la USA som nevnt her, ikke utgjør en sikkerhetsrisiko bør være nokså opplagt. Stive priser på nytt batteri også, men det er imho viktig å holde disse bilene på veien så lenge som mulig, og jeg heier på enhver som får det til.
2012 Leaf Tekna

Hansi

Helt enig Sjalabais. Det er bare synd at det tar såpass lang tid og er såpass kostbart.

Det har fra elbilenes "unnfangelse" blitt gjentatt at innen det var på tide å bytte batteripakken ville prisen ha sunket betraktelig og det ville være relativt rimelig/kostnadseffektivt, men det har dessverre ikke skjedd. Man må eventuelt gjøre det ulovlig selv med brukt batteripakke, noe tilsynelatende flere vurderer, men jeg syns det er synd at man må gå til det skrittet.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Thomas Parsli

Sitat fra: leafnor på onsdag 27. januar 2021, klokken 19:02
Ja, og det er gjort i Norge. Søker du på tråder i forumet fra siste året finner du eksempler på det.
Samtidig finner du og bekymringer omkring lovligheten ut fra norsk lovgivning.

Det er helt klart at SVV mener det er ulovlig å sette inn en annen batteripakke enn det bilen er godkjent med:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elbil/Eldre+elbiler

En bil med oppgradert batteri vil sannsynligvis bli avskiltet og eier anmeldt.
Og ved brann kan det godt hende forsikringsselskapet er enig med SVV, så vær forberedt på avkortning.

Det er helt hinsides, men inntil SVV skjerper seg er det nok lurt å heller bytte bil.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Sjalabais

I våres prøvde jeg å hente en Toyota Century inn i Norge, men pandemien og kronekræsjet stoppet meg i aller siste liten. Til tross for at jeg ikke hadde  vært den første som gjør det, ble jeg slått av hvor firkanta, nesten påtatt uvillig til å hjelpe SVV var med den saken - dette altså til tross for at dette med import av 20 år gammel bil skal være helt greit. Jeg er også byråkrat selv. Det er én ting når loven endelig innhentes av virkeligheten, men embetsverket må også følge etter. Det i tillegg til at markedet er innrettet mot forbruk heller enn gjenbruk gjør prosessene her nesten uutholdelig trege. Men...det kommer. :)
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA