Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klimaeffekten av en ebil

Startet av Stranda, onsdag 27. januar 2021, klokken 12:48

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Stranda på onsdag 27. januar 2021, klokken 13:02
Her kan det innvendes at kullkraft vel er det siste som brukes, og bare hvis landet absolutt må. Det vil vel si at kullkraft er det første som skrus ned, når man importerer strøm. Så det vil i praksis bety at 50 kWh mindre vannkraft importert = 50 kWh mer kullkraft produsert. Selv om det også er andre kraftkilder inne i miksen forøvrig.
Kullkraft kan ikke reguleres så hurtig. Lader vi elbilene på natta vil det være med kraft som ellers ville gått til spille. Kullkraftverkene produserer like mye om natta som om dagen. Til tross for at etterspørselen er mye lavere. Derfor er det billig strøm om natta.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Det er også muligheten for rask regulering som gjør den norske vannkrafta så viktig for det europeiske energimarkedet framover. Varmekraft (olje, kull, gass) har veldig lite mulighet til å reguleres, og det tar også veldig mye tid å stenge ned og starte opp igjen disse kraftverkene. Vind- og solenergi som det også begynner å bli betydelige volumer av i Europa er også uforutsigbare energikilder. De norske vannkraftverkene regulerer produksjonen veldig kjapt, så det er enkelt å produsere basert på etterspørsel og behov. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ferry

Sitat fra: Stranda på onsdag 27. januar 2021, klokken 14:53
Hvorfor renner ikke vannet inn i turbinen, slik at det kan produseres strøm for eksport?
[/quote]

Fordi utenlandskablene allerede går med full last. Det er ikke plass til mer strøm. Og så må minstevannføring opprettholdes. Alt over minstevannføring er "bortkastet" energi.
Andre ganger flyter strømmen inn til Norge i stedet for ut. Typisk når det blåser i Danmark. Ta en kikk på Statnetts sider for data og diagrammer.

RJK

Jeg må si jeg egentlig ikke skjønner problemstillingen, da den er veldig søkt.

I Norge så produseres strøm fortrinnsvis for bruk i Norge, og jeg setter veldig pris på at jeg fyller ren strøm, selv om jeg ikke gidder å la meg lure til å betale ekstra for opprinnelsesgaranti. Det som går til utlandet er jo overskuddskraft, så lenge de ikke selger så mye at vi skaper manko for oss selv.

Når jeg så har gått fra å kjøre bensinbil som bruker 0,7 om sommeren og 0,8 om vinteren, til å kjøre elbil med ca 1,4 kWh/mil (sommer i norsk landeveishastighet) til 2,4 kWh/mil (110 km/t med takboks på taket om vinter, med kaldstart), så har jeg spart masse forurensning, og ikke bare av COx og NOx, men og andre stoffer, så føler jeg at jeg har veldig god samvittighet for å kunne ta meg en "unødvendig" tur i ny og ne.

Det aller siste jeg tenker på, er om min bruk av strøm i stedet kunne vært solgt til utlandet for å redusere forbruk av "skitten" strøm fra EU. Jeg reduserer jo uansett utslippet ved å ikke kjøre ice-bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Og det store poenget med elbiler er at de blir renere etter hvert som mere fornybar kraft fases inn (som det jo gjør). Har man produsert en fossilbil vil den fortsette å forurense ut levetiden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marius Kotsbak

Nå er som sagt fossilt drivstoff ikke med i kvotepliktig sektor, mens produksjon av elektrisk energi er det, så all denne flyttingen til elektrisk energi fører til tilsvarende kutt et annet sted når kraftverket må kjøpe kvoter for utslippet sitt.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Ketill Jacobsen

#21
Sitat fra: Stranda på onsdag 27. januar 2021, klokken 17:33
I prinsippet blir det jo slik. Så lenge det produseres kullkraft i kraftmarkedet som Norge er en del av, så vil alt strømforbruk i Norge bidra til å opprettholde denne produksjonen. All energiproduksjon som kan flyttes over fra strøm til andre (lokale) kilder vil bidra til å redusere kullkraftproduksjonen i Europa.

I prinsippet. Så er det sikkert noen praktiske ting som merkantile betingelser, begrensninger i eksportmuligheter, etc som spiller inn og gjør bildet mer komplisert.

Du insisterer på din søkte måte å se det hele på. Den mest riktige måten å se det på er at en elbil skjærer ned utslippet av CO2 med ca 2,7 tonn knyttet til ca 1.000 liter diesel/bensin per år.

I det meste av Europa skjer en utfasing av kull, gass og olje til strømproduksjonen og erstattes av fornybar energi. Økningen i fornybar strøm i Europa vil hvert år de neste tretti år være større enn det økte behovet for strøm fra alle elbiler i Europa!

Så vær så snill å slutte med å argumentere for at elbiler ikke bør fases inn før det siste kullkraftverk i Europa (eller verden) er lagt ned!

Som du selv sier, denne tankegangen som du nå gjentar, er noe vi forlot for flere år siden!

Nei til klimasvindel


Lenge leve løgnene om at CO2 er skadelig, og forårsaker oppvarming eller klimakrise.

https://www.klimarealistene.com/2021/01/25/klimafabelen-vakler/

Øyvind.h

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 28. januar 2021, klokken 13:30
Den mest riktige måten å se det på er at en elbil skjærer ned utslippet av CO2 med ca 2,7 tonn knyttet til ca 1.000 liter diesel/bensin per år.
Pluss andre former for utslipp direkte og indirekte. Det er veldig bra at fossilbilen fases ut løpende nå, selv om det tar tid. Jeg unner alle gleden ved å kjøre elektrisk drivlinje, selv de mest innbitte motstanderne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: Nei til klimasvindel på torsdag 28. januar 2021, klokken 14:21

Lenge leve løgnene om at CO2 er skadelig, og forårsaker oppvarming eller klimakrise.

https://www.klimarealistene.com/2021/01/25/klimafabelen-vakler/
Tull og tøys. Vann er sunt, men får du for mye drukner du. Samme prinsipp med all forurensing, ikke minst Co2
Finn det et annet sted å skrive dette tullet, f.eks facebook gruppa: "Livets hare skole"
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Marius Kotsbak

Med den tankegangen er det viktig å holde styr på "kullkraftkvoter", slik at når det er for mange elbiler til produksjonen til gjenværende kullkraftverk så kan ikke alle lenger skylde på at de lader med kullkraft :D

Og sprøytet fra "Klimarealistene" er rapportert til admin. Synes vi kan holde litt høyere nivå på diskusjonene her inne.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Vaduz

Selv et kullkraftverk er langt mer effektivt enn en bensinmotor, 37% er det laveste jeg fant, opp til 60% for kombinerte gass og kull kraftverk. For å se fullstendig livsløps analyse med kullkraft så har engineering explained en veldig bra video du kan se!

Electrix

Sitat fra: Ferry på onsdag 27. januar 2021, klokken 23:44
Sitat fra: Stranda på onsdag 27. januar 2021, klokken 14:53
Hvorfor renner ikke vannet inn i turbinen, slik at det kan produseres strøm for eksport?

Fordi utenlandskablene allerede går med full last. Det er ikke plass til mer strøm. Og så må minstevannføring opprettholdes. Alt over minstevannføring er "bortkastet" energi.
Andre ganger flyter strømmen inn til Norge i stedet for ut. Typisk når det blåser i Danmark. Ta en kikk på Statnetts sider for data og diagrammer.
[/quote]Viktig å huske på at det at vann renner forbi turbinene pga "fullt strømnett" hører til sjeldenhetene, det var 2 måneder i sommer hvor noe vann rant forbi pga mye nedbør og flomstore elver og vann kombinert med lavt forbruk pga covid og nedstengt industri.

Vanligvis renner minimalt med vann forbi pga det er tap, og det sitter masse folk og regner på hvor mye de skal produsere og spare for å få mest penger for vannet.

I tillegg er det slik at prisene er lave når det blåser mye og om natta, og høye når gasskraft ol må starte opp pga høyt forbruk, vi importerer når prisene er lave, typisk om natta, og tar derfor unna en del overproduksjon og eksporterer når prisene er høye og begrenser bruk av de dyreste kraftkildene som kull og gass.

For diesel er det anderledes, her er det overproduksjon av olje i verden og prisen holdes kunstig oppe av produksjonskutt fra Saudi-Arabia og litt fra resten av Opec og Russland. Så oljekuttene skjer i Saudi-Arabia som gir mindre penger til dem og mindre støtte til islamistiske terrorgrupper.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

vinterdekk

#28
Sitat fra: Stranda på onsdag 27. januar 2021, klokken 12:48
Hei! Og sorry om dette har vært diskutert opp og ned i mente allerede. Jeg klarte ikke finne akkurat dette spørsmålet belyst, så drister meg til å opprette en ny tråd. Pek meg gjerne til en eksisterende tråd om dette allerede finnes.

Problemstilling:
1. Du lader elbilen din hjemme. La oss si at du fyller på 50 kWh.
2. Strømmen kommer fra en utslippsfri kraftkilde i Norge (vannkraft).
3. Det er nå 50 kWh mindre utslippsfri strøm tilgjengelig for eksport fra Norge til utlandet.
4. Et eller annet sted i Europa må det nå produseres 50 kWh mer forurensende strøm, for å dekke det behovet som kunne vært dekket ved import av 50 kWh vannkraft fra Norge.
5. Disse 50 kWh produsert i dette andre landet fører til klimagassutslipp.

Dette betyr at din elbillading har ført til klimagassutslipp, selv om strømmen du bruker i seg selv er utslippsfri. Hvor stor er da gevinsten ved elbilen, i dette perspektivet?

Dersom du hadde hatt en fossilbil, så ville Norge kunne eksportert mer utslippsfri strøm. Men det blir kanskje da et regnestykke mot hvor effektiv (hvor god energiutnyttelse) fossilbilmotoren er, kontra kullkraftverket i det andre landet er?

Jeg tenker på flere argumenter for at det er riktig å kjøre elbil framfor å eksportere strøm (som alternativ til å lade elbil), i Norge.

1) Uten Norge ville elbilene fått ett dårligere kommersielt fotfeste i markedet og naboland i Europa ville hatt mindre modellutvalg, dyrere biler og dårligere infrastruktur.
2) Å eksportere strøm over lengre avstander er verken gratis og uten tap, det er bedre å bruke den nær produksjonstedet.
3) Om naboland blir mettet på å importere fornybar energi har de ikke insentiv til å bygge opp egne vindparker f.eks. Men det gjør landets kraftforsyning sårbart og avhengig av andre. Det gjør dette til en veldig retorisk øvelse spesielt siden vindmøller og solkraft er rimelig konkurransedyktig mot importert vannkraft.
4) Jeg synes vi gjør det mest ansvarlige å bevege oss til elektrifiserte transportmidler når vi er i særstilling med a) Rimelig strøm. b) Grønn energimiks. - Fordi fornybar strøm til kjøring veier opp for karbonavtrykket ved produksjon av batteriene i elbilene (spesielt). Du kan gå inn på https://www.carboncounter.com/ å justere energimiksen og selv se sammenheng med karbonavtrykket mellom bilmodeller med ulike drivverk og energimiksen i strømnettet. Konklusjonen er at uttellingen er best for elbil om du har fornybar strøm-miks mens med en «skitnere» strøm-miks så kan det være liten forskjell om du kjører en (gjerrig) hybridbil eller elbil.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Nei til klimasvindel

#29
Personangrep holder vi oss for god til.

MVH

Moderator

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA